Skip to main content

Accessibility of Built Environment (5 cr)

Code: 5B00FM95-3005

General information


Enrolment period
21.11.2024 - 28.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.03.2025 - 08.05.2025
Implementation has ended.
Credits
3 - 5
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Construction Architect
Cross-study in the Tampere Universities Community
Degree Programme in Construction Engineering
Teachers
Jaakko Aumala
Tytti Kaitala
Elina Ritola
Ilkka Tasanen
Kari Kallioharju
Minna Nyström
Person in charge
Minna Nyström
Tags
ONLINE
Course
5B00FM95

Objectives (course unit)

The students will learn to analyse built environment and its operating constraints.
The students know the demands and the relevant legislation which the disabled place on the environment.
The students learn to solve environmental problems in traditional and innovative ways.

The students are able to apply the principles of the building sector in order to promote accessibility.
The students are able to solve construction-related accessibility problems in the design, construction and modification stages.

Content (course unit)

The built environment, the most common operating constraints.
Legislation and guidelines to promote and demand barrier-free environment.
Properties and characteristics of an accessible environment.
Building Services and DFA.
Construction process and construction contract practices and channels of influence.
Environmental visions for barrier-free residential environment.
Design for all thinking.

Prerequisites (course unit)

Basic knowledge of building or building design.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja opetuskerroilta.Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80% läsnäolo lähiopetuspäivinä on pakollinen.
Suullinen / Moodlessa tapahtuva opettajan arviointi ja vertaisarviointi seminaareissa.
Arvosana 0 ‐ 5 osaamistason mukaan.

Location and time

On Fridays 8.3., 15.3. (contact), 22.3., 5.4., 12.4. and final seminar on 26.4. at 9-16.

Exam schedules

Course performance will be evaluated by exercises and activity of student both in lectures and in virtual learning environment (moodle).

Assessment methods and criteria

Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80 % läsnäolo lähiopetuspäivinä on pakollinen.
Suullinen / Moodlessa tapahtuva opettajan arviointi ja vertaisarviointi seminaareissa.
Arvosana 0 ‐ 5 osaamistason mukaan.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Self study
Lectures and assignments
Peer reviews
Seminar

Learning materials

Accessibility Survey of Built Environment (by the Finnish Association of People with Physical Disabilities)
Finnish Land Use and Building Act

Content scheduling

Introduction to accessible design and legislation
Basic information about accessibility and measurements
Accessibility in apartments, public buildings and exteriors
Accessibility provided by building services
Information about limitations of human functions
Building project and accessible design
Final seminar

Completion alternatives

No alternative ways

Practical training and working life cooperation

Considered case by case

International connections

1 credit - 27 hours of student's work

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja opetuskerroilta.Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Go back to top of page