Thesis Plan (5cr)
Code: 7F00FH00-3122
General information
- Enrolment period
- 09.06.2025 - 15.09.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 29.09.2025 - 31.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
- Teachers
- Maija Koivunen
- Tuulikki Alamettälä
- Marika Mettälä
- Raakel Viheroksa
- Aino Kankaanpää
- Milla Hiitti
- Person in charge
- Milla Hiitti
- Course
- 7F00FH00
Objectives (course unit)
Students
- can use national and international information sources in planning their bachelor’s thesis
- can use applicable information critically
- know copyrights and respect them
- can consider research-related and field-specific ethical principles
- can select and define a working life oriented thesis topic which supports their learning
- can make a thesis plan in accordance with TAMK’s thesis guidelines and justify their choices
- know applicable research methods of the field of education
- can choose suitable data collection and analysis methods for the thesis
- know the meaning of evidence-based operation in the field of education
Content (course unit)
Course is accepted when at least thesis plan and thesis contract or permit are accepted.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Assessment criteria can be found from TAMK's web pages: https://intra.tuni.fi/en/handbook?page=3104
General rating of thesis will be given in the end of the process.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Assessment criteria can be found from TAMK's web pages: https://intra.tuni.fi/en/handbook?page=3104
General rating of thesis will be given in the end of the process.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Assessment criteria can be found from TAMK's web pages: https://intra.tuni.fi/en/handbook?page=3104
General rating of thesis will be given in the end of the process.
Location and time
Lukujärjestyksen mukaisesti. Orientaatio vk 40.
Exam schedules
Ei erillistä tenttiä.
Opinnäytetyön suunnittelu 5op on suoritettu, kun kaikki toteutussunnitelmassa esitetyt vaiheet on hyväksytysti suoritettu.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Luennot, tehtävät, opinnäytetyön ohjaus, työpajat, itsenäinen opiskelu, tiedonhankinta (itsenäinen tehtävä ja opetus), oman työn esittäminen
Verkko-opinnot Moodlessa
Opetusmenetelmät voivat täydentyä/tarkentua
Learning materials
TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö, Tiedonhaku Moodle -materiaali
Muu opintojakson eri osien opetuksen yhteydessä osoitettu materiaali
• Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
• Tietoarkiston tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Muu lähde:
• Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf
Englanniksi
Student workload
Opinnäytetyön laajuus on yhteensä 15op (405h), josta tämä opintojakso on 5 op = 135h opiskelijan työtä
Content scheduling
Opintojaksoon kuuluvat seuraavat vaiheet opinnäytetyön prosessista:
• Itsenäinen perehtyminen Moodlessa:
• Tutustuminen opinnäytetyön prosessiin moodlessa ja intrassa (lisäksi tee Moodletesti: osaaminen opinnäytetyön prosessista)
• Osallistuminen orientaatioluennolle
• Osallistuminen aihepajaan
• Osallistuminen työelämäpalaveriin (TAMKn ulkopuoliset opinnäytetyöt)
• Aihe-ehdotuksen tekeminen wihiin opinnäytetyöryhmän kanssa
• Osallistuminen opinnäytetyön kirjoituspajaan
• Ohjauskeskustelun käyminen opinnäytetyötä ohjaavan opettajan kanssa
• Tiedonhaun tehtävän suorittaminen ja tiedonhaun opetukseen osallistuminen
• Opinnäytetyösuunnitelman palauttaminen wihiin 7 vrk ennen suunnitelmaseminaaria (opettaja ehtii käymään työn läpi ennen seminaaria)
• Osallistuminen ohjaavan opettajan koordinoimaan suunnitelmapajaan ja oman suunnitelman esittäminen
• Kirjallisen palauteen antaminen suunnitelmasta opponoitavalle ryhmälle
• Ohjaavan opettajan hyväksymän opinnäytetyön suunnitelman tallentaminen wihiin
• Opinnäytetyösuunnitelman ja opinnäytetyösopimuksen lähettäminen allekirjoitettavaksi (Atomisign)
• Allekirjoitetun opinnäytetyösopimuksen tallentaminen wihiin
Completion alternatives
Opinnäytetyöstä on mahdollista ahotoida (5-10 op) aiemman ammattikorkea- tai tiedekorkeakoulussa suoritetun opinnäytetyön perusteella. Kts. ohjeet Moodlesta opinnäytetyön ahotointi ja sen jälkeen ole yhteydessä oman alan tutkintovastaavaan.
Practical training and working life cooperation
Kaikki opinnäytetyöt pyritään tekemään yhteistyössä työelämän kanssa. Koko opinnäytetyöprosessin aikana opiskelija vastaa yhteistyöstä työelämän edustajien kanssa.
Further information
Lukujärjestyksessä ilmoitettussa lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus (orientaatio, aihepaja, tiedonhaku, opinnäytetyön kirjoituspaja, suunnitelmapaja). Muutokset ovat mahdollisia.
Opiskelijan ja ohjaajan tulee viestiä kaikki opinnäytetyöhön liittyvä Wihissä, ei sähköpostilla. Wihissä ohjaaja hyväksyy vaiheita ja tätä kautta siirtyvät suoritukset Pakkiin. Vaiheiden hyväksyminen tehdään, kun edellytykset ko. vaiheeseen täyttyvät.
Ilmoittautumista opinnäytetyön seuraaville toteutuksille ei tarvita.
Ennen opinnäytetyön aloittamista opiskelijan tulee olla osallistunut opintojaksoihin strukturoitu tiedonhankinta ja hoitotyön tutkimus sekä suorittanut ohjatut harjoittelut 1-3.