Skip to main content

Practical Liturgical Training 2 (5cr)

Code: X9023B-10-3003

General information


Enrolment period
28.07.2014 - 07.09.2014
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2014 - 31.07.2015
Implementation has ended.
Credits
5 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Music
Teaching languages
Finnish
Seats
6 - 50
Teachers
Pekka Arola
Course
X9023B-10

Content (course unit)

Type of course
Compulsory

Level of course
Practical training

Objective of course
Students deepen their knowledge and skills in realising different forms of divine service. Students have the means to acquire information with different methods and have acquired a positive attitude towards research and scientific knowledge.

Course contents
" planning and realisation of different forms of divine service as an organist, cantor, chorister, celebrant or in another suitable role
" writing and performance of minor compositions and arrangements as a cantor (textual motets, psalms and antiphonal hymns, music for organ or other instruments)
" music services
" improvisation on a larger scale
" different forms of accompaniment
" familiarisation with practical ergonomics for church musicians
" acquisition of information from data bases
" reading and research of professional literature

Teaching methods
Practical liturgical training, realising different types of masses as well as the funeral and wedding masses. Preparatory lecture.

Assessment methods
A jury assesses the following elements:
" an examination in practical liturgy, which includes the evaluation of the arrangements / compositions / improvisations of students, as well as their performances as organists, cantors and choral conductors.
" realisation of a divine service in a congregation (with choir or ensemble)

Prerequisites
S X9023A-8 Practical training 1

Required/Recommended reading
Will be announced at the beginning of the course.

Name of lecturer
Principal lecturer Pekka Arola

Year of study
4

Semester/Period
Autumn-spring

Language of instruction
Finnish

Exam schedules

Soitettavien soveltavien yhteydessä

Assessment methods and criteria

Soveltaviin harjoituksiin kuuluu 3 eri toteutusta: messu kuoron kanssa, musiikkimessu ja live-messu jossakin seurakunnassa. Eri muotoisten jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten musiikin suunnittelu ja toteutus urkurina, kanttorina tai kuorolaisena.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus|harjoitukset|harjoitustyöt|tentti

Learning materials

Sovitaan erikseen

Student workload

oppitunnit ja itsenäinen työskentely 135 t.

Content scheduling

eri muotoisten jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten suunnittelu ja toteutus urkurina, kanttorina, liturgina, kuorolaisena, esilaulajana yms.
" pienimuotoisten sävellysten ja sovitusten toteuttaminen ja johtaminen kanttorina (tekstimotetit, psalmit, vuorovirret, urku- tai muu soitinmusiikki) - musiikkijumalanpalvelukset
" laajamuotoisempien improvisaatioiden toteuttaminen
" erilaisten säestystapojen toteuttaminen
" tiedon hakeminen tietokannoista
" ammattikirjallisuuden lukeminen ja tutkiminen

Practical training and working life cooperation

Live-messu jossakin seurakunnassa.

Further information

Ajankohta
Tiistaisin klo 9.15-10.00 Luentosalissa ja torstaisin klo 14-16 Vanhassa kirkossa.
Esitiedot
Soveltavat harjoitukset 1.
Tavoitteet
Eri muotoisten jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten musiikin suunnittelu, sovitus ja säveltäminen sekä toimiminen urkurina, kanttorina, kuorolaisena, liturgina ja muina sopivina tehtävinä.
Oppimistavoitteet
Opiskelija syventää hankkimiaan tietoja ja taitoja eri tyyppisten jumalanpalvelusten toteuttamisessa.
Oppilas hallitsee eri muotoisten jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten suunnittelun ja toteutuksen urkurina, kanttorina, liturgina, kuorolaisena, esilaulajana yms.
Oppilas hallitsee asianmukaisen jumalanpalvelusmusiikin suunnittelun ja kykenee muodostamaan jumalanpalveluksen liturgis-musiikilliseksi kokonaisuudeksi.
Oppilas hallitsee pienimuotoisten sävellysten ja sovitusten toteuttamisen ja johtamisen kanttorina (tekstimotetit, psalmit, vuorovirret)
Toteutustapa
Nuorisoasteen päiväopetus.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

(1-2) Oppilas ei ole saavuttanut kaikkia keskeisiä tavoitteita jumalanpalvelusmusiikin esittämisessä sekä soitto- ja laulutaidossa. Hän pystyy tyydyttävästi soveltamaan oppimaansa. Hänen kiinnostuksensa ja työskentelynsä on vaihtelevaa.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

(3-4) Oppilas pystyy hyödyntämään ja soveltamaan oppimaansa ja on saavuttanut oppiaineen keskeiset tavoitteet jumalanpalvelussoitossa. Hän työskentelee oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Hän suoriutuu hyvin kanttorille kuuluvista tehtävistä ja työskentelee itsenäisesti ja osallistuu oppituntien kulkuun aktiivisesti.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

(5) Oppilas on saavuttanut oppiaineen tavoitteet täysin ja pystyy soveltamaan taitojaan kirkollisissa toimituksissaan ja tehtävissään. Hän kykenee omatoimiseen ongelmaratkaisuun, työskentelee itsenäisesti ja päämäärätietoisesti osallistuen aktiivisesti oppitunneilla. Hän suoriutuu jumalanpalvelussoitoistaan ja muista kanttorille kuuluvista tehtävistään erinomaisesti ja osaa käyttää ulkopuolista tietoa niistä suoriutuakseen.

Go back to top of page