Skip to main content

Thesis Plan (5cr)

Code: 7F00FH00-3122

General information


Enrolment period
09.06.2025 - 15.09.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
29.09.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
Teachers
Maija Koivunen
Tuulikki Alamettälä
Marika Mettälä
Raakel Viheroksa
Aino Kankaanpää
Milla Hiitti
Person in charge
Milla Hiitti
Course
7F00FH00

Objectives (course unit)

Students
- can use national and international information sources in planning their bachelor’s thesis
- can use applicable information critically
- know copyrights and respect them
- can consider research-related and field-specific ethical principles
- can select and define a working life oriented thesis topic which supports their learning
- can make a thesis plan in accordance with TAMK’s thesis guidelines and justify their choices
- know applicable research methods of the field of education
- can choose suitable data collection and analysis methods for the thesis
- know the meaning of evidence-based operation in the field of education

Content (course unit)

Course is accepted when at least thesis plan and thesis contract or permit are accepted.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Assessment criteria can be found from TAMK's web pages: https://intra.tuni.fi/en/handbook?page=3104
General rating of thesis will be given in the end of the process.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Assessment criteria can be found from TAMK's web pages: https://intra.tuni.fi/en/handbook?page=3104
General rating of thesis will be given in the end of the process.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Assessment criteria can be found from TAMK's web pages: https://intra.tuni.fi/en/handbook?page=3104
General rating of thesis will be given in the end of the process.

Location and time

Lukujärjestyksen mukaisesti. Orientaatio vk 40.

Exam schedules

Ei erillistä tenttiä.
Opinnäytetyön suunnittelu 5op on suoritettu, kun kaikki toteutussunnitelmassa esitetyt vaiheet on hyväksytysti suoritettu.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Luennot, tehtävät, opinnäytetyön ohjaus, työpajat, itsenäinen opiskelu, tiedonhankinta (itsenäinen tehtävä ja opetus), oman työn esittäminen

Verkko-opinnot Moodlessa


Opetusmenetelmät voivat täydentyä/tarkentua

Learning materials

TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö, Tiedonhaku Moodle -materiaali
Muu opintojakson eri osien opetuksen yhteydessä osoitettu materiaali

• Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
• Tietoarkiston tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Muu lähde:
• Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf
Englanniksi

Student workload

Opinnäytetyön laajuus on yhteensä 15op (405h), josta tämä opintojakso on 5 op = 135h opiskelijan työtä

Content scheduling

Opintojaksoon kuuluvat seuraavat vaiheet opinnäytetyön prosessista:

• Itsenäinen perehtyminen Moodlessa:
• Tutustuminen opinnäytetyön prosessiin moodlessa ja intrassa (lisäksi tee Moodletesti: osaaminen opinnäytetyön prosessista)
• Osallistuminen orientaatioluennolle
• Osallistuminen aihepajaan
• Osallistuminen työelämäpalaveriin (TAMKn ulkopuoliset opinnäytetyöt)
• Aihe-ehdotuksen tekeminen wihiin opinnäytetyöryhmän kanssa
• Osallistuminen opinnäytetyön kirjoituspajaan
• Ohjauskeskustelun käyminen opinnäytetyötä ohjaavan opettajan kanssa
• Tiedonhaun tehtävän suorittaminen ja tiedonhaun opetukseen osallistuminen
• Opinnäytetyösuunnitelman palauttaminen wihiin 7 vrk ennen suunnitelmaseminaaria (opettaja ehtii käymään työn läpi ennen seminaaria)
• Osallistuminen ohjaavan opettajan koordinoimaan suunnitelmapajaan ja oman suunnitelman esittäminen
• Kirjallisen palauteen antaminen suunnitelmasta opponoitavalle ryhmälle
• Ohjaavan opettajan hyväksymän opinnäytetyön suunnitelman tallentaminen wihiin
• Opinnäytetyösuunnitelman ja opinnäytetyösopimuksen lähettäminen allekirjoitettavaksi (Atomisign)
• Allekirjoitetun opinnäytetyösopimuksen tallentaminen wihiin

Completion alternatives

Opinnäytetyöstä on mahdollista ahotoida (5-10 op) aiemman ammattikorkea- tai tiedekorkeakoulussa suoritetun opinnäytetyön perusteella. Kts. ohjeet Moodlesta opinnäytetyön ahotointi ja sen jälkeen ole yhteydessä oman alan tutkintovastaavaan.

Practical training and working life cooperation

Kaikki opinnäytetyöt pyritään tekemään yhteistyössä työelämän kanssa. Koko opinnäytetyöprosessin aikana opiskelija vastaa yhteistyöstä työelämän edustajien kanssa.

Further information

Lukujärjestyksessä ilmoitettussa lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus (orientaatio, aihepaja, tiedonhaku, opinnäytetyön kirjoituspaja, suunnitelmapaja). Muutokset ovat mahdollisia.

Opiskelijan ja ohjaajan tulee viestiä kaikki opinnäytetyöhön liittyvä Wihissä, ei sähköpostilla. Wihissä ohjaaja hyväksyy vaiheita ja tätä kautta siirtyvät suoritukset Pakkiin. Vaiheiden hyväksyminen tehdään, kun edellytykset ko. vaiheeseen täyttyvät.

Ilmoittautumista opinnäytetyön seuraaville toteutuksille ei tarvita.

Ennen opinnäytetyön aloittamista opiskelijan tulee olla osallistunut opintojaksoihin strukturoitu tiedonhankinta ja hoitotyön tutkimus sekä suorittanut ohjatut harjoittelut 1-3.

Go back to top of page