Forest Sites and Soils (10cr)
Code: 6M00CO92-3001
General information
- Enrolment period
- 02.12.2014 - 23.03.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.03.2015 - 17.06.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
Objectives (course unit)
The student:
- is able to identify forest site types and mire types and soil types in practice
- can interpret aerial images visually and also use a map for orienteering in the forest
-knows how the the conditions of forest sites affect the growth of trees and can use this information make silvicultural choices
- knows the native and economically significant exotic tree species grown in Finland and is familiar with their essential ecological requirements.
Content (course unit)
Intrpretation of aerial images, forming forest compartments, identification of forest site types and mire types, using indicator species, determing soils in the field, the bonitate method, factors affecting tree growth, the ecological requirement of different tree species, orienteering skills.
Exam schedules
Tentti 6.6.2015. Uusinnat sovittavaan erikseen
Assessment methods and criteria
opintojakson harjoitukset (10%), kasvio ( 20%) , tentti 40 % (sisältäen myös kasvien/puiden/maalajien tunnistuksen), oma metsä -projekti (30%).
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot,ryhmätehtävät, maasto-opetus, maasto- luokkaharjoitukset sekä itsenäinen opiskelu
Learning materials
Hotanen, J. Metsätyypit, -opas kasvupaikkojen luokitteluun
Laine,J. Suotyypit ja turvekankaat, opas kasvupaikkojen tunnistamiseen
Keto-Tokoi, P. Elävä metsämaa
Mälkönen, E. Metsämaa ja sen hoito
Student workload
Lähiopetus 50h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitusten tekeminen noin 200 h
Content scheduling
Lähiopetuspäivät
21.3 metsätyypit, suotyypit
27.3. oppimaan oppiminen klo 9- 11 ja ilmakuvatulkinta ja suunnistaminen 12-17
28.3. maalajit,kasvupaikkatekijät
10.4. puulajit ja kasvien tunnistamisen perusteet
11.4. pituusbonitointi
22.5. retkeily; metsätyypit ja kasvit, oppimaan oppiminen pe klo 15-17
23.5. retkeily; metsätyypit ja kasvit
5.6 suot
6.6. retkeily ja tentti
Completion alternatives
Sovittava Pirjo Puustjärven kanssa
Further information
Lähiopetuksen/maasto-opetuksen poissaolon korvaus sovittava Pirjo Puustjärven kanssa.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tunnistaa metsä- ja suotyyppejä ja tuntee olennaiset puiden kasvuun vaikuttavat tekijät. Tunnistaa maalajeja.
Osaa tehdä puustoon liittyviä havaintoja ilmakuvalta ja käyttää ilmakuvaa ja maastokarttaa apuna maastossa työskentelyssä.Tunnistaa kotimaiset puulajit.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisen lisäksi osaa määrittää maaalajit maastossa ja osaa käyttää kasvillisuutta apuna metsä- ja suotyyppien tunnistamisessa. Osaa tulkita ilmakuvaa ja suunnistaa maastossa vaivattomasti.Tietää puiden kasvuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa analysoida niiden välisiä suhteita.Tunnistaa kotimaiset ja tärkeimmät ulkomaiset puulajit.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisten lisäksi osaa käyttää maastohavaintoja ja teoriatietojaan kasvupaikan ominaisuuksein määrittelyssä. Tunnistaa kotimaiset puulajit myös kasvukauden ulkopuolella.