Skip to main content

Streets and Town Planning (5 cr)

Code: 5R00BD64-3005

General information


Enrolment period
02.12.2014 - 19.01.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2015 - 23.05.2015
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Construction Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Construction Engineering, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Pentti Silen
Reijo Rasmus
Course
5R00BD64

Objectives (course unit)

.

Content (course unit)

.

Exam schedules

Toteutuksen lopussa pidetään yksi tentti. Opintojakson uusintatenttipäivät ovat rakentajien yleisinä tenttipäivinä ja ne sovitaan tarvittaessa erikseen.

Evaluation methods and criteria

Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä osallistumista oppi- ja harjoitustunneille (>50 % läsnäolo). Opintojakson lopussa pidetään yksi tentti. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosanaan vaikuttavat tentin lisäksi tunneille osallistuminen, harjoitustehtävien ja -töiden suorittaminen sekä tuntiaktiivisuus.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus|opetuskeskustelu|kokeet|harjoitukset|esitelmät|harjoitustehtävät.

Learning materials

Tuntimuistiinpanot, oppituntimateriaalit ja sähköinen oppimateriaali (mm. maantiet kaavoituksessa,osa, Katu 2002, Katusuunnittelun ja -rakentamisen ohjeet (määrätään kokeeseen tulevat sivut) sekä vesihuollon sähköinen oppimateriaali.

Student workload

Lähiopetus yhteensä 40 h. Lisäksi hieman keskimääräistä suurempi itsenäisen työskentelyn osuus.

Content scheduling

Opintojakson aihepiirijako ja ohjeelliset tuntimäärät, jotka saattavat hiukan vaihdella mm. opiskelijoiden kiinnostuksesta johtuen:
Kaavoitusosio (n. 12 h)
1. Peruskäsitteet, yks:n historia, arvot ja tavoitteet, 2 h
2. Maankäytön suunnittelujärjestelmä, 1 h
3. Valtakunnalliset tavoitteet, maakuntakaava, 1 h
4. Yleiskaava ja asemakaava, 4 h
5. Laatimisprosessi, kaava-asiakirjat, kaavatalous, 2 h
6. Kaavamerkinnät ja –määräykset, vaikuttaminen, 2 h
Kadut -osio (16 h):
1. Esittelyt ja peruskäsitteet, 2 h
2. Katuluokitus, hallinto ja lainsäädäntö, 2 h
3. Katujen ominaisuudet, poikkileikkaus, rakenteet, 2 h
4. Katugeometrian perusteet, 3 h
5. Katusuunnitelmat ja niiden tulkinta, 4 h
6. Katu, piha ja asemapiirustus, työskentely kadulla, 1 h.
7. Kokeet, palautus ja kurssiarviointi, 2 h
Vesihuolto-osio (12 h):
1. Vedenjakelu- ja viemäröintijärjestelmät ja niiden rakenteet 4 h
2. Veden kulutus, mitoitusperusteita 1h
3. Kiinteistön liittyminen vesi- ja viemäriverkostoon 1 h
4. Vesijohtojen ja viemärien rakentaminen ja materiaalit 3 h
5. Haja-asutusalueen vesihuollon järjestäminen 3 h

Further information

Esitiedot: Ei esitietovaatimuksia.
Oppimistavoitteet:
1. Opiskelija tuntee Suomen kaavoitusjärjestelmän ja eri kaavatasot
2. Opiskelija osaa tulkita asemakaavapiirustuksia ja tuntee tavallisimmat asemakaavamerkinnät
3. Opiskelija tuntee katuluokituksen, katugeometrian perusteet ja katujen hallinnon periaatteet
4. Opiskelija tietää eri katusuunnitelmatasot ja osaa lukea katusuunnitelmapiirustuksia
5. Opiskelija tuntee vesihuollon järjestelmät sekä kaavoitetulla että haja-asutusalueella
6. Opiskelija osaa lukea vesihuoltopiirustuksia ja tuntee tavallisimmat piirustusmerkinnät
7. Opiskelija tuntee infrarakentamisen ammattialana
Toteutustapa
Aikuistoteutus luokalle 14IA351
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle
2 op
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta sähköisen opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Muutokset edelliseen toteutukseen:
Asemakaavojen ja suunnitelmapiirustusten lukemiseen ja tulkintaan kiinnitetään entistä enemmän huomiota. Lisäksi oppimateriaalia on muokattu ja uudistettu. Peruspaketti säilyy kuitenkin palautteen perusteella hyvin pitkälle entisellään.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei täytä oppimistavoitteita edes tyydyttävästi ja saa tentistä ja harjoituksista yhteensä alle 10 pistettä. Maksimipistemäärä on 30 pistettä. Opiskelija ei täytä minimiläsnäolovaatimuksia eikä tee vaadittuja harjoitustehtäviä. Aktiivisuus tunneilla on olematonta. Opiskelijalla ei hahmota opintojakson perusajatuksia eikä osaaa soveltaa niitä käytännön työhön. Opiskelijalla on myös suuria puutteita aiemmin opitun tiedon omaksumisessa.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija täyttää oppimistavoitteet tyydyttävästi ja saa tentistä ja harjoituksista yhteensä 10-17 pistettä. Maksimipistemäärä on 30 pistettä. Opiskelija täyttää minimiläsnäolovaatimukset ja tekee vaaditut harjoitustehtävät hyväksytysti, mutta aktiivisuus tunneilla on heikkoa. Opiskelijalla on vaikeuksia opintojakson perusajatusten hahmottamisessa sekä niiden soveltamisessa käytännön työhön. Opiskelijalla on myös puutteita aiemmin opitun tiedon omaksumisessa.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija täyttää oppimistavoitteet hyvin ja saa välikokeista ja harjoituksista yhteensä 18-25 pistettä. Maksimipistemäärä on 30 pistettä. Opiskelija täyttää hyvin läsnäolovaatimukset ja tekee vaaditut harjoitustehtävät perusteellisesti ja myös aktiivisuus tunneilla on hyvää. Opiskelijalla ei ole vaikeuksia opintojakson perusajatusten hahmottamisessa eikä niiden soveltamisessa käytännön työhön. Opiskelijalla on myös hyvät tiedot aiemmin opituilta opintojaksoista.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija täyttää oppimistavoitteet kiitettävästi ja saa välikokeista ja harjoituksista yhteensä 26-30 pistettä. Maksimipistemäärä on 30 pistettä. Opiskelija on erinomaisesti läsnä oppi- ja harjoitustunneilla ja tekee vaaditut harjoitustehtävät kiitettävän huolellisesti sekä täydellisesti ja myös hänen aktiivisuutensa tunneilla on loistavaa laatua. Opiskelijalla ei ole vaikeuksia opintojakson perusajatusten hahmottamisessa eikä niiden soveltamisessa käytännön työhön. Opiskelijalla on myös erinomaiset tiedot aiemmin opituilta opintojaksoista.

Go back to top of page