Business communication in Swedish (3 cr)
Code: HA11E-10-3001
General information
- Enrolment period
- 27.07.2015 - 06.09.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 31.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Business Administration
- Campus
- TAMK Virrat
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Administration, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Tarja Haukijärvi
- Course
- HA11E-10
Content (course unit)
Level B2 (Common European Framework of Reference for Languages)
Type of course
Compulsory
Level of course
Professional studies
Objective of course
Student
-knows how to maintain, develop and evaluate hs/her language and language learning skills
-knows how to do selling and buying in Swedish. He/she also masters the professional terminology of business communication both orally and in writing
- can communicate over the telephone and in negotiation situations fo business life. He/she is aware of the importance of cultural background for thinking and work habits - acquires the oral and written language skills in Swedish required of state officials functioning in a position requiring a higher education in a bilingual office (Civil Service Language Proficiency Certificate; The competence level B1 = Satisfactory, B2 = Good, CEF*)
- valmistuvan opiskelijan tutkintotodistukseen tulee merkintä ruotsin kielen suullisesta ja kirjallisesta taidosta: ruotsin opintojakson arvosana 1-3 vastaa valtionhallinnon arviointia tyydyttävä ja arvosana 4-5 valtionhallinnon arviointia hyvä
-todistusmerkinnän taustalla ovat valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista ja kielilaki
Course contents
Written and oral business communication in Swedish. Written business communication includes various business letters and emails such as enquiries, requests for quotations, quotations, orders, complaints. Oral business communication includes telephone communication and negotiations .
Teaching methods
Contact teaching aiming at authentic experiential and cooperational situations of language use, independent virtual studying.
Assessment methods
Active participation in contact teaching, written and oral assignments. Both oral and written language skills will be assessed; the detailed assessment methods will be defined at the beginning of the course. Assessment by the lecturer and development of the realistic self-assessment skills of the student.
Prerequisites
Swedish in the business life -course.
Required/Recommended reading
To be agreed upon in the beginning of the course.
Name of lecturer
Merja Ritola
Year of study
3. year.
Semester
Autum semester/1st and 2nd period
Language of instruction
Finnish and Swedish
Exam schedules
Kirjallisen kokeen ajankohta:
perjantaina 6.11. klo 14 - 16
uusintamahdollisuus perjantaina 20.11. klo 14 -16
Teaching methods
monimuoto-opetus
flipped classroom
Learning materials
Tarvitset opintojaksolla tämän materiaalin:
Nordiska nätverk
Nordiska nätverk on nykyaikaisen liikeruotsin osaajan ammatillisiin viestintätarpeisiin vastaava ajankohtainen oppimateriaali.
Student workload
kolme opintopistettä, á 27 tuntia
Content scheduling
monimuoto-opiskelua ajalla 15.8. - 6.11.2015
Completion alternatives
---
Practical training and working life cooperation
---
International connections
---
Further information
1. kontaktiopetuskerta: perjantai 21.8.
-opintojakson toteutussuunnitelman käsittely
-opiskelijaparien/-ryhmien valinta (suullinen arviointi, yksi Moodle-tehtävä)
-Lexin-sanakirjaan tutustuminen: LYSSNA-painikkeesta saat sanan ääntämisen, osalla sanoista on myös kuvia (BILD-painike)
-ääntämisen lämmittely, kieliopin kertauslämmittely (substantiivi, adjektiivi, verbi- miten toimivat ruotsissa, keskeiset piirteet)
*
2. kontaktiopetuskerta: perjantai 17.9.
*
3. kontaktiopetuskerta: perjantai 22.10.
-suullisen kielitaidon arvioinnit! neuvottelut ja puhelinkeskustelut
Neuvotteluissa ovat kaikki paikalla/koko ryhmä yhdessä paikalla. Pidetään neuvottelut ennen puhelinkeskusteluja!
Puhelinkeskustelussa ovat kerrallaan paikalla vain arvioitavat opiskelijat.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintäti-lanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mah-dotonta. Ei pysty osallistumaan vuorovaikutukseen, koska ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/tai ymmärtää muiden osa-puolten puhetta. Hallitsee erittäin suppean oman alan ja yleiskielen sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriu-tumiseen. Käyttää toistuvasti sopimattomia sanoja ja sanontoja. Käyttää perusrakenteitakin puutteellisesti. Ongelmia erottaa sanaluokkia toisistaan, tärkeimmät sanaluokat taivutettu usein väärin. Ääntäminen erittäin vaikeasti ymmärrettävää. Muiden kielten vaikutus erittäin häiritsevää.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakoh-taisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta. Osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukump-panilta. Hallitsee tavallisimman oman alan ja yleiskielen sanaston. Useita epätarkkuuksia ja muiden kielten häiritsevää vaikutusta sanavalinnoissa. Käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Muiden kielten vaikutus häiritsevää. Ääntää ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa osin kohdekielestä. Lauserytmi usein hidas ja katkonainen. Muiden kielten vaikutus häiritsevää.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää. Osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa. Osaa osin sopeuttaa ilmaisua tilanteen mukaan. Hallitsee kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa joitakin epätarkkuuksia. Muiden kielten vaikutus havaittavissa. Käyttää perusrakenteita jokseenkin virheettömästi. Muiden kielten vaikutus havaittavissa. Ääntää ymmärrettävästi, mutta lauserytmi voi olla osin katkonainen. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen. Reagoi asianmukaisesti ja sovittaa oman osuutensa kohteliaasti keskustelukumppanien sanomisiin. Hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti ja asianmukaisesti. Harvinaiset ilmaisut ja merkitysvivahteet aiheuttavat joskus ongelmia. Osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Käyttää luontevaa lauserytmiä.