Skip to main content

Digital Twins (5 cr)

Code: C-10108-R504TL139-3005

General information


Enrolment period
02.12.2024 - 30.04.2026
Registration for the implementation has begun.
Timing
13.01.2025 - 31.12.2026
Implementation is running.
Credits
5 cr
Institution
Lapland University of Applied Sciences, Itsenäisesti moodlessa toteutettava opintojakso. Opintojakson aikana toteutetaan kyselytunti (2h), yhden kerran kevät lukukaudella ja yhden kerran syyslukukaudella. Kysely tunnin aikana voidaan ratkaista esiin tulleita haasteita.
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 180

Objectives (course unit)

Opiskelija kykenee peliteknologian menetelmiä käyttäen toteuttamaan erityyppisiä digitaalisten kaksosten toteutusmalleja. Opiskelija tunnistaa digitaalisien kaksosien ominaisuudet ja soveliaat käyttökohteet. Opiskelija ymmärtää käsitteen digitaalinen kaksonen merkityksen. Opiskelija kykenee mallintamaan järjestelmän ominaisuuksia osana digitaalisen kaksosen konseptia.

Content (course unit)

- Digitaalisen kaksosen toteutusprosessi peliteknologiaa käyttäen - Monimutkaisen heterogeenisen järjestelmän staattisien ja dynaamisien ominaisuuksien mallinnus monitoroimalla ja simuloimalla - Tiedonsiirto fyysinen mallin ja sen digitaalisen kaksosen välillä

Location and time

Itsenäisesti moodlessa toteutettava opintojakso. Opintojakson aikana toteutetaan kyselytunti (2h), yhden kerran kevät lukukaudella ja yhden kerran syyslukukaudella. Kysely tunnin aikana voidaan ratkaista esiin tulleita haasteita.

Exam schedules

Toteutuksella ei ole tenttiä. Harjoitustehtävien viimeinen palautuspäivämäärä on opintojakson päättymispäivämäärä.

Assessment methods and criteria

Arviointi Opintojakson arviointi perustuu opintojakson aikana tehtyihin harjoitustehtäviin. Opintojakson arvosana on tehtävien keskiarvo. Arvosana 0, Tehtävien ka 0.00 - 2.00 Arvosana 1, Tehtävien ka 2.01 - 2.75 Arvosana 2 , Tehtävien ka 2.76 - 3.25 Arvosana 3, Tehtävien ka 3.26 - 3.75 Arvosana 4, Tehtävien ka 3.76 - 4.39 Arvosana 5, Tehtävien ka 4.40 - 5.00 Esimerkki 1: (Opintojaksolla esimerkissä 7 tehtävää) Opiskelija palauttaa 6 tehtävää , jotka arvioidaan arvosanalla 5, viimeinen tehtävä jää palauttamatta, joten viimeisen tehtävän arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((6*5)/7)=4.28) Arvosana opintojaksosta on 4 Esimerkki 2: Opiskelija palauttaa 3 tehtävää, molemmat on melkein täydellisesti toteutettuja ja tehtävät arvioidaan arvosanalla 4, loppujen tehtävien arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((4+4+4)/7)=1.71) Arvosana opintojaksosta on 0 Esimerkki 3: Opiskelija palauttaa 3 tehtävää, täydellisesti tehtyinä ja tehtävät arvioidaan arvosanalla 5, loppujen tehtävien arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((5+5+5)/7)=2.14) Arvosana opintojaksosta on 1

Assessment scale

H-5

Teaching methods

Opintojakso on toteutettu moodlessa itsenäisesti suoritettavaksi. Opintojakso koostuu 7-8 erillisestä aiheesta, jotka muodostavat yhdessä opiskelijalle kokonaiskuvan Digitaalisista kaksosista. Jokaista aihetta varten on toteutettu erilliset video luennot, joiden avulla opiskelija pääsee tutustumaan aiheeseen, sekä suorittamaan aiheeseen liittyvän harjoitustehtävän.Opintojaksolla toteutetaan useita erillaisia digitaalisia kaksosia hyödyntäen peliteknologiaa ja pelimoottoreita

Learning materials

Opintojaksolla oppitunteihin/aiheisiin liittyvöt videot, sekä dokumentaatiot.

Student workload

Itsenäistä opiskelua, opetusvideot , sekä harjoitustyön tekoa 135 tuntia.

Content scheduling

Opintojaksolla käydään läpi eri teknologiota, joiden avulla opiskelijan on mahdollisuus rakentaa oma digitaalinen kaksonen. Opintojaksolla hyödynnetään avointa dataa digitaallisten kaksosten toteutuksessa. Sisältönä mm. - Alue visualisointi, Unity3D, - Fire Escape Simulaatio, Unity3D - Etäohjattava sähköhella, Digitaalinen kaksonen sähköhellasta - Digitaaliset Kaksoset, synteettinen data - etc...

Completion alternatives

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojakson arviointi perustuu palautettaviin harjoitustehtäviin

Practical training and working life cooperation

-

Further information

Hyödynnämme opintojaksolla pelimoottoreita ja peliteknologiaa. Opintojakson suorittaminen edellyttää laitteistoa joka mahdollistaa unreal/unity pelimoottori kehityksen

Go back to top of page