Skip to main content

Start-up of Business (5 cr)

Code: 3H00CD51-3001

General information


Enrolment period
01.12.2014 - 31.01.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2015 - 31.05.2015
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
TAMK Ikaalinen
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Business Administration
Teachers
Tiina Wickman-Viitala
Maj-Lis Läykki
Timo Leppäkoski
Hanna Saraketo
Maija Haaramo
Petriina Vuorinen
Person in charge
Hanna Saraketo
Small groups
avoin (ryhmä täynnä) (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
avoin (ryhmä täynnä)
Course
3H00CD51

Objectives (course unit)

The student knows the basic concepts of bookkeeping.
He/she can make entries to the bookkeeping system and balance the books of a small enterprise.
The student knows the basics of value added taxation.
He/she can make profit and cash budget.
He/she can make a business plan.

Content (course unit)

- bookkeeping and budgeting
- making a business plan
- starting and financing a business

Exam schedules

torstai 28.5.2015 klo 9-11 tentit
uusinta kesäkuun uusintatenttipäivänä ja elokuussa (sovitaan tarkemmin lähempänä)

Evaluation methods and criteria

Arviointi: Kaikki osiot oltava suoritettuna tai arvosanaa ei saa, ellei erikseen ole sovittu esim. hyväksilukujen takia. Kaikista opintojaksoista tulee sama arvosana +/-1 valmentajien harkinnan mukaan.
1. 10 % tikkataulun avulla itsearviointi 1 – 5; poissaolojen korvaaminen tekemällä jotain ryhmää hyödyttävää
2. 20 % tikkataulun avulla vertaisarviointi 1 – 5; poissaolojen korvaaminen tekemällä jotain ryhmää hyödyttävää
3. 20 % Tiinan kipo-tentti 1 - 5
4. 20 % Petriinan tentti 1 – 5
5. 20 % Pikkukysymystentti 1 - 5
6. 10 % LTS-vertaisarviointi 1 - 5
7. ALV-tentti hyv./hyl.
8. Canvas uusiyritykselle hyv./hyl. (suullinen palaute arvioijilta)
9. Canvas olemassa olevalle yritykselle hyv./hyl.
10. Kolahduskommentit hyv./ei tehty (innovaatiokirja, palvelumuotoilu; muita?)
11. innovaatiosta motorola hyv./ei tehty
12. artikkeli palveluliiketoiminnasta hyv./hyl.
13. muut esseet tai artikkelit hyv./hyl.

Opintojaksot:
5 op Business canvas ja ansaintamallit
7 op Palvelujen suunnittelu ja palveluliiketoimintamallit
5 op Innovaatio-osaaminen liike-elämän tarpeisiin
5 op Yrityksen viestintä
3 op Ruotsi, valmentavat
5 op 1. harjoittelusta 5 op:n osuus

Teaching methods

lähipäivät: dialogi, ryhmätyöskentely, tehtävät, harjoitukset, esitykset, tentit
etäjaksolla: kirjallisuus, esseet, raportit, artikkelit, verkkokurssit, kolahduskommentit, itsenäiset tehtävät, ryhmätehtävät, seminaariosallistumiset

Learning materials

Lukulistaa täydennetään opintojakson aikana, mutta käytetään ainakin näitä (muutokset Tabulassa):
Idema Oy: Ideaopas 2
Sampsa Hyysalo: Käyttäjä tuotekehityksessä
Business Model Generation, sivut 1 – 51.
Juha Tuulaniemi: Palvelumuotoilu
Petri Uusitalo: Brändi & Business
Some-strategiakirjallisuutta, esim.
• 100 keinoa tehdä markkinoinnilla tulosta somessa
• Kortesuo, K. 2010. Sano se someksi
• Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2.0
• Hakola, I & Hiila, I. 2012. Strateginen ote verkkoon – Tavoita & sitouta sisältöstrategialla. Sanoma Pro Oy.
• Barefoot, D. & Szabo, J. 2010. Friends with Benefits – A Social Media Marketing Handbook
Liiketoimintasuunnitelmakirjallisuutta

Student workload

Opiskelu on päätoimista. Lähipäivät ovat 2 pv/kk, paitsi toukokuussa 4 pv/kk, niihin on pakollinen osallistuminen.

Content scheduling

Tabulassa

Completion alternatives

Valinnaiset suoritustavat keskusteltu HOPS-keskusteluissa

Practical training and working life cooperation

Innovointiharjoitukset Jämin alueen yrityksille
Business Canvas uuden tuotteen tai palvelun lanseeraamiseksi valinnaiselle yritykselle

International connections

-

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei ole tehnyt kaikkia vaadittuja tehtäviä, korvannut mahdollisia poissaolojaan tai jokin osa tentistä on suorittamatta.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen yritysmaailmassa ja osaa soveltaa innovaatiotekniikoita yrityksen kehittämiseen. Hän tuntee liiketoimintamallit, osaa käyttää business canvasia liiketoiminnan suunnitteluun. Hän osaa parantaa palvelukokemusta. Hän osaa tuotekehityksen vaiheet. Hän hallitsee yrityksen jokapäiväisen viestinnän ja on perehtynyt viestinnän strategioihin somen kautta.

Go back to top of page