Skip to main content

Teaching Practice (10 cr)

Code: 1L00FO89-3072

General information


Enrolment period
01.04.2025 - 30.04.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.05.2025 - 31.07.2026
Implementation is running.
Credits
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Professional Teacher Education
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Teacher Education
Teachers
Taina Eweiss
Ville Palkinen
Person in charge
Taina Eweiss
Course
1L00FO89

Objectives (course unit)

After completing the course, the teacher student is able to
- work in teaching and instruction positions in their own field
- implement, develop and assess teaching situations close to working life
- operate in applicable networks of vocational education.

Content (course unit)

During the course, we will seek answers to the following questions:
• What are the learning and working environments for a teacher?
• How to choose, justify, and implement learning, guidance, and evaluation methods suitable for a given situation and environment while taking into consideration student activeness?
• How to design and implement learning processes in different learning environments utilising the working life and networks?
• How to take learners’ various challenges into account and improve their inclusion and wellbeing?
• How are future orientation and societal responsibility visible in a teacher’s work?

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Knowing:
Structuring the relationships between the phenomena and concepts covered during the course. Applying, explaining, comparing, and analysing contents from the viewpoint of a vocational teacher.

Teacher Student:
• Describes their own practical knowledge (idea of humans, learning, and knowledge), and uses it to justify the method choices they make in teaching, guidance and evaluation
• Has a vast knowledge of teaching methods and learning environments suitable for their field
• Knows the most important legislation and documentation governing the teachers in their own working environment

Doing:
Being able to plan and choose suitable methods for their work and justify their choices as a vocational teacher. Applying the theory taught in the course (knowing) when planning, implementing, and evaluating the learning situations.

Teacher Student:
• Plans and implements a diverse and coherent learning process in a chosen environment
• Applies different teaching, guidance, and evaluation methods in their own field
• Uses different learning environments and networks when planning and implementing their learning situations (e.g. working life collaboration, digitalisation, personalisation)

Developing as a teacher:
Considering, evaluating, and developing issues from their own and their organisation’s viewpoints. Collaborating responsibly and being ready to develop communication skills. Recognising and following the ethical principles of a teacher’s work.

Teacher Student:
• Works as a teacher in an ethical manner and recognising their position of power
• Evaluates their own work as a vocational educator
• Works constructively in collaboration networks and gives/receives feedback
• Evaluates the financial, sustainable, and well-being promoting impacts of their own work
• Identifies their own strengths and areas of development as a vocational educator following the principles of continuous learning

Location and time

1.periodi - 4.periodi

Lähipäivät (Opintojaksot Hops ja portfolio 5 op, Harjoittelu 10 ov)
9.6.2025 klo 9.00-15.00 Pedagoginen lähtölaukaus, TAMK pääkampus
22.8.2025 klo 9.00-15.00 Ammatilliseksi opettajaksi kasvu
31.10.2025 klo 9.00-15.00 Harjoittelu, verkostot ja oppimisympäristöt
12.12.2025 klo 9.00-15.00 Harjoittelusparraus ja syyslukukauden reflektointi
16.1.2026 klo 9.00-15.00 Ammatillisen opettajan identiteetti
13.3.2026 klo 9.00-15.00 Tarvelähtöinen teemat
8.5.2026 klo 9.00-15.00 Ammatillinen opettaja 2026 ja kevätlukukauden reflektio

Exam schedules

ei tenttejä

Assessment methods and criteria

Opettajatuutorin arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Harjoittelun sisällöstä sovitaan opettajatuutorin kanssa käytävässä HOPS-keskustelussa.
Yhteisiä infotilaisuuksia ja ohjaustilanteita lähijaksojen aikana. Opetusmenetelminä lähijaksoilla opettajatuutorin ohjaus, vertaisohjaus ja dialogi.

Learning materials

Moodlen ohjeistukset ja kirjallisuus. Opetuutorin ohjaus ja ohjeistukset.

Student workload

1 op vastaa n. 27 h opiskelijan itsenäistä työtä. Opiskelijan ajankäyttö koostuu seuraavista asioista

* perehtyminen erilaisiin toiminta-/oppimisympäristöihin ja verkostoihin
* opetus- ja ohjausharjoittelu
* lisäksi opiskelija osallistuu opettajatuutorien järjestämiin lähipäiviin.

Content scheduling

Harjoittelun sisältö ja laajuus määräytyvät OPSin tavoitteiden perusteella ja henkilökohtaisten osaamistavoitteiden mukaisesti. Osaamistavoitteet kirjataan HOPS-keskustelussa.

Completion alternatives

Voidaan hyväksilukea/ahotoida joko osittain tai kokonaan. Osaamisen tulee olla osaamistavoitteiden mukaista, uudenlaista ja tutkimusperustaista.

Practical training and working life cooperation

Harjoitteluympäristön organisaation kanssa tehtävä työelämäyhteistyö.

International connections

Harjoittelun voi suorittaa myös kv-vaihtona.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

HARJOITTELU 10 OP
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältökysymyksiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- Kuvaa omaa opettajan käyttötietoaan (ihmis-, oppimis-, ja tietokäsitys) ja perustelee sen kautta tekemiään menetelmävalintoja opetuksessa, ohjauksessa ja arvioinnissa
- Tuntee monipuolisesti alalleen soveltuvia opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä
- Tuntee opettajan työtä omassa toimintaympäristössään ohjaavat keskeiset säädökset ja asiakirjat

Tekeminen:
Osaa suunnitella, valita ja käyttää eri käytännön toimintavaihtoehdoista alalleen sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa (tietäminen) oppimistilanteiden suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.

Opettajaopiskelija:
- Suunnittelee ja toteuttaa oppimisprosessin valitussa toimintaympäristössä monipuolisesti ja linjakkaasti
- Soveltaa monipuolisesti erilaisia opetus-, ohjaus-, ja arviointimenetelmiä omalle alalleen
- Hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä ja verkostoja oppimistilanteita suunnitellessaan ja toteuttaessaan (mm. työelämälähtöisyys, digitaalisuus, henkilökohtaistaminen)

Opettajana kehittyminen:
Tarkastelee, arvioi ja kehittää asioita sekä omasta että organisaation näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita.

Opettajaopiskelija:
- Toimii opetustyössä eettisesti ja oman valta-asemansa tunnistaen
- Arvioi itse omaa toimintaansa ammatillisena opettajana
- Toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa ja antaa / vastaanottaa palautetta
- Arvioi oman toimintansa taloudellisia, kestäviä ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
- Tunnistaa ja nimeää omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan ammatillisena opettajana jatkuvan oppimisen periaatteella

Go back to top of page