Implementing Individual Study Paths (5 cr)
Code: 1L00HH17-3001
General information
- Enrolment period
- 23.05.2025 - 31.08.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 01.05.2025 - 31.07.2026
- Implementation is running.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Pedagogical Innovations and Culture
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Maija Timonen
- Minna Seppälä
- Person in charge
- Minna Seppälä
- Tags
- BLENDED
- CONTACT
- VIRTUAL
- SELF LEARNING
- Course
- 1L00HH17
Objectives (course unit)
After completing the study unit, the student is able to:
- Know the ethical principles of the work of a vocational special needs teacher and act in accordance with these principles
- Recognize and understand inclusive principles and practices, and act according to them
- Consider the significance of cultural diversity and language awareness in the implementation of individual learning paths
- Know the importance of guiding and encouraging feedback in the support of students with special needs and extensive special needs
- Understand the process of personalization as well as the practices of adaptation and deviation
Content (course unit)
During this study unit, we will seek to answer the following questions:
- On what ethical principles is vocational special needs teaching based?
- How are inclusive principles implemented in the work of a vocational special needs teacher?
- How does a vocational special needs teacher consider cultural diversity and language awareness in teaching and guidance?
- How is guiding and encouraging feedback given to strengthen the agency and participation of students with special needs and/or extensive special needs?
- How is the personalization process of students with special needs and/or extensive special needs practically implemented?
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
The student passes the study unit if they have demonstrated competencies described in the learning outcomes. If the student has not achieved the learning outcomes or supplemented their competencies in the manner agreed on, they will fail the study unit. The grounds for the assessment criteria are described in the document ‘Pedagogical principles in professional Special Needs Teacher Education’. The assessment criteria is derived from the learning outcomes presented in the implementation plan for the study unit.
Location and time
Koulutuspäivät 25.10.2025 ja 13.-14.2.2026 lähiopetuksena TAMKissa.
Assessment methods and criteria
Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.
Learning materials
Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. 2019. Oppimisvaikeudet. NMI.
Euroopan erityisopetuksen ja inklusiivisen opetuksen kehittämiskeskus. Viisi keskeistä viestiä inklusiiviseen opetukseen. teoriasta käytäntöön. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_FI.pdf
Friman, H., Määttä, S. & Salmi, E. Toimivia tapoja motivaation ylläpitoon. Opettajan vinkkikirja. NMI. opettajan-vinkkikirja-1.pdf (nmi.fi)
Hakala K., Eskola, S. & Mäkinen, M. (toim.) 2020. Puheenvuoroja vaativasta erityisetä tuesta. JAMK, julkaisuja 293. Puheenvuoroja vaativasta erityisestä tuesta - JAMKM
Kukkonen, H. & Marttila, L. 2016. Kuviteltua todellisuutta - ihanne TAMK oppimisen ja opiskelun ympäristönä. Tampereen ammattikorkeakoulu. 20-Kuviteltua-todellisuutta.pdf (tamk.fi)
Luostarinen, J. & Nieminen, J. H. Arvioinnin käsikirja. 2019. PS-kustannus.
Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Juva: PS-kustannus.
Salmela-Aro, K. (toim). 2018. Motivaatio ja oppiminen. Juva: PS-kustannus.
Sandberg, E. 2021. Pedagoginen tuki perusopetuksessa ja toisella asteella. PS-kustannus.
Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Juva: PS-kustannus.
Vehviläinen S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat lähipäivällä ja Moodlessa olevat esitykset, alustukset ja muu materiaali.
Further information
Opintojakson osaamisen hankkiminen ja osoittaminen on kuvattu opintojakson Moodlessa.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun erityisopettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli erityisopettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.