Start-up of Business (5 cr)
Code: 3H00CD51-3001
General information
- Enrolment period
- 01.12.2014 - 31.01.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2015 - 31.05.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- TAMK Ikaalinen
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Administration
- Teachers
- Tiina Wickman-Viitala
- Maj-Lis Läykki
- Timo Leppäkoski
- Hanna Saraketo
- Maija Haaramo
- Petriina Vuorinen
- Person in charge
- Hanna Saraketo
- Small groups
- avoin (ryhmä täynnä) (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- avoin (ryhmä täynnä)
- Course
- 3H00CD51
Objectives (course unit)
The student knows the basic concepts of bookkeeping.
He/she can make entries to the bookkeeping system and balance the books of a small enterprise.
The student knows the basics of value added taxation.
He/she can make profit and cash budget.
He/she can make a business plan.
Content (course unit)
- bookkeeping and budgeting
- making a business plan
- starting and financing a business
Exam schedules
torstai 28.5.2015 klo 9-11 tentit
uusinta kesäkuun uusintatenttipäivänä ja elokuussa (sovitaan tarkemmin lähempänä)
Evaluation methods and criteria
Arviointi: Kaikki osiot oltava suoritettuna tai arvosanaa ei saa, ellei erikseen ole sovittu esim. hyväksilukujen takia. Kaikista opintojaksoista tulee sama arvosana +/-1 valmentajien harkinnan mukaan.
1. 10 % tikkataulun avulla itsearviointi 1 – 5; poissaolojen korvaaminen tekemällä jotain ryhmää hyödyttävää
2. 20 % tikkataulun avulla vertaisarviointi 1 – 5; poissaolojen korvaaminen tekemällä jotain ryhmää hyödyttävää
3. 20 % Tiinan kipo-tentti 1 - 5
4. 20 % Petriinan tentti 1 – 5
5. 20 % Pikkukysymystentti 1 - 5
6. 10 % LTS-vertaisarviointi 1 - 5
7. ALV-tentti hyv./hyl.
8. Canvas uusiyritykselle hyv./hyl. (suullinen palaute arvioijilta)
9. Canvas olemassa olevalle yritykselle hyv./hyl.
10. Kolahduskommentit hyv./ei tehty (innovaatiokirja, palvelumuotoilu; muita?)
11. innovaatiosta motorola hyv./ei tehty
12. artikkeli palveluliiketoiminnasta hyv./hyl.
13. muut esseet tai artikkelit hyv./hyl.
Opintojaksot:
5 op Business canvas ja ansaintamallit
7 op Palvelujen suunnittelu ja palveluliiketoimintamallit
5 op Innovaatio-osaaminen liike-elämän tarpeisiin
5 op Yrityksen viestintä
3 op Ruotsi, valmentavat
5 op 1. harjoittelusta 5 op:n osuus
Teaching methods
lähipäivät: dialogi, ryhmätyöskentely, tehtävät, harjoitukset, esitykset, tentit
etäjaksolla: kirjallisuus, esseet, raportit, artikkelit, verkkokurssit, kolahduskommentit, itsenäiset tehtävät, ryhmätehtävät, seminaariosallistumiset
Learning materials
Lukulistaa täydennetään opintojakson aikana, mutta käytetään ainakin näitä (muutokset Tabulassa):
Idema Oy: Ideaopas 2
Sampsa Hyysalo: Käyttäjä tuotekehityksessä
Business Model Generation, sivut 1 – 51.
Juha Tuulaniemi: Palvelumuotoilu
Petri Uusitalo: Brändi & Business
Some-strategiakirjallisuutta, esim.
• 100 keinoa tehdä markkinoinnilla tulosta somessa
• Kortesuo, K. 2010. Sano se someksi
• Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2.0
• Hakola, I & Hiila, I. 2012. Strateginen ote verkkoon – Tavoita & sitouta sisältöstrategialla. Sanoma Pro Oy.
• Barefoot, D. & Szabo, J. 2010. Friends with Benefits – A Social Media Marketing Handbook
Liiketoimintasuunnitelmakirjallisuutta
Student workload
Opiskelu on päätoimista. Lähipäivät ovat 2 pv/kk, paitsi toukokuussa 4 pv/kk, niihin on pakollinen osallistuminen.
Content scheduling
Tabulassa
Completion alternatives
Valinnaiset suoritustavat keskusteltu HOPS-keskusteluissa
Practical training and working life cooperation
Innovointiharjoitukset Jämin alueen yrityksille
Business Canvas uuden tuotteen tai palvelun lanseeraamiseksi valinnaiselle yritykselle
International connections
-
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole tehnyt kaikkia vaadittuja tehtäviä, korvannut mahdollisia poissaolojaan tai jokin osa tentistä on suorittamatta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen yritysmaailmassa ja osaa soveltaa innovaatiotekniikoita yrityksen kehittämiseen. Hän tuntee liiketoimintamallit, osaa käyttää business canvasia liiketoiminnan suunnitteluun. Hän osaa parantaa palvelukokemusta. Hän osaa tuotekehityksen vaiheet. Hän hallitsee yrityksen jokapäiväisen viestinnän ja on perehtynyt viestinnän strategioihin somen kautta.