Skip to main content

Forest Stand Management (10 cr)

Code: 6M00BF61-3003

General information


Enrolment period
20.09.2014 - 27.10.2014
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.10.2014 - 19.12.2014
Implementation has ended.
Credits
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Manne Viljamaa
Miia Seilonen
Eeva Sundström
Antti Kovettu
Perttu Arminen
Ari Vanamo
Person in charge
Ari Vanamo
Course
6M00BF61

Objectives (course unit)

The student:
-is able to plan and realize forest stand management activities, such as young stand management and thinnings and knows the basics of forest fertilization
-knows how to evaluate these activities
-knows how to measure trees and to estimate stand volumes
-knows how to estimate the area of a forest stand on the map and in the field
-knows statistical mean values and can define forest stand mean values
-is able to estimate the amount of removal of a thinning
- knows the regulations and recommendations concerning forest stand management and knows how to take them into account when managing the forest

Content (course unit)

Planning and implementing of young stand management. Evaluation of young stand management. The use of a clearing-saw and other equipment. Financial subsidy system of young stand management. Different alternatives of stand management and their implementation. Use of thinning models. Management of nutrients and forest fertilization. Main regulations concerning forest stand management. Recommendations for silviculture and nature management. Measuring of standing trees and stand evaluation. Mathematics of forest measurements.

Exam schedules

Välitentti 21.11
Lopputentti 3.12

Assessment methods and criteria

Välitentti (30 %)
Lopputentti (30 %)
Muu arviointi (ravinnetalouden tehtävä)(10 %)
Harjoitukset ja käytännön työharjoitukset (30 %)
Tutoriaalityöskentely (korottava vaikutus mahdollinen)
Maastoharjoitukset (suoritettu)
Maasto-opetuksessa 80 % läsnäolovelvoite
Tutoriaalipoissaolo korvattava sovitun käytännön mukaan (oppimisen taidot -opintojaksossa ohjeet)
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus

Assessment scale

0-5

Teaching methods

PBL (Itsenäinen opiskelu, luennot, harjoitustehtävät, maastoretkeilyt ja -harjoitukset, työharjoitukset

Learning materials

Hynynen, J. , Valkonen, S. & Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s. (luvut 1, 3 ja 5)
Hyvän metsänhoidon suositukset. Tapio 2014 (myös verkkoversio olemassa http://www.tapio.fi/files/tapio/metsanhoitosuositukset/Metsanhoidon_suositukset_ver1_netti.pd f) (luvut 2.4.,3.2.,3.3., 5.3.-5.7., 7.1.6.-7.1.7., 7.2., 7.4.
Metsälaki (1093/1996) (osin)
Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä (1308/2013) (osin)
Ärölä, E. Metsävarojen mittaus ja arviointi. Tapion taskukirja (2002) s. 323-353
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali

Student workload

Kontaktiopetusta n. 40 tuntia
Maasto-opetusta ja käytännön työharjoituksia n. 70 tuntia
Sisätyöskentelyä ryhmissä (mm. mittaustulosten laskennat, ryhmäesitysten laadinta) n. 30 tuntia
Tutoriaalit 10 tuntia
Tentit 5 tuntia
Itsenäistä opiskelua n. 110 tuntia

Content scheduling

Taimikonhoito 13.10.-10.11. välisenä aikana (teoriaa, maastoharjoituksia ja käytännön työtä)
Puun ja metsikön mittaus 4.11.-19.11. välisenä aikana
Harvennukset pääosin 18.11.-28.11. välisenä aikana (osittain vielä puunhankinnan perusteet -opintojakson aikana)
Metsien ravinnetalouden hoito 24.11.-25.11. välisenä aikana

Completion alternatives

Käytännön työjaksoille (taimikonhoito raivaussahalla) ei tarvitse osallistua, jos on metsätalouden perustutkinto tai muuten hankittuna vastaava osaaminen. Osaaminen on todennettava ulkopuolisen tahon antamalla todistuksella.

Practical training and working life cooperation

Maastokohteita eri organisaatioiden mailla. Mikon Metsäpalvelu Oy järjestää taimikonhoitotyön koulutuksen

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa ohjatusti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia ja tehdä kasvatusvaiheen metsänhoitotöitä. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaan.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja. Hän osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Opiskelija osaa käyttää raivaussahaa taimikonhoitotyössä melko tottuneesti ja ergonomisesti Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja ja soveltaa erilaisia arvointitapoja eri tilanteissa. Hän osaa soveltaa tilastotiedettä koealaotannassa ja mittauksissa. Hän osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa suosituksia erilaisissa tilanteissa.

Go back to top of page