Skip to main content

Mental health and substance abuse work (5 cr)

Code: 7S-19-2001

General information


Enrolment period
29.07.2012 - 21.09.2012
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2013 - 10.03.2013
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Minna Putous
Katri Pihlaja
Person in charge
Minna Putous
Course
7S-19

Objectives (course unit)

Students
- have basic knowledge on substances, their abuse, and risks and harms connected with substance abuse
- comprehend basic concepts and principles of mental health work
- are aware of their own attitudes towards substance use and mental health disorders and are able to work openly and professionally with people suffering from these problems
- are familiar with the legislation and service system governing substance abuse and mental health work
- are able to recognise and encounter people with mental health or substance abuse problems and their families
- are able to counsel clients according to their needs
- know the significance of early intervention and are able to apply methods of early intervention in their work

Content (course unit)

- Addictions, basic knowledge on substances and substance abuse
- Principles and models of mental health work
- Reflection of own attitudes
- Skills to encounter clients and their families in a professional manner

Assessment methods and criteria

Verkkototeutuksen osuudesta erikseen, ohjeet tabulassa.
Päihdetyön essee opintokäynnin (-käyntien) ja kirjallisuuden perusteella.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus|itsenäinen verkko-opiskelu|ohjattu verkko-opiskelu|referaatti/essee

Learning materials

MIELENTERVEYSTYÖN LÄHTEITÄ:
Tilbury: Mielenterveystyön opas
Koskisuu, Jari: Eri teitäperille: Mitä mielenterveyskuntoutus?
Beresford &Salo. 2008. Kokemuksen muodonmuutos.
Seikkula: Sosiaaliset verkostot
Reformin pirstaleet
Tahtoa ja tekemisen paloa (toim. Anne Kärkkäinen)


PÄIHDETYÖN LÄHTEITÄ
Neuvoa-antavat(http://neuvoa-antavat.stakes.fi/FI/index.htm)
Päihdelinkki (http://www.paihdelinkki.fi /)
Tiimi -lehti (http://www.a-klinikka.fi/tiimi/128 1)
Koski-Jännes (1998) Miten riippuvuus voitetaan
Saarnio (2004) Päihdeongelmista toipumisen punaista lankaa punomassa. Yhteiskuntapolitiikka 3/2004; http://www.stakes.fi/yp/pdf/2004/yp32004.pdf
Wiman: Alkoholismi elämänkaaren osana (1986) (saa monisteena lainaan Juhalta)
Kaukonen & Hakkarainen: Huumeidenkäyttäjä hyvinvointivaltiossa (2002)
Piisi (Toim.) Huumetyö sekä Ahtiala ym. 1998 "Se oli sitä koko elämä" : kokemuksia ja näkemyksiä huumeriippuvuudesta
http://www.stakes.fi/FI/Kehittaminen/valineet/laatusuosituksia/paihdepalvelut/index.htm
Ihan Oikea ihme: http://193.64.220.92/paja/ihme/kirja/tekijat.php

Student workload

5 op =135 tuntia
Verkkototeutus = 68 tuntia
Lähiopetus = 8 tuntia
Opintokäynti + essee + kirjallisuus = 59 tuntia

Content scheduling

16.1. klo 9-12 jakson aloitus, Minna Putous ja Katri Pihlaja (verkkototeutus)
14.3. klo 9-12.00 Mielenterveys ja päihdetyön haasteet, Minna Putous, Jaana Joutsiluoma Kirkas mieli-hankkeesta klo 10.30-12
18.4. koko päivä, opintokäynti
Verkkototeutuksena (Katri Pihlaja):
Mielentervyestyön peruskäsitteet ja lähtökohdta
Mielenterveyden lainsäädäntö ja palveluverkosto
Ehkäisevä mielenterveystyö ja asiakkaan kohtaaminen
Yleisimmät mielenterveyden häiriöt

Completion alternatives

Ahot-käytännöt hops-keskusteluissa sovitun mukaisesti.

Practical training and working life cooperation

Mainiemen kuntoutumiskeskus mahdollisuuksien mukaan ja muut ryhmittäin tai yksilöllisesti sovittavat päihdetyön kohteet.

Further information

Ajankohta
16.1.2013-30.4.2013

Esitiedot
Sosiaalialan koulutusohjelman aikuistoteutus, Monimuoto2-ryhmä

Oppimistavoitteet
Opiskelija hallitsee mielenterveystyön peruskäsitteet ja lähtökohdat
Opiskelija hallitsee perustiedot päihteistä, niiden käytöstä ja niiden käyttöön liittyvistä riskeistä ja haitoista
Opiskelija on tietoinen omista asenteistaan päihteiden käyttöön ja mielenterveysongelmiin sekä pystyy suhtautumaan avoimesti ja ammatillisesti niistä kärsiviin
Opiskelija tuntee päihteisiin ja mielenterveyteen liittyvää lainsäädäntöä ja palveluverkostoa
Opiskelija tietää ennalta ehkäisevän ja varhaisen tuen merkityksen ja osaa soveltaa työssään näihin liittyviä menetelmiä

Toteutustapa
Pääosin verkkototeutuksena, opintokäynti, luento.

Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle
Tabula, luokan oma alusta.

Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta

Go back to top of page