Skip to main content

Social Pedagogue (5cr)

Code: 7S00GV49-3003

General information


Enrolment period
02.12.2025 - 23.03.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
19.01.2026 - 16.04.2026
The implementation has not yet started.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Juha Santala
Sosionomi Virtuaalihenkilö
Jaana Kokkinen
Eeva-Mari Miettinen
Person in charge
Juha Santala
Course
7S00GV49

Objectives (course unit)

In this course, students will explore the fundamental principles of social pedagogy and apply them to their own thinking and actions.

Upon completing the course, students will:
• Understand the basic principles and operational concepts of social pedagogy as both a scientific field and a practical discipline
• Be familiar with and able to describe the key concepts in social pedagogy and their significance
• Structure their own social pedagogical practice theory
• Develop critical and reflective thinking

Content (course unit)

• Awareness of educational practices
• Different theories of learning
• Education and authority
• Zone of proximal development
• Self-awareness as an educator
• Motivation and self-directed learning
• Lifelong growth and learning
• Common support needs and interventions

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Student
• can describe phenomena related to goals, theory, and define fundamental concepts
• has not justified choices, solutions, or theoretical perspectives thoroughly; theoretical reasoning is straightforward

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Student
• can apply theory and concepts, and organize information in relation to each other
• can narrow down problems and tasks, as well as justify solutions and choices
• can evaluate matters and examine them from different perspectives

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Student
• can analyze information and actions, connecting them to a professional context
• can find improvement opportunities and justify various approaches and alternative solutions
• can creatively devise new solutions or combine existing ones

Location and time

Ei hybridi- tai etäopetusmahdollisuutta

Assessment methods and criteria

Suomeksi
1) Nivala&Ryynänen Sosiaalipedagogiikka. Yksilötentti

Suositellaan, että ensin tentitään Sosiaalipedagogiikka, ja tämän jälkeen Sorrettujen pedagogiikka.
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Teoksesta Nivala & Ryynänen Sosiaalipedagogiikka paneudu seuraaviin osiin:
Johdanto s. 13-30, Luvut 3-6 s. 89-235 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342/ Jaana

2) Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka/ Juha ottaa vastaan
Myös näillä pääsee läpi:
https://desili.fi/tiedostot/Freire_aukeama.pdf
https://intokustannus.fi/kirja/paulo-freire-sorrettujen-pedagogi/

Tentti auki 11.11.2026

3) Vlog, esitellään tutor-ryhmälle työpajakerralla

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, pienryhmätyöskentely, yhteistoiminnallinen opetus

Learning materials

Materiaali moodlessa

Content scheduling

19.01.2026 12.30 - 15.45 G00-10 (104 henkilöä) Aloitus Jana ja Juha
21.01.2026 08.30 - 11.45 H1-03 (35 henkilöä) A-Ryhmä Jaana
21.01.2026 12.30 - 15.45 H1-03 (35 henkilöä) C-Ryhmä Jaana
22.01.2026 08.30 - 11.45 H1-03 (35 henkilöä) B-ryhmä Jaana
18.02.2026 08.30 - 11.30 G00-10 (104 henkilöä) A,B,C Jaana
17.03.2026
Työpaja klo 8.30 - 11.45 Ryhmä B Juha H1-23.
Ryhmä C Jaana H1-26,
Työpaja klo 12.30-15.30 Ryhmä C Juha H1-23. Ryhmä B Jaana H1-26

18.03.2026
klo 8.30 - 11.45 Ryhmät B Juha H1-23. Ryhmä C Jaana H1-26,
klo 12.30-15.30 Ryhmät C Juha H1-23. Ryhmä B Jaana H1-26

15.04.2026 08.30 - 15.4
klo 8.30 - 11.45 Ryhmät A Juha H1-03.
klo 12.30-15.30 Ryhmä A H1-03

16.04.2026
Työpaja klo 8.30 - 11.45 Ryhmät A Juha H1-03. klo 12.30-15.30 Ryhmä A H1-03 Jaana

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Practical training and working life cooperation

Ei työelämäyhteistyötä

Go back to top of page