Customer Process in Child Welfare Work (5cr)
Code: TK00DV67-3003
General information
- Enrolment period
- 02.11.2019 - 31.03.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 22.03.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Business Operations
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Degree programmes
- Specialisation Education in Child Welfare Work
- Teachers
- Anssi-Pekka Udd
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Course
- TK00DV67
Objectives (course unit)
- Osallistuja syventää osaamistaan lastensuojelun asiakasprosessin tilannearvion tekemisestä, palvelujen ja tuen tarpeiden jäsentämisestä asiakaslähtöisesti sekä asiakassuunnitelman laadinnasta siten, että lasten, nuorten, vanhempien/ perheen palvelujen ja tuen tarpeisiin vastataan oikea-aikaisesti ja riittävästi.
- Osallistuja kykenee koordinoimaan lastensuojelun asiakaskohtaisen työprosessin suunnittelua, toteutusta, arviointia ja dokumentointia monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyöverkostossa siten, että lasten, nuorten ja vanhempien ja heidän läheistensä osallisuus työskentelyssä toteutuu.
- Osallistuja osaa analysoida asiakastyöprosessin toteutusta laadun sekä työskentelyn tulosten ja vaikutusten näkökulmasta.
- Osallistuja tarkastelee ja täsmentää asettamiaan henkilökohtaisia osaamistavoitteita suoritettavan opintojakson osaamistavoitteiden pohjalta ja työstää kehittämistyönsä teemaa ja sisältöä.
- Osallistuja jatkaa osaamisensa itsearviointia ja sen näkyväksi tekemistä opintojakson osatehtävissä.
Content (course unit)
Opintojakson osaamissisällöt
- Opintojaksolla syvennetään osaamista lapsi- ja perhelähtöisestä lastensuojelutyöstä sekä lapsen, nuoren ja vanhempien/ perheen näkökulmasta työskentelyä raamittavasta lainsäädännöstä.
- Opintojaksolla perehdytään lapsen oikeuksiin ja asemaan sekä suojelun tarpeisiin.
- Opintojaksolla jäsennetään lastensuojelun asiakasprosessia lapsen, nuoren ja vanhempien/ perheen näkökulmasta, huomioiden asiakkaiden ja heidän läheistensä osallisuus niin tilannearvion tekemisessä kun asiakastyöprosessin suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja dokumentoinnissa.
- Opintojaksolla tarkastellaan mahdollisuuksia hyödyntää informaatioteknologiaa osallistavassa dokumentoinnissa.
- Asiakasprosessin tarkastelun yhteydessä hahmotetaan lastensuojelun monialaisen ja moniammatillisen yhteistyöverkoston toimintaa, erityisesti sosiaalihuollon ja lastensuojelutyön, koulutoiminen sekä mielenterveystyön ja psykiatrian rajapinnoilla.
- Lisäksi käydään läpi lastensuojelun asiakastyön laadun sekä tulosten ja vaikutusten arvioinnin osallistavia keinoja.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija
- osaa nimetä keskeiset asiakasprosessin arviointiin liittyvät periaatteet ja laatutekijät
- osaa kuvailla asiakaslähtöisen ja monitoimijaisen asiakasprosessin kannalta keskeisiä vaiheita ja huomioitavia toimintaperiaatteita
- osaa kuvailla laadukkaan asiakasprosessin tekijöitä oman työnsä kannalta
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija
- osaa määritellä ja soveltaa keskeisiä laadukkaan tuen tarpeen arvioimisen periaatteita ja menetelmiä asiakasprosessissa
- osaa selittää ja jäsentää monitoimijaisen yhteistyön roolia asiakasprosessin eri vaiheissa ja soveltaa sitä asiakaslähtöisyyttä edistävällä tavalla
- osaa jäsentää laadukkaan asiakasprosessin tekijöitä ja arvioida niiden merkitystä oman työn kannalta
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija
- osaa tarkastella ja analysoida laadukkaan arviointityön periaatteita ja toimintatapoja asiakasprosessin kaikissa vaiheissa
- osaa soveltaa ja analysoida asiakaslähtöisen ja monitoimijaisen asiakasprosessin eri vaiheita ja kokonaisuutta sekä tarkastella sitä kriittisellä otteella eri näkökulmista
- osaa analysoida asiakaslähtöisen ja monitoimijaisen asiakasprosessin käytänteitä ja periaatteita oman työnsä näkökulmasta ja esittää kehittämisen kohteita
Assessment methods and criteria
Ennakkotehtävien ja täydennettyjen oppimistehtävien arviointi 0-5.
Aktiivinen läsnäolo lähiopetuskerroilla.
Assessment scale
0-5
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa nimetä asiakasprosessiin liittyvään arvioimiseen liittyviä yksittäisiä toimintatapoja
- osaa nimetä asiakasprosessin eri vaiheita ja siinä huomioitavia asioita
- osaa nimetä omaan työhön liittyvään arviointiin vietäviä asioita
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa nimetä keskeiset asiakasprosessin arviointiin liittyvät periaatteet ja laatutekijät
- osaa kuvailla asiakaslähtöisen ja monitoimijaisen asiakasprosessin kannalta keskeisiä vaiheita ja huomioitavia toimintaperiaatteita
- osaa kuvailla laadukkaan asiakasprosessin tekijöitä oman työnsä kannalta
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa määritellä ja soveltaa keskeisiä laadukkaan tuen tarpeen arvioimisen periaatteita ja menetelmiä asiakasprosessissa
- osaa selittää ja jäsentää monitoimijaisen yhteistyön roolia asiakasprosessin eri vaiheissa ja soveltaa sitä asiakaslähtöisyyttä edistävällä tavalla
- osaa jäsentää laadukkaan asiakasprosessin tekijöitä ja arvioida niiden merkitystä oman työn kannalta
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa tarkastella ja analysoida laadukkaan arviointityön periaatteita ja toimintatapoja asiakasprosessin kaikissa vaiheissa
- osaa soveltaa ja analysoida asiakaslähtöisen ja monitoimijaisen asiakasprosessin eri vaiheita ja kokonaisuutta sekä tarkastella sitä kriittisellä otteella eri näkökulmista
- osaa analysoida asiakaslähtöisen ja monitoimijaisen asiakasprosessin käytänteitä ja periaatteita oman työnsä näkökulmasta ja esittää kehittämisen kohteita