Laatu- ja erikoispuun tuottaminen ja käyttö (3cr)
Code: M1206-2004
General information
- Enrolment period
- 29.11.2010 - 16.01.2011
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.01.2011 - 03.06.2011
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 12 - 30
- Teachers
- Miia Seilonen
- Course
- M1206
Objectives (course unit)
Opiskelija tuntee erikoispuulajit ja niiden kasvatuksen periaatteet. Hän tietää laatupuukasvatuksen menetelmät. Opiskelija osaa erotella erikoispuut tavanomaisimmista puutavaralajeista sekä ymmärtää laatuvaatimusten merkityksen erikoistuotteiden valmistusprosessin kannalta. Opiskelija on selvillä puuaineen ominaisuuksista ja niiden vaikutuksesta puuta jalostettaessa. Opiskelija tuntee erikoispuiden käyttökohteita ja ymmärtää, miten erilaisilla metsänhoitotoimenpiteillä voidaan vaikuttaa raaka-aineen saatavuuteen ja laatuun. Opiskelija tuntee erikoispuun korjuun ja mittauksen erityispiirteet. Opiskelija tuntee erikoispuihin sovellettavat sahausmenetelmät.
Content (course unit)
Erikoispuiden määritelmä, laadunmääritysperusteita, erikoispuiden ja puuaineen tunnistaminen, laatupuun ja erikoispuun kasvattaminen, erikoispuun korjuu ja mittaus, sahaus, lajittelu, kuivatus ja varastointi sekä erilaisia erikoispuun käyttökohteita
Prerequisites (course unit)
Puulajien tuntemus, metsän kasvatuksen ja uudistamisen periaatteiden tuntemus, puutavaran mittaus, puunkorjuun perusteiden tuntemus
Exam schedules
Lopputentti 4. periodin lopussa
Assessment methods and criteria
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus
Lopputentti 100 % tai vaihtoehtoisesti lähiopetukseen aktiivisesti osallistuville oppimispäiväkirja 100 %.
Retkeilyt 8.4. ja 15.4. ovat pakollisia
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus|esitelmät|harjoitukset|itsenäinen verkko-opiskelu|kenttätyöskentely (sis. opintoretket)
Learning materials
Antikainen, M. 1993. Tammimetsien hoito. Helsingin yliopiston metsäekologian julkaisuja 1.
Fagerstedt, K., Pellinen, K, Saranpää, P. ja Timonen, T. 1996. Mikä puu - mistä puusta? Yliopistopaino.
Holm, S. 2000. Haavan kasvatus ja käyttö. Metsälehti kustannus.
Keinänen, E. ja Tahvanainen, V. 1995. Pohjolan jalot puut. Erikoispuiden mitta-, laatu- ja käsittelyopas.
Pirttilä, V. ym. (toim.) 2007. Joulupuukirja.
Rantala, S. ja Anttila, T. 2004. Lehtikuusen kasvatus ja käyttö.
Valkonen, S., Rantala, S. ja Sipilä, A. 1995. Jalojen lehtipuiden ja tervalepän viljely ja kasvattaminen.
Visaseuran kotisivut [http://www.visaseura.com/]
Metlan puulaji -sivut [http://www.metla.fi/metinfo/puulajit/]
Mustilan arboretumin kotisivut [http://www.mustila.com/]
Fiskarsin laatupuu [http://www.fiskarsvillage.fi/laatupuu/]
Joulupuuseuran kotisivut. [http://www.joulupuuseura.fi/]
Student workload
Lähiopetusta 15 h/ op, itsenäistä opiskelua 10 h/op
Content scheduling
3. periodilla luentoja/ ryhmäesityksiä perjantaisin (ks. erillinen aikataulu) yhteensä 15 tuntia. 4. periodilla luentoja 10 tuntia ja kaksi päivän mittaista retkeilyä (Länsi-Uusimaan suuntaan), yhteensä 20 tuntia. Omatoiminen opiskelu 30 h.
Completion alternatives
Lopputentin voi vaihtoehtoisesti korvata oppimispäiväkirjalla he, jotka ovat aktiivisesti mukana lähiopetustunneilla.
Practical training and working life cooperation
Vierailijaluennoitsijat ja retkeilyt.
Further information
Ajankohta
4.2.2011-15.4.2011
Tavoitteet
1. Opiskelija tuntee laatu- ja erikoispuun käsitteen ja osaa erottaa erikoispuulajit tavanomaisimmista puutavaralajeista
2. Opiskelija tuntee erikoispuiden käyttökohteet
3. Opiskelija tietää erikoispuun hankinnan, korjuun ja mittauksen periaatteet
4. Opiskelija tietää erikoispuulajien uudistamisen ja kasvatuksen periaatteet
Oppimistavoitteet
Opiskelija tuntee laatu- ja erikoispuun käsitteen ja osaa erottaa erikoispuulajit tavanomaisimmista puutavaralajeista
Opiskelija tuntee erikoispuiden käyttökohteet
Opiskelija tietää erikoispuun hankinnan, korjuun ja mittauksen periaatteet
Opiskelija tietää erikoispuulajien uudistamisen ja kasvatuksen periaatteet
Toteutustapa
Nuorisoasteen ja aikuiskoulutuksen vapaavalinnainen kurssi
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle
1 op
Muutokset edelliseen toteutukseen
Mukana myös aikuisopiskelijoita, joille järjestetään lähitunteja tukevia etäharjoitustehtäviä. Arviointikriteerit muuttuivat siten, että tentti tai oppimispäiväkirja ovat ainoat arvosanaan vaikuttavat tekijät.