Accessibility of Built Environment (5 cr)
Code: 5B00FM95-3005
General information
- Enrolment period
- 21.11.2024 - 28.03.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.03.2025 - 08.05.2025
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 - 5
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction Architect
- Cross-study in the Tampere Universities Community
- Degree Programme in Construction Engineering
- Teachers
- Jaakko Aumala
- Tytti Kaitala
- Elina Ritola
- Ilkka Tasanen
- Kari Kallioharju
- Minna Nyström
- Person in charge
- Minna Nyström
- Tags
- ONLINE
- Course
- 5B00FM95
Objectives (course unit)
The students will learn to analyse built environment and its operating constraints.
The students know the demands and the relevant legislation which the disabled place on the environment.
The students learn to solve environmental problems in traditional and innovative ways.
The students are able to apply the principles of the building sector in order to promote accessibility.
The students are able to solve construction-related accessibility problems in the design, construction and modification stages.
Content (course unit)
The built environment, the most common operating constraints.
Legislation and guidelines to promote and demand barrier-free environment.
Properties and characteristics of an accessible environment.
Building Services and DFA.
Construction process and construction contract practices and channels of influence.
Environmental visions for barrier-free residential environment.
Design for all thinking.
Prerequisites (course unit)
Basic knowledge of building or building design.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja opetuskerroilta.Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80% läsnäolo lähiopetuspäivinä on pakollinen.
Suullinen / Moodlessa tapahtuva opettajan arviointi ja vertaisarviointi seminaareissa.
Arvosana 0 ‐ 5 osaamistason mukaan.
Location and time
On Fridays 8.3., 15.3. (contact), 22.3., 5.4., 12.4. and final seminar on 26.4. at 9-16.
Exam schedules
Course performance will be evaluated by exercises and activity of student both in lectures and in virtual learning environment (moodle).
Assessment methods and criteria
Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80 % läsnäolo lähiopetuspäivinä on pakollinen.
Suullinen / Moodlessa tapahtuva opettajan arviointi ja vertaisarviointi seminaareissa.
Arvosana 0 ‐ 5 osaamistason mukaan.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Self study
Lectures and assignments
Peer reviews
Seminar
Learning materials
Accessibility Survey of Built Environment (by the Finnish Association of People with Physical Disabilities)
Finnish Land Use and Building Act
Content scheduling
Introduction to accessible design and legislation
Basic information about accessibility and measurements
Accessibility in apartments, public buildings and exteriors
Accessibility provided by building services
Information about limitations of human functions
Building project and accessible design
Final seminar
Completion alternatives
No alternative ways
Practical training and working life cooperation
Considered case by case
International connections
1 credit - 27 hours of student's work
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja opetuskerroilta.Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.