Skip to main content

Physical Chemistry and Laboratories (4cr)

Code: PTK-K31-3003

General information


Enrolment period
27.07.2015 - 06.09.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2015 - 31.12.2015
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bioproduct Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Paper, Textile and Chemical Engineering, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Maarit Korhonen
Person in charge
Ulla Häggblom
Course
PTK-K31

Objectives (course unit)

The students understand phase equilibriums and are able to apply them in the mass transfer processes. The students know the surface and colloid chemistries and the basics of electrochemistry and are able to apply them in solving practical problems. The laboratory work gives the students the skills needed to use physical-chemical measurement devices and to supplement their theoretical skills. The students are able to work in groups and to write reports. The course in physical chemistry gives the students the basis for professional development.

Content (course unit)

Compound thermodynamics, phase equilibrium of 2 component compounds, theory of distillation methods, adsorption and colloids, electrochemistry and its applications. Laboratory work about phase equilibrium, electrochemistry, reaction kinesthetics and surface chemistry.

Exam schedules

Opintojakson koe viikolla 49: 4.12.2015
1.uusintatentti 19.1.2016
2.uusintatentti 16.2.2016

Assessment methods and criteria

Arviointi
Teoria : Laboratoriotyöt 2:1
Välikoe 30 p (Kokeessa kysymyksiä sekä teoriasta että ennakkotehtävistä)
Ennakkotehtävät (myöhässä palauttaminen pudottaa arvosanaa)
Opintojakson arvioinnissa tärkeimmät kriteerit ovat: aikataulujen noudattaminen (ennakkotehtävät, työsuunnitelmat, selosteet) ja turvallinen työskentely laboratoriossa. Laboratoriotyöselosteet arvioidaan 1-5
Kaikki selosteet on palautettava viimeistään kahden viikon päästä työn tekemisestä.
Pisterajat kokeessa
0-10 0
10-14 1
15-19 2
20-23 3
24-26 4
27-30 5
*Läsnäolosta teoriatunneilla mahdollisuus saada lisäpisteitä (100-75% 3p; 75-50% 1p)

Teaching methods

Lähiopetus, laskuharjoitukset, ennakkotehtävät, työselostus, tentti, laboratoriotyöskentely

Learning materials

Raija Repo: Fysikaalinen kemia
oheislukemista varten:
Kaarlo Kalliorinne: Fysikaalinen kemia 2
Saarinen & Lajunen: Analyyttisen kemian perusteet

Student workload

Lähiopetusta luokassa 28 h
Lähiopetusta laboratoriossa 28 h
Koe 2 h
Ennakkotehtävien tekeminen sis. laskuharjoituksia 30 h
Työselosteet 15 h
Kokeeseen valmistautuminen 5 h

Content scheduling

36 Nerstin jakaantumislaki
37 Faasitasapainot ja tislaus
38 Pinta- ja kolloidikemia, pintajännitys
39 Työturvallisuus, Sähkökemia
40 Jakaantumiskerroin, labra
41 Rasvan poisto, Shampoon valmistus, labra
_______________________
44 Ioniselektiiviset elektrodit, konduktometria
45 IS, BI, HA,PA, käsienpuhdistusgeeli, autovaha, labra
46 IS, BI, HA,PA, käsienpuhdistusgeeli, autovaha, labra
47 IS, BI, HA,PA, käsienpuhdistusgeeli, autovaha, labra
48 IS, BI, HA,PA, käsienpuhdistusgeeli, autovaha, labra
49 Koe
50 Kokeen palautus

Further information

Literature: To be announced in the implementation plan.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tilannekohtainen (jäljittelevä) ja suppea fysikaalisen kemian perusteiden osaaminen.
Laboratoriotöissä tarvitsee apua luosten valmistukseen (m-%-liuos, molaarinen) ja oikeiden välineiden käyttöön. Suorittaa ennakkotehtävät pyynnön jälkeen. Noudattaa puutteellisesti aikatauluja ja ohjeita sekä luentotunneilla että laboratoriossa.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava fysikaalisen kemian osaaminen.
Laboratoriotöissä pystyy käyttämään tietojaan luosten valmistukseen (m-%-liuos, molaarinen) eli käyttää oikeita välineitä. Suorittaa ennakkotehtävät ajallaan sekä tuo niihin oivalluksia. Noudattaa pääsääntöisesti aikatauluja ja ohjeita sekä luentotunneilla että laboratoriossa.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Laaja-alainen, luova ja kehittävä fysikaalisen kemian osaaminen. Laboratoriotöissä pystyy soveltamaan tietojaan luosten valmistukseen (m-%-liuos, molaarinen) eli käyttää oikeita välineitä. Suorittaa ennakkotehtävät täydellisesti ja ajallaan sekä tuo niihin uusia oivalluksia. Noudattaa aikatauluja ja ohjeita sekä luentotunneilla että laboratoriossa.

Go back to top of page