Basics of Clinical Nursing 1 (6 cr)
Code: 7K00CJ45-3010
General information
- Enrolment period
- 02.07.2014 - 07.11.2014
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2014 - 28.02.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
The student
-has the basic knowledge of patient’s needs related to rest, nutrition, elimination, cleanliness, exercise, interactions and sexuality and has the nursing skills to help meeting these needs and knows how to promote health on these areas
-knows the principles of rehabilitative nursing care
-knows the principles of ergonomics in nursing and knows how to utilize them as assisting the patient
-knows the principles and main concepts of health promoting nutrition as per national nutrition recommendations
-is able to recognize adult patients’ need for nutritional guidance
-is able to instruct how to carry out a health promoting nutrition or specific nutrition plan needed as part of disease management
-is able to assess the patients’ risk for malnutrition
-is able to implement enhanced nutrition care as part of nursing care
-takes responsibility on his/her learning and actions during small-group learning activities and commits himself/herself to
goal oriented problem solving process in small-group education
Content (course unit)
-Human basic needs: Rest, exercise, nutrition, elimination, cleanliness, interactions and sexuality and health promotion on these areas
-Ergonomic way of working
-Rehabilitative way of working as assisting the patient
-Nursing skills related to cleanliness, integumentary care, nutrition, exercise and elimination
-Finnish nutrition recommendations
-Nutrition care in the most common problems of public health
- Adult’s need for energy and main nutrients
-The most common special diets
-Recognition and care of malnutrition
Prerequisites (course unit)
None
Exam schedules
Kliininen hoitotyö 1 tentti: 14.1.2015
1. uusinta: 17.3.2015 (ilmoittautuminen Heimo Outiselle)
2. uusinta: 14.4.2015 (ilmoittautuminen Heimo Outiselle)
-
Ravitsemustiede tentti:
1. uusinta: 10.2. Ilmoittautuminen Tentti-Wilhon kautta
2. uusinta: 17.3. Ilmoittautumien Tentti-Wilhon kautta
Evaluation methods and criteria
Osa1 Kliininsen hoitotyön perusta 1: Numeerinen arviointi. Portfoliokurssin suorittaminen ja tentti. Sekä portfolio että tentti arvioidaan numeerisesti. kokonaisarvosana muodostuu 50 % portfoliosta ja 50 % tentistä.
Osa 2 Ravitsemustiede: Numeerinen arviointi. Verkkokurssin tehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty periaatteella. Numero määräytyy tentin perusteella. Tentin lisäksi verkkokurssin tehtävät on suoritettava hyväksytysti opintojakson läpäisemiseksi.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Kliininsen hoitotyön perusta 1 toteutetaan portfoliokurssina, joka löytyy tabulasta omana kurssina. kurssi toteutuu aktiivisena itsenäisenä opiskeluna, johon sisältyy opintokäyntejä, ryhmätyöskentelyä, seminaareja sekä portfoliokurssilla annettujen tehtävien tekemistä.
Ravitsemustieteet toteutetaan verkkokurssina. Verkkokurssin aloitusta varten on orientaatiotunti, jolla on läsnäolovelvoite.
Learning materials
Tentittävänä materiaalina käytetään kakkea materiaalia, joka on portfolio- ja verkkokurssilla osoitettu. myös lähiopetuksessa esiin tuleva materiaali kuuluu tentittävään materiaaliin.
.
Tentittävä kirjallisuus:
Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2012. hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Henttonen, T & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: sanoma Pro Oy.
Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, tervyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin.
Student workload
Kliininen hoitotyö 1: 4,5op, josta 12h kontaktiopetusta ,121,5h opiskelijan itsenäistä työtä.
Ravitsemustiede: 1,5op, josta 2h kontaktiopetusta, 38,5h opiskelijan itsenäistätyötä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ylempi kategoria sisältää aina alemman!
.
Osa 1: Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteistön, nimeää / luettelee hoitotyön auttamismenetelmiä, tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot.
.
Osa 2: Tietää kansallisen ravitsemussuosituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarvetta. Nimeää ravitsemushoidon sisältöä keskeisissä kansanterveysongelmissa. Tuntee energian ja keskeisten ravintoaineiden tarvetta aikuisilla. tuntee erilaisia erityisruokavalioita. Tietää miten potilaan aliravitsemuksen riskiä tunnistetaan.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ylempi kategoria sisältää aina alemman!
.
Osa 1: Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
Tietää miten tarkkaillaan aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmään, hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvää toimintaa, tietää niiden normaalin toiminnan sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa
Tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön
Tietää miten potilaan kipua tarkkaillaan ja on selvillä erilaisista kivun hoidon menetelmistä
.
Osa 2:
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen
Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista
Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä
Osa 5 hyväksytyn tason arviointikriteerit
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn
Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ylempi kategoria sisältää aina alemman!
.
Osa 1: Opiskelija analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää hoitotyön toimintoja ja auttamismenetelmiä ammatilliseen kontekstiin.
.
Osa 2: Opiskelija yhdistää ravitsemusosaamisen hoitotyöhön
Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemustieteeseen liittyvällä tiedolla