Adult Care 2 (4 cr)
Code: 7K00CC37-3001
General information
- Enrolment period
- 01.12.2014 - 11.01.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2015 - 31.05.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Hoitotyö Luennoitsija
- Hanna Viitala
- Anne Kivimäki
- Helena Vesaluoma
- Irja Murtonen
- Taru Manner
- Person in charge
- Taru Manner
- Small groups
- ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- Course
- 7K00CC37
Objectives (course unit)
The student
-is able to plan, implement and evaluate the health promoting nursing care of patients with chronic diseases at different stages utilizing evidence-based knowledge
-knows the pathways of treatment and services concerning the most common diseases of public health
-is able to recognize, assess and support patients suffering from substance abuse and their significant others and evaluate patient’s need for special health care services based on patient’s individual need for care
-is able to meet, inform, guide and educate individual and family regarding long-term diseases and substance abuse
Content (course unit)
-substance abuse nursing
-oncology nursing
-neurology nursing
-medical nursing
Prerequisites (course unit)
First year and middle phase studies completed, at least 135 credits, including the basic level studies in the field of the optional professional studies
Exam schedules
Kertauskoe 19.1.2015 uusinta 10.2. ja 17.3.2015
Hoitotyö koe 1/2: 3.3.2015
Uusintakokeet 14.4.2015 ja 5.5.2015
Hoitotyö koe 2/2: 14.4.2015 HUOM
Uusintakokeet 5.5.2015 ja 26.5.2015
Hoitotyön kokeissa lääkelasku
- lääkelaskujen uusintamahdollisuus myös Lääkelaskupajoissa
Evaluation methods and criteria
Vaihtoehtoisiin ammattiopintoihin siirtyville Kertauskoe. Keväällä 2015 valmistuvat ovat kertauskokeen suorittaneet syksyllä 2014.
Osa 1. Kertauskoe. Arviointi hyväksytty/hylätty. Aikuisen hoitotyö 1 suorittaneet eivät osallistu.
Osa 2. Hoitotyö. Opintojakso arvioidaan numeerisesti (0-5). Opiskelijan tulee saada hyväksytty suoritus kokeen jokaisesta sisältöalueesta. Lääkelasku. Osallistuminen opetukseen. Osakoe1/2.
Osa 3. Kuten osa 2, osakoe 2/2
Osa 4. Pienryhmätyöskentely. Pienryhmätyöskentely arvioidaan hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, simulaatio-oppiminen, verkko-opetus (verkkoluennot, verkkokeskustelu, ryhmätehtävät), opintokäynnit, hanketyöskentelyyn osallistuminen
Learning materials
Kertauskoe vaihtoehtoisiin ammattiopintoihin siirtyville (12shaik2):
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. SanomaPro
Kappaleet 2, 3, 4, 5.1-5.2.5 ja 5.2.10, 6.1-6.9, 7.1-7.6, 8.1-8.5, 9.1-9.5, 10.1-10.4, 10.8, 11.1-11.3, 12.1-12.4, 12.6, 13.1-13.7
Noppari E, Kiiltomäki A & Pesonen A. 2007. Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa.
SanomaPro.
Ajankohtaiset artikkelit.
Kirjallisuus:
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. SanomaPro
Oksanen J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.
Havio M, Inkinen M, Partanen A. (toim.) 2008 tai uudempi painos. Päihdehoitotyö. SanomaPro.
Nurminen M-L. 2011. Lääkehoito. WsoyPro. tai Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro.
Opettajan osoittama materiaali.
KOE 1 materiaali
Case 1-3 opettajan osoittama materiaali alla oleviin aihealueisiin liittyen
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. SanomaPro. Kappaleet 5, 7.6, 8, 11 ja 12 (syöpäsairauksia, AVH:a, verisairauksia, umpi- ja maitorauhassairauksia sekä erityselimistön sairauksia sairastavan hoitotyö)
Em. alueisiin liittyvä lääkehoito joko Nurminen M-L. 2011. Lääkehoito. WsoyPro. tai
Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro.
Rissanen P, Kallanranta T & Suikkanen A.(toim.). 2008. Kuntoutus. Duodecim. (löytyy Terveysportista) Kappaleet
-Diabetes, metabolinen oireyhtymä ja kuntoutus sekä Aivoverenkiertohäiriöt ja kuntotus.
KOE 2 materiaali
Case 3-5 opettajan osoittama materiaali alla oleviin aihealueisiin liittyen
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. kappaleet 7 (paitsi 7.6), 10 ja 14.
Nurminen M-L. 2011. Lääkehoito. WsoyPro. edellisiin sairauksiin liittyvä lääkehoito
tai vastaava osuus kirjasta Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro.
Huttunen 2006 tai 2008. Lääkkeet mielen hoidossa. (huom. löytyy sähköisenä Terveysportista)
kappaleet:
- opioidikorvaushoito
Vastasairastuneen parkinson potilaan opas http://www.parkinson.fi/julkaisut/tulostettavat-oppaat
MS-tauti, käsikirja vastasairastuneelle http://www.ms-liitto.fi/verkkojulkaisut
Aikuinen ja epilepsia, http://www.epilepsia.fi/epilepsialiitto/oppaat_ja_tuotteet/oppaat_ja_esitteet/perusoppaat
Käypä hoito -suositukset
Epilepsia, Parkinsonin tauti, MS-tauti, Virtsatieinfektiot
Student workload
Kokonaistuntimäärä 108 tuntia, joka sisältää sekä lähi- että itsenäisen opetuksen.
Content scheduling
Osa 1 Kertauskoe.
Osa 2 ja 3 Hoitotyö, sisältöalueet
Kokeet 1 ja 2, sisältöalueet eritelty koemateriaaleissa.
Osa 4. Pienryhmätyöskentely
Kokonaistuntimäärä 108 tuntia, joka sisältää sekä lähi- että itsenäisen opetuksen
Further information
Toteutussuunnitelma täydentyy tammikuuhun mennessä
Case 1
Tiivistelmä ja lähteet tabulaan 25.1. mennessä
Essee AVH- tehtävästä 5-7s. palautus tabulaan.Kirjoitusasu opinnäytetyön ohjeen mukainen.
Purku 26.1.2015 pienryhmissä.
Case 2
Tiivistelmä lähdeluettelolla tabulaan
Casen purku 9.2.2015
Case 3
Casen purku
Aiheen purku pienryhmissä 2.3.2015,
Tiivistelmä lähdeluettelolla tabulaan
Case 4
Casen purku orientoivan harjoittelun tunnilla 16.3.2014
Tiivistelmä lähdeluettelolla tabulaan
Case 5
Case purku 4.5.2015 loppukokeen yhteydessä
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- Tunnistaa päihdeongelmasta kärsivän potilaan
- Osaa huomioida potilaan psykosomaattisen kokonaistilan
- Tietää perusteet sisätauteja, neurologisia sairauksia tai syöpää sairastavan potilaan hoidon tarpeen tunnistamisesta, hoidon suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista
- Tunnistaa sairastumisen tai päihteiden riskikäytön vaikutuksia perheeseen
- Osaa huomioida lääketieteellisen näkökulman keskeisiin perusterveydenhuollossa esiintyviin sairauksiin
- Kykenee ohjattuna arvioimaan omaa toimintaansa
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason
Opiskelija
- Soveltaa oppimaansa opintojaksoon sisältyvien sairauksien hoidon tarpeen tunnistamisessa, hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnista
- Osaa hoitaa ja tukea sisätauteja, neurologisia sairauksia tai syöpää sairastavaa potilasta
- Osaa ottaa puheeksi päihteiden käytön
- Osaa hoitaa ja tukea päihdeongelmasta kärsivää potilasta
- Osaa ottaa huomioon sairastumisen vaikutuksia yksilöön ja perheeseen sekä suunnitella hoitoa perhekeskeisesti
- Tunnistaa keskeisiä perusterveydenhuollossa esiintyviä sairauksia ja osaa valita niihin soveltuvia hoitotyön menetelmiä
- Osaa hyödyntää hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa
- Reflektoi omaa toimintaansa ja tunnistaa kehittämishaasteitaan sekä osaa arvioida vertaisiaan ja antaa rakentavaa palautetta
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason
- Osaa arvioida toimintaansa ja tekemiään ratkaisuja
- Osaa analysoida, pohtia ja yhdistää oppimiaan asioita ammatilliseen kontekstiin näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- Osaa arvioida toimintaansa potilaan ja perheen hoitamisessa itsenäisesti
- Osaa soveltaa lääketieteellistä tietoperustaa toteuttaessaan hoitotyötä
- Osaa hyödyntää ja soveltaa hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa
- Reflektoi omaa toimintaansa arvioiden sen vaikutuksia suhteessa toisiin