Skip to main content

Theoretical Studies in Mental Health and Substance Abuse Nursing 2 (4 cr)

Code: 7K00BL51-3001

General information


Enrolment period
01.01.2016 - 17.01.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2016 - 06.05.2016
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 52
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Nina Kilkku
Taina Ojaniemi
Person in charge
Taina Ojaniemi
Small groups
ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
ryhmä 4
Course
7K00BL51

Objectives (course unit)

The student
- manages patient and family education on mental health promotion and care;
- recognises, assesses and nurses patients with mental health or substance abuse problems and their families with different nursing interventions;
- recognises different approaches to mental health and substance abuse problems and different methods of psychotherapy;
- can work in interdisciplinary cooperation;
- assesses her/his own professional practice and develop the practice according to feedback and clinical supervision;
- understands the meaning of mental health and substance abuse problems from the viewpoints of the society, community and individual in their own practice.

Content (course unit)

- nursing interventions on mental health and substance abuse problems
- family work with patients from different age groups
- patient and family education
- different approaches to mental health and substance abuse problems and different methods of psychotherapy
- special mental health and substance abuse services
- professional growth and clinical supervision
- mental health and substance abuse problems from the viewpoints of society, community and individual

Prerequisites (course unit)

First year and middle phase studies completed, at least 135 credits, including the basic level studies in the field of the optional professional studies

Exam schedules

Luentopäiväkirjojen palautus huhtikuun puolivälissä (sovitaan tarkemmin ryhmän kanssa).
Ryhmätentti ja taitokoe lukujärjestyksen mukaan. Mahdolliset uusintakokeet tehdään ryhmätenttien osalta yksilötentteinä ilmoitettuina uusintatenttipäivinä eli 15.3. ja 12.4.16.
Ryhmäkeskustelu lukujärjestyksen mukaan.

Evaluation methods and criteria

Osa 1 ja 2. Itse- ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn lukukauden lopussa ryhmäkeskusteluna, numeraalisesti arvioitava reflektoiva ja tutkittua tietoa hyödyntävä luentopäiväkirja (2). Ryhmäkeskustelun arvio voi nostaa tai laskea luentopäiväkirjan arviointia yhden numeron verran.
Osa 3. Numeraalisesti arvioitava ryhmätentti (kliininen psykologia)

Teaching methods

Luennot, pienryhmätyöskentely, luentopäiväkirjat (2), ryhmätentti

Learning materials

Osa 1. (Taina Ojaniemi)
Larivaara, P., Lindroos, S. & Heikkilä, T.2009. (toim.) Potilas, perhe ja perusterveydenhuolto. Duodecim. Helsinki.
Sinkkonen, J & Kalland. M. 2011 (toim). Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen. WSOY. Helsinki.
Marttunen, M. ym. 2013.Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille.THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Sosiaali- ja terveysministeriö.2009. Mielenterveys- ja päihdesuunnitelma. Mieli 2009 –työryhmän ehdotukset mielenterveys- ja päihdetyön kehittämiseksi vuoteen 2015. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2009:3.http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=39503&name=DLFE-7175.pdf.
Laitila, M. 2010. Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä. Väitöskirja. Itä-Suomen yliopisto.http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-0224-5/urn_isbn_978-952-61-0224-5.pdf
Osa 2. (Nina Kilkku)
Kiiltomäki, A.& Muma, P. 2007. Sairaanhoitaja tekee kriisityötä. Sairaanhoitajaliitto. Helsinki.
Rotchschild, B. & Rand, M.L. 2010. Apua auttajalle -Myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen psykofysiologia. Traumaterapiakeskus. Oulu.
Paunonen-Ilmonen,M. 2005. Työnohjaus -toiminnan laadunhallinnan varmistaja. WSOY. Porvoo. (tai muu vastaava työnohjaukseen liittyvä teos)
Osa 3. Kliininen psykologia:Toivio, T. & Nordling, E. 2009. Mielenterveyden psykologia. Edita Publishing Oy. Tampere.Sivut 11- 82, 221-242, 247-278.

Student workload

Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät 3 op: Kokonaistuntimäärä on 81 tuntia, joka sisältää luento-opetusta 36 tuntia, itsenäistä työskentelyä 46 tuntia 8sisältää myös opintojakson K2111A2-11-3003 Ohjattu itsenäinen työskentely 1.)
Osa 3. Kliininen psykologia, kokonaistuntimäärä on 27 tuntia, joista lähiopetusta 10 tuntia. Itsenäisen opiskelun osuus 17 tuntia.

Content scheduling

Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät 3 op
1. (Taina Ojaniemi) Hoitosuhde työskentely ja hoitotyön menetelmät 2, 2op;. Perhehoitotyö, lasten ja nuorten hoitosuhdetyöskentely, mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmä, osallisuus ja palvelukäyttäjänäkökulma mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
2.(Nina Kilkku) Kriisi- ja traumatyö ja työnohjaus 1op:
Osa 3. (Taina Ojaniemi) Kliininen psykologia. Psykoterapia menetelmät, psykologiset tutkimukset.

Practical training and working life cooperation

Työelämäyhteistyötä mm. opintokäyntien muodossa.

Further information

ähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa kaikilla tunneilla.
Poissaolot korvataan luentopäiväkirjassa käsiteltyyn aihealueeseen teoreettisesti perehtyen.Luentopäiväkirjasta erillinen ohje orientaatiossa.
Toteutussuunnitelma täydentyy mahdollisesti keväällä -16.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

osa 1 ja 2
-tietää erilaisia terveyden edistämiseen ja hoitoon liittyviä seikkoja mielenterveys- ja päihdetyön näkökulmasta ja osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään näissä asioissa
-osaa tunnistaa ja arvioida erityispalveluihin ohjattujen potilaiden mielenterveys- ja päihdeongelmia
-osaa hoitaa eri-ikäisiä mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiviä potilaita ja heidän läheisiään eri hoitotyön menetelmiä käyttäen
-tietää mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tietää moniammatillisen toiminnan roolin mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
-tietää työnohjauksen perusperiaatteet ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
-osaa antaa ja ottaa palautetta vastaan sekä hyödyntää tätä tietoa omaan ammatilliseen osaamiseen liittyen
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan
Osa 3
tuntee psykoterapiaprosessin
tuntee keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät psykologiset tutkimukset

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osa 1 ja 2
-osaa ohjata ja neuvoa potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa terveyden edistämiseen ja hoitoon liittyvissä asioissa mielenterveys- ja päihdetyön näkökulmasta osana hoitosuhdetyöskentelyä
-osaa tunnistaa ja arvioida erityispalveluissa hoidettavia mielenterveys- ja päihdeongelmia
-osaa soveltaa hoitotyössä monipuolisesti eri hoitotyön menetelmiä asiakkaan ja läheisten tarpeen mukaan
-tietää ja osaa toiminnassa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tunnistaa moniammatillisen toiminnan merkityksen mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
-ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- tunnistaa ja kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan
Osa 3.
Tuntee keskeiset psykoterapiasuuntaukset ja psykoterapiaprosessin osaa antaa siitä informaatiota potilaalle.
tuntee keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät tutkimukset ja osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osa 1 ja 2
-osaa ohjata ja neuvoa potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa terveyden edistämiseen ja hoitoon liittyvissä asioissa mielenterveys- ja päihdetyön näkökulmasta osana hoitosuhdetyöskentelyä
-osaa tunnistaa ja arvioida erityispalveluissa hoidettavia mielenterveys- ja päihdeongelmia
-osaa soveltaa hoitotyössä monipuolisesti eri hoitotyön menetelmiä asiakkaan ja läheisten tarpeen mukaan
-tietää ja osaa toiminnassa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tunnistaa moniammatillisen toiminnan merkityksen mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
-ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- tunnistaa ja kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan
Osa 3.
Tuntee keskeiset psykoterapiasuuntaukset ja psykoterapiaprosessin osaa antaa siitä informaatiota potilaalle.
tuntee keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät tutkimukset ja osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa

Go back to top of page