Mental Health and Substance Abuse Work (5 cr)
Code: 7S-19-3002
General information
- Enrolment period
- 01.01.2014 - 07.01.2014
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2014 - 03.06.2014
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services, students who began in 2013 or earlier
Objectives (course unit)
Students
- have basic knowledge on substances, their abuse, and risks and harms connected with substance abuse
- comprehend basic concepts and principles of mental health work
- are aware of their own attitudes towards substance use and mental health disorders and are able to work openly and professionally with people suffering from these problems
- are familiar with the legislation and service system governing substance abuse and mental health work
- are able to recognise and encounter people with mental health or substance abuse problems and their families
- are able to counsel clients according to their needs
- know the significance of early intervention and are able to apply methods of early intervention in their work
Content (course unit)
- Addictions, basic knowledge on substances and substance abuse
- Principles and models of mental health work
- Reflection of own attitudes
- Skills to encounter clients and their families in a professional manner
Assessment methods and criteria
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus
1) Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
2) Verkkotehtävät
3) Pienryhmäesitys
4) Kirjallisuustentti verkossa
Teokset:
a) Kirjallisuustentti verkossa 22.5. ap:
Teokset:
a) Saarelainen, R.,Stengård,E., Vuori-Kemilä, A. (2003). Mielenterveys- ja päihdetyö. WSOY. Porvoo; Helsinki.
b) Toivio, T., Nordling, E. (2013). Mielenterveyden psykologia. Edita. Helsinki. (ei sivuja 241-259)
2) Ryhmäesitys (hyväksytty-hylätty)
Assessment scale
0-5
Learning materials
MIELENTERVEYSTYÖN LÄHTEITÄ:
Tilbury: Mielenterveystyön opas
Koskisuu, Jari: Eri teitäperille: Mitä mielenterveyskuntoutus?
Beresford &Salo. 2008. Kokemuksen muodonmuutos.
Pietiläinen, P., 2013. Hulluuden historia. Gaudeamus.
Seikkula: Sosiaaliset verkostot
Reformin pirstaleet
Tahtoa ja tekemisen paloa (toim. Anne Kärkkäinen)
PÄIHDETYÖN LÄHTEITÄ
Neuvoa-antavat(http://neuvoa-antavat.stakes.fi/FI/index.htm)
Päihdelinkki (http://www.paihdelinkki.fi /)
Tiimi -lehti (http://www.a-klinikka.fi/tiimi/128 1)
Koski-Jännes (1998) Miten riippuvuus voitetaan
Saarnio (2004) Päihdeongelmista toipumisen punaista lankaa punomassa. Yhteiskuntapolitiikka 3/2004; http://www.stakes.fi/yp/pdf/2004/yp32004.pdf
Wiman: Alkoholismi elämänkaaren osana (1986) (saa monisteena lainaan Juhalta)
Kaukonen & Hakkarainen: Huumeidenkäyttäjä hyvinvointivaltiossa (2002)
Piisi (Toim.) Huumetyö sekä Ahtiala ym. 1998 "Se oli sitä koko elämä" : kokemuksia ja näkemyksiä huumeriippuvuudesta
http://www.stakes.fi/FI/Kehittaminen/valineet/laatusuosituksia/paihdepalvelut/index.htm
Ihan Oikea ihme: http://193.64.220.92/paja/ihme/kirja/tekijat.php
Content scheduling
Ma 10.3. ap Kokemusasiantuntijat, mukana 13sosi + reflektio itsenäisenä tehtävänä sekä verkkotehtävä mielenterveystyötä ohjaavista laeista ja katsaus palveluihin
To 24.4. ap Mielenterveyskuntoutumisen näkökulmia + itsenäisenä tehtävänä ennaltaehkäisevän päihdetyön tehtävä "vapputehtävä" sekä verkkotehtävänä tietoa päihteistä, päihdetyötä ohjaavista laeista ja katsaus palveluihin
Ma 19.5. ap sosiaalipedagoginen päihdetyö ja asenteiden merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä
To 22.5. ip pienryhmätehtävät
Verkkotentti
Practical training and working life cooperation
Muotialan asuin ja toimintakeskus ry
Further information
Toteutussuunnitelma on vielä keskeneräinen!
Ajankohta: 3. periodi.
Esitiedot
Koskee ryhmää 14ASOSI
Oppimistavoitteet
Opiskelija hallitsee mielenterveystyön peruskäsitteet ja lähtökohdat
Opiskelija hallitsee perustiedot päihteistä, niiden käytöstä ja niiden käyttöön liittyvistä riskeistä ja haitoista
Opiskelija on tietoinen omista asenteistaan päihteiden käyttöön ja mielenterveysongelmiin sekä pystyy suhtautumaan avoimesti ja ammatillisesti niistä kärsiviin
Opiskelija tuntee päihteisiin ja mielenterveyteen liittyvää lainsäädäntöä ja palveluverkostoa
Opiskelija tietää ennalta ehkäisevän ja varhaisen tuen merkityksen ja osaa soveltaa työssään näihin liittyviä menetelmiä
Toteutustapa
Luennot, oppimistehtävät verkossa, pienryhmäesitys, verkkotentti
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tasot 1-2 Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tasot 3-4 Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Taso 5 Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen.