Skip to main content

Evidence-Based Practice (5 cr)

Code: NY00EC51-3020

General information


Enrolment period
01.05.2025 - 30.09.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
15.09.2025 - 11.12.2025
The implementation has not yet started.
Credits
5 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Educations
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 60
Teachers
Elina Botha
Person in charge
Elina Botha
Tags
BLENDED
Course
NY00EC51

Objectives (course unit)

The student
- is able to acquire strongly researched or evidence-based information
- is able to assess the quality of the data
- is able to do a literature review
- is able work based on evidenced knowledge

Content (course unit)

Expertise, evidence-based practice and ethics
Research data and effectiveness
Development of coherent evidence-based practices
Systematic data search and processing in evidence-based practice

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Approved performance requires participation in all the class room teaching days small group activities, reports, self- and peer reviews, and performing an independent tasks.
During the course, the student has been actively involved in the agreed study days and has proceeded to achieving the goals of a small group. The personal tasks and the group's report show that the theoretical approach and the analysis of the literature review are mastered. The group's report follows the TAMK's reporting guidelines and the instructions given in the course.

Pass
The student
- has been participated in the agreed study days, reporting and self- and peer reviews, and has done an independent task
- has been actively participated in the class room teaching periods
- has embraced a theoretical approach and masters the implementation of the literature review process and its analysis.
- has followed the TAMK's reporting guidelines and the instruction he /she has learned during the course
Fail
- The student does not reach the approved criteria

Location and time

Opintojakson orientaatio etäopetuksena Zoomissa 2.10. klo 16-18:30. Linkki lukkarissa,
Työpajat Zoomissa:
1. 16.10.2025 klo 16-17:30, osallistuminen opiskelijan oman tarpeen mukaan
2. 25.11.2025 klo 16-17:30, osallistuminen opiskelijan oman tarpeen mukaan
3. 11.12.2025 klo 16-17:30, osallistuminen opiskelijan oman tarpeen mukaan

Zoom-linkki luennolle ja työpajoihin kurssin Moodlessa.

Exam schedules

Kurssi suoritetaan 2 tehtävällä, kurssilla ei ole tenttiä.

Assessment methods and criteria

Hyväksytty
Opiskelija
- on tehnyt 2 tehtävää hyväksytysti ohjeiden mukaan
- osaa näyttövinkin laatimisen perusperiaatteet Hotuksen esimerkin avulla
- osaa tehdä kirjallisuuskatsaukseen vaadittavan systemaattisen tiedonhaun ja sen kuvauksen
- on noudattanut TAMKin raportointiohjetta ja opintojaksolla oppimiaan ohjeita sekä toiminut hyvän tieteellisen käytännön mukaisesti

Hylätty
Opiskelija
- ei ole osallistunut kurssille
- ei saavuta hyväksytyn kriteereitä 2 tehtävässä

Tehtävien ohjeet ja arviointikriteerit on tarkemmin kuvattu Moodlessa.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

- Itsenäinen opiskelu, kontaktiopetus ja pareittain tai kolmen hengen ryhmissä omaan tahtiin tehtävät kirjalliset tehtävät. Yksinkin voi tehtävän tehdä, jos se on perusteltua.
- Työpajat, joissa työskennellään opiskelijoiden tarpeiden mukaisesti, osallistuminen vapaaehtoista.
- Opintojakson materiaalit ja tehtävät ovat kurssin omalla Moodle-alustalla.

Kenelle ja milloin tämä kurssi sopii?
Optimaalinen ajankohta tälle opintojaksolle on, kun teet opinnäytetyön suunnitelmaa ja tiedonhankintaa opinnäytetyön teoreettisista lähtökohdista eli aikaisemmasta tieteellisestä tutkimuksesta. Voit osallistua opintojaksolle, vaikka et olisi vielä aloittanut opinnäytetyötä. Voit suorittaa tämän kurssin ilman sote-alan tuntemusta. Kaikkien alojen YAMK-opiskelijat ovat tervetulleita!

Learning materials

Korhonen ym. (2018) Näyttöön perustuva toiminta - Tarpeesta tuloksiin
https://www.hotus.fi/julkaisut-ja-raportit/

Student workload

5 opintopisteen työmäärä opiskelijalle 5 x 27 = 135 tuntia.
Kontaktiopetus 1 x 3 tuntia + työpajat 3 x 1,5 tuntia (työpajoihin osallistuminen on vapaaehtoista), muutoin kurssi suoritetaan itsenäisesti opiskellen.

Content scheduling

Opintojaksoon liittyy kaksi suoritettavaa tehtävää:

1) Tehtävänä on laatia omaan alaan/mielenkiinnon kohteeseen liittyvä näyttövinkki Hotuksen ja JBI:n ohjeistusta soveltaen. Valitun katsauksen laatu arvioidaan soveltaen Hotuksen ohjetta. Tehtävän teko ei vaadi aiempaa tuntemusta sote-aloista, vaan sen voi tehdä myös muulta alalta.

2) Tehtävänä oman opinnäytetyön teoreettisten lähtökohtien tiedonhaku PICo -kysymyksen avulla ja prosessin kuvaus (ei analyysin tulosta). Tehtävän ei tarvitse liittyä opinnäytetyöhön, vaan aiheen voi valita vapaasti.

Completion alternatives

-

Practical training and working life cooperation

Tehtävät voi tehdä oman työpaikan tai muun yksikön tarpeesta.

International connections

-

Further information

Tämän opintojakson Moodlessa on opetusmateriaali ja luentotallenteita itsenäistä opiskelua varten. Voit sopia opettajan kanssa, jos haluat edetä kurssilla yksilöllisen aikataulun mukaan.

Opintojakson orientaatio etäopetuksena Zoomissa 2.10. klo 16-18:30. Linkki lukkarissa,
Työpajat Zoomissa:
1. 16.10.2025 klo 16-17:30, osallistuminen opiskelijan oman tarpeen mukaan
2. 25.11.2025 klo 16-17:30, osallistuminen opiskelijan oman tarpeen mukaan
3. 11.12.2025 klo 16-17:30, osallistuminen opiskelijan oman tarpeen mukaan

Zoom-linkki luennolle ja työpajoihin kurssin Moodlessa.

Go back to top of page