Skip to main content

Developing gaming activities in youth work (5 cr)

Code: C-02631-VAYP3-3003

General information


Enrolment period
01.04.2025 - 15.09.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.10.2025 - 19.12.2025
The implementation has not yet started.
Credits
5 cr
Institution
HUMAK University of Applied Sciences, Paikkaan sitomaton
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 15

Objectives (course unit)

Student - learns to set goals for gaming-related youth work activities and evaluate them. - understands the systematic planning of gaming activities and models that enhance quality. - deepens expertise in selected areas of gaming activities.

Content (course unit)

The course focuses on initiating and developing gaming activities in youth work. Various planning models and quality criteria are explored, and a glimpse into the future of gaming activities is provided. The active roles of young people in implementing youth work-related gaming activities are discussed. In addition, the student delves into a few interesting themes related to gaming activities, such as role-playing, esports, or gamification.

Location and time

Opinnot järjestetään kokonaan verkossa. Opintojakson oppimisalusta aukeaa 24.9.. Laajemman tehtävän palautuspäivä on 11.12., jonka jälkeen opiskelija antaa vertaispalautteen toiselle tehtäväpalautukselle viimeistään 15.12.

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.

Assessment scale

Pass - Fail

Teaching methods

Opintojaksolla on reaaliaikaisia webinaareja, itsenäisesti toteutettavia tehtäviä sekä laajempi parina / ryhmänä toteutettava kehittämistehtävä, johon opiskelija saa palautetta lehtorilta ja muilta opiskelijoilta.

Learning materials

Malm, Karla 2021. Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Saatavilla osoitteessa: https://www.humak.fi/julkaisut/karla-malm-parempi-vaihtoehto-kuin-80-luvun-suomi-nuorisotyon-tekijat-paikat-ja-ymparistot-vuonna-2030/ Verke 2019. Mitä nuorisotyön tulisi tietää? Havaintoja teknologisoituvasta maailmasta. Digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskus. (Olennaisia erityisesti luvut Osaaminen, Kulttuuri ja Tekoäly.) Saatavilla osoitteessa: https://verke.hel.fi/wp-content/uploads/2024/12/07d257a7-mita-nuorisotyon-tulisi-tietaa-havaintoja-teknologisoituvasta-maailmasta-2019_verke-1.pdf

Student workload

Opintojakso vastaa 5 opintopisteen työmäärää.

Content scheduling

Opintojakson keskeisin teema on nuorisotyöllisen pelitoiminnan kehittäminen ja käynnistäminen, ja suunnitelmallisuuden kehittämisen tueksi esitellään useita erilaisia malleja. Oppimisympäristössä on lisäksi nuorisotyölliseen pelitoimintaan liittyviä aihekokonaisuuksia, esimerkiksi pelillistäminen, roolipelaaminen ja e-sports. Jokaiseen aihealueeseen liittyy opiskeltavia materiaaleja (videoita, artikkeleita, oppaita) sekä tehtäviä. Osa aiheista vaatii ajallisesti enemmän työtä kuin toiset. Aiheita ei tarvitse suorittaa järjestyksessä, vaan opiskelija voi itse valita perehtymistahdin, kunhan suorittaa vaaditut osiot ennen jokaista webinaaria. Opintojakson kokoavana tehtävänä suoritetaan laajempi tehtävä ryhmissä/parin kanssa. Opintojaksolla on kolme webinaaria, joiden luento-osuudet tallennetaan myöhemmin katsottaviksi. Webinaareissa on kuitenkin pääosassa yhteinen tiedontuotanto ja ryhmätyöt.

Further information

Haluatko oppia suunnittelemaan nuorisotyöllistä pelitoimintaa? Opintojaksolla tutustutaan erilaisiin suunnittelumalleihin ja laatukriteereihin sekä kurkataan pelitoiminnan tulevaisuuteen. Lisäksi pohditaan nuorten aktiivisia rooleja nuorisotyöllisen pelitoiminnan toteuttamisessa. Opintojaksolla on myös mahdollisuus syventyä itseään kiinnostavaan teemaan, mm. roolipelaamiseen, esportsiin tai pelillistämiseen. Opiskelijapalautteita syksyltä 2023: "Mielenkiintoiset aiheet sekä podcastit tehtävissä olivat mukava lisä lukemistojen rinnalle. Webinaarien vieraat oli hyvin valittu ja heiltä sai vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Opin todella paljon uutta ja opintojakso vahvisti jo tietämääni halua työllistyä pelikasvatuksen puolelle! :)" "Monipuolinen materiaali ja hyvät vierailijat." "Paljon uusia näkökulmia ja materiaalia tulevaisuutta varten." "Aion ehdottomasti suositella tätä opintojaksoa meidän muutamalle uudemmalle työntekijälle, joita kiinnostaa pelitoiminta, mutta tieto/taitotaso ei ole vielä kovin hyvä."

Go back to top of page