Mental health and substance abuse work (5 cr)
Code: 7S-19-2001
General information
- Enrolment period
- 29.07.2012 - 21.09.2012
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2013 - 10.03.2013
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
Objectives (course unit)
Students
- have basic knowledge on substances, their abuse, and risks and harms connected with substance abuse
- comprehend basic concepts and principles of mental health work
- are aware of their own attitudes towards substance use and mental health disorders and are able to work openly and professionally with people suffering from these problems
- are familiar with the legislation and service system governing substance abuse and mental health work
- are able to recognise and encounter people with mental health or substance abuse problems and their families
- are able to counsel clients according to their needs
- know the significance of early intervention and are able to apply methods of early intervention in their work
Content (course unit)
- Addictions, basic knowledge on substances and substance abuse
- Principles and models of mental health work
- Reflection of own attitudes
- Skills to encounter clients and their families in a professional manner
Assessment methods and criteria
Verkkototeutuksen osuudesta erikseen, ohjeet tabulassa.
Päihdetyön essee opintokäynnin (-käyntien) ja kirjallisuuden perusteella.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus|itsenäinen verkko-opiskelu|ohjattu verkko-opiskelu|referaatti/essee
Learning materials
MIELENTERVEYSTYÖN LÄHTEITÄ:
Tilbury: Mielenterveystyön opas
Koskisuu, Jari: Eri teitäperille: Mitä mielenterveyskuntoutus?
Beresford &Salo. 2008. Kokemuksen muodonmuutos.
Seikkula: Sosiaaliset verkostot
Reformin pirstaleet
Tahtoa ja tekemisen paloa (toim. Anne Kärkkäinen)
PÄIHDETYÖN LÄHTEITÄ
Neuvoa-antavat(http://neuvoa-antavat.stakes.fi/FI/index.htm)
Päihdelinkki (http://www.paihdelinkki.fi /)
Tiimi -lehti (http://www.a-klinikka.fi/tiimi/128 1)
Koski-Jännes (1998) Miten riippuvuus voitetaan
Saarnio (2004) Päihdeongelmista toipumisen punaista lankaa punomassa. Yhteiskuntapolitiikka 3/2004; http://www.stakes.fi/yp/pdf/2004/yp32004.pdf
Wiman: Alkoholismi elämänkaaren osana (1986) (saa monisteena lainaan Juhalta)
Kaukonen & Hakkarainen: Huumeidenkäyttäjä hyvinvointivaltiossa (2002)
Piisi (Toim.) Huumetyö sekä Ahtiala ym. 1998 "Se oli sitä koko elämä" : kokemuksia ja näkemyksiä huumeriippuvuudesta
http://www.stakes.fi/FI/Kehittaminen/valineet/laatusuosituksia/paihdepalvelut/index.htm
Ihan Oikea ihme: http://193.64.220.92/paja/ihme/kirja/tekijat.php
Student workload
5 op =135 tuntia
Verkkototeutus = 68 tuntia
Lähiopetus = 8 tuntia
Opintokäynti + essee + kirjallisuus = 59 tuntia
Content scheduling
16.1. klo 9-12 jakson aloitus, Minna Putous ja Katri Pihlaja (verkkototeutus)
14.3. klo 9-12.00 Mielenterveys ja päihdetyön haasteet, Minna Putous, Jaana Joutsiluoma Kirkas mieli-hankkeesta klo 10.30-12
18.4. koko päivä, opintokäynti
Verkkototeutuksena (Katri Pihlaja):
Mielentervyestyön peruskäsitteet ja lähtökohdta
Mielenterveyden lainsäädäntö ja palveluverkosto
Ehkäisevä mielenterveystyö ja asiakkaan kohtaaminen
Yleisimmät mielenterveyden häiriöt
Completion alternatives
Ahot-käytännöt hops-keskusteluissa sovitun mukaisesti.
Practical training and working life cooperation
Mainiemen kuntoutumiskeskus mahdollisuuksien mukaan ja muut ryhmittäin tai yksilöllisesti sovittavat päihdetyön kohteet.
Further information
Ajankohta
16.1.2013-30.4.2013
Esitiedot
Sosiaalialan koulutusohjelman aikuistoteutus, Monimuoto2-ryhmä
Oppimistavoitteet
Opiskelija hallitsee mielenterveystyön peruskäsitteet ja lähtökohdat
Opiskelija hallitsee perustiedot päihteistä, niiden käytöstä ja niiden käyttöön liittyvistä riskeistä ja haitoista
Opiskelija on tietoinen omista asenteistaan päihteiden käyttöön ja mielenterveysongelmiin sekä pystyy suhtautumaan avoimesti ja ammatillisesti niistä kärsiviin
Opiskelija tuntee päihteisiin ja mielenterveyteen liittyvää lainsäädäntöä ja palveluverkostoa
Opiskelija tietää ennalta ehkäisevän ja varhaisen tuen merkityksen ja osaa soveltaa työssään näihin liittyviä menetelmiä
Toteutustapa
Pääosin verkkototeutuksena, opintokäynti, luento.
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle
Tabula, luokan oma alusta.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta