Skip to main content

Aikuisten fysioterapia, osa 2, harjoittelu 2 (8 cr)

Code: L214-8F-2000

General information


Enrolment period
01.08.2010 - 23.04.2011
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.08.2010 - 19.12.2010
Implementation has ended.
Credits
8 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Liisa Sittig
Pirjo Riitta Leppänen
Hannele Anttila
Jarmo Perttunen
Raija Jaakkola
Hannu Järvinen
Irmeli Ahonen
Pirjo Lehto
Course
L214-8F

Objectives (course unit)

The students
- draw up a physiotherapy plan together with the customer, patient or their relatives
- can choose suitable and up-to-date physiotherapeutic methods and apply them in defining the mobility of patients who have neck and back problems
- can implement and evaluate shoulder and neck patient's physiotherapy based on research in a careful and reliable manner
- work actively to develop goal-oriented and high-quality physiotherapy
- implements group guidance from the pysiotherapeutical viewpoint

Content (course unit)

Ohjattu harjoittelu perusterveydenhuollon fysiatrian ja fysioterapian poliklinikoilla Pirkanmaan alueella.

Prerequisites (course unit)

Ammattitaitoa edistävään harjoitteluun osallistuminen edellyttää, että:
- 1.opiskeluvuoden anatomian ja fysiologian kokeet ovat hyväksytysti suoritettu
- 2. opiskeluvuoden ääreishermoston anatomian koe on hyväksytysti suoritettu
- kaikki 1. ja 2. opiskeluvuoden käytännön kokeet tai tehtävät ovat hyväksytysti ssuoritettu
- lasten ja nuorten fysioterapian (L213-8C) ammattitaitoa edistävä harjoittelu kirjallisine tehtävineen on hyväksytysti suoritettu
- aikuisten fysioterapian osa 1 (L214-8C) ammattitaitoa edistävä harjoittelu tehtävineen on hyväksytysti suoritettu

Assessment methods and criteria

Opintojakso L214-8F arvioidaan asteikolla 0-5.
Asiakasraportti arvioidaan ja sitä käytetään osana opintojakson kokonaisarviointia.
Fysioterapian laadun tehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Osallistuminen ammattitaitoa edistävään harjoitteluun on pakollista.
Harjoittelua koskevaan kokoukseen (22.9.2010) osallistuminen on pakollista.
Harjoittelun jälkeiseen reflekointiin (16.11.2010) osallistuminen on pakollista.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

demonstraatiot|opetuskeskustelu|päiväkirjatyöskentely (esim. oppimispäiväkirja, projektipäiväkirja)|harjoitustyöt

Learning materials

Arokoski J. (toim.) 2009, Fysiatria.Duodecim.

Ahonen ym. (toim.) 1998, Alaraajojen rakenne, toiminta ja kävelykoulu. VK-kustannus Oy.

Butler, 1991, Mobilisation of the nervous system. Churchill Livingstone

Caillet, 1996, Soft Tissue Pain and Disability. F.A.Davis Company.

Ersson, 1992-1995, Grundliggande ortopedisk medicin I-IV. Orion Pharma AB

Fogelholm, Vuori (toim.) 2005. Terveysliikunta

Grieve,1984, Mobilisation of the Spine. Churchill Livingstone.

Hellsten K, Röberg M. Kirjaa ja kehitä. Opas laadun kehittämiseen fysioterapia-alalla. www.fysioterapia.net

Hertling, Kessler, 2006, Management of Common Musculoskeletal Disorders. Physical therapy. Principles and Methods.

Holma T. 2003. ITE 2 – opas uudistuneen itsearviointi- ja laadunhallintamenetelmän käyttöön. Suomen Kuntaliitto.

Hoppenfeld, 1976, Physical examination of the spine and extremities. Appleton-Centyry-Crofts.

Kaltenborn,2003, Manual Mobilisation of the Joints the Kaltenborn method of joint examination and treatment 2: the spine

Kaltenborn, 2008. Manual Mobilization of the Joints. Volume III Traction-Manipulation of the Extremities and Spine. Basic thrust techniques. Norli:Oslo, Norway.

Kapandji I.A. 1997. Kinesiologia III. Selkärangan, rintakehän ja lantion nivelten toiminta

Keskinen, Häkkinen, Kallinen 2004. Kuntotestauksen käsikirja. Tammer-Paino oy, Tampere.

Koistinen ym. (toim.) 1998, Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus. VK-kustannus Oy.

Kitchen, Bazin , 1996, Clayton´s electrotherapy. WB Saunders Company Ltd.

Kukkonen, Hanhinen, Ketola, Luopajärvi, Noronen, Helminen, (toim.) 2001, Työfysioterapia. Työterveyslaitos.

Kuntoutus – tie parempaan elämään. Kuntoutuksen kehittämisohjelma 2015. Kela 2008.

Leirisalo-Repo, Hämäläinen, Moilanen (toim.), 2002, Reumataudit, Duodecim.

Lindgren (toim.) 2005, TULES. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet. Duodecim. Jyväskylä.

Liukkonen, Saarikoski (toim.) 2004, Jalat ja terveys. Duodecim.

Low, Reed, 1994, Electrotherapy Explained. Butterworth & Heinemann.

Magee, 2006 , Orthopedic physical assesment. Saunder

Ojanen, 1999, Liikunta on hyväksi, jos siltä tuntuu.

Outinen M, Lempinen K., Holma T. & Haverinen R. 1999. Seitsemän laatupolkua. Vaihtoehtoja laadunhallintaan sosiaali- ja terveydenhuollossa. Suomen Kuntaliitto. STAKES. Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus.

Richardson, Hodges, Hides, 2005, Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta. VK-kustannus Oy.

Rokkanen, Tervo, Avikainen, 2003, Ortopedia: käytännön ortopediaa 2. Kandidaattikustannus.

Sandström, Metsola, Hoogland, Lundberg, van der Eshc, ver Hoeven, 1991, Fysikaaliset syvälämpö- ja sähköhoidot – fysiologia ja käytännön toteutus. Gummerus.

Sandström Marita, 2010, Psyyke ja aivotoiminta: neurofysiologinen näkökulma.

Shacklock Michael 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment. Elsevier Limited.

Sharman A. Shirley, 2002, Diagnosis and treatment of movement impairment syndroms.

Suomen Fysioterapeuttiliitto 2003. Laadun suunta fysioterapiassa.

Suomen Fysioterapeuttiliitto. Fysioterapeutin laatusitoumus.

Suomen Fysioterapeuttiliitto. Fysioterapeutin eettiset ohjeet.

Taimela ym.,2002. Niska-ja yläraajavaivojen ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus. VK-kustannus Oy.
Täydennyskoulutussuositus ja hyvien käytäntöjen kriteeristö. www. Fysioterapia.net

Vastamäki, Vilkki, Raatikainen, Viljakka, Jaroma, Göransson, Jokiranta (toim.) 2000, Käsikirurgia. Duodecim.


Duodecim-lehden teemanumerot

Fysioterapialehden artikkelit ja erityisesti teemanumerot:
Fysioterapialehti 2/2000: Selkä-teemanumero
Fysioterapialehti 2/2008: Niska-teemanumero
Fysioterapialehti 2/2009: Yläraaja-teemanumero
Fysioterapialehti 6/2009: Koululaisten työpisteet ja tule-terveys
Fysioterapialehti 4/2010: Kuntotestauksen hyvät käytännöt

Käypähoito suositukset www.duodecim.fi/kh:
Aikuisten alaselkäsairaudet
Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet
Liikunta
Niskakipu

Student workload

Lähiopetus: 191 tuntia
Itsenäinen työskentely: 25 tuntia

Content scheduling

Asiakasraportti/kirjallinen tehtävä, palautus 5.11.10
Fysioterapian laatutehtävä, palautus 5.11.10

Practical training and working life cooperation

Jakso on nimenomaan ammattitaitoa edistävä harjoittelu työpaikoilla.

Further information

Lisätietoja opiskelijalle
Moodle on opintojakson päätiedotuskanava.

Ajankohta
22.9.10-16.11.10

Esitiedot
1. ja 2. opiskeluvuoden käytännön kokeet on hyväksytysti suoritettu.
L213-8C opintojakson ammattitaitoa edistävä harjoittelu tehtävineen on hyväksytysti suoritettu.
L214-8C opintojakson ammattitaitoa edistävä harjoittelu tehtävineen on hyväksytysti suoritettu.
1. ja 2. vuoden anatomian ja fysiologian kurssit on hyväksytysti suoritettu.

Oppimistavoitteet
Opiskelija - tekee yhdessä asiakkaan, potilaan tai omaisten kanssa fysioterapiasuunnitelman - osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia ja ajantasaisia fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmiä niska- ja selkäpotilaiden liikkumis- ja toimintakyvyn määrittämiseksi - osaa toteuttaa ja arvioida niska-selkäpotilaan fysioterapiaa tutkittuun tietoon perustuen huolellisesti ja luotettavasti - toimii työryhmissä muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa - toimii aktiivisesti tulostavoitteisen ja laadukkaan fysioterapiatoiminnan kehittämiseksi - toteuttaa ryhmän ohjausta fysioterapian näkökulmasta
Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia ja ajantasaisia fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmiä niska- ja selkäpotilaiden liikkumis- ja toimintakyvyn määrittämiseksi.
Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida niska-selkäpotilaan fysioterapiaa tutkittuun tietoon perustuen huolellisesti ja luotettavasti
Opiskelija toimii työryhmissä muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa
Opiskelija toimii aktiivisesti tulostavoitteisen ja laadukkaan fysioterapiatoiminnan kehittämiseksi
Opiskelija toteuttaa ryhmän ohjausta fysioterapian näkökulmasta

Toteutustapa
Nuorisoasteen koulutus (päivä)

Go back to top of page