HR and Supervisory Work (5cr)
Code: 3H00GL19-3008
General information
- Enrolment period
- 20.09.2025 - 19.10.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 20.10.2025 - 31.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Business Administration
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Administration
Objectives (course unit)
The aim of the course is to familiarise students with the basics of HR and pre-employment work and the regulation of employment relations. The course will give the student an overview of what is involved in HR and chaperone work and what are the main responsibilities of the employer and the employee.
Students:
- Can deal with the most important situations in HR and chaperone work and understand their importance in the company's operations
- Can work as part of an organisation.
- knows how the main terms and conditions of employment are determined
- understands the basic obligations of the employer-employee relationship and the possible consequences of a breach of these obligations.
Content (course unit)
What is HR and pre-personal work?
How is induction and recruitment done in practice?
How are organisational competences developed, including through career development interviews?
What do performance and change management mean?
Why is communication an important part of chaperone work?
What are the key norms of the employment relationship?
What are the key rights and obligations of the employer and the employee and what are the consequences of breaching them?
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student will identify the most important situations in HR and pre-personal work and understand the importance of communication in these jobs. The student will be able to perform the main tasks related to HR and chaperone work. Understand the basic concepts and responsibilities of the employment relationship.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Students will understand the role of HR and pre-employment work in the company as a whole and will be able to work as part of the organisation. He/she will be able to implement appropriate communication in these tasks. The student knows the basic concepts, key regulations and obligations related to the employment relationship. He/she will be able to solve practical issues related to the subject area and work constructively in a team.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student understands different situations of HR and supervisory work. They are able to plan work tasks and find solutions to different work situations. The student is able to apply a wide range of communication in HR and supervisory work. The student masters the basic concepts related to the employment relationship and the importance of regulations in determining the terms of employment and the obligations of the parties. He/she is able to make reasoning suggestions for solutions to practical questions. The student is motivated and commits to the work of the team in different situations.
Location and time
Työoikeus: Lähiopetuskerrat VKO 45, 48 ja 49
HR: Lähitopetuskerrat viikot 43, 44, 46, 47 ja 49.
Molempien osioiden yhteinen tentti 10.12.
Exam schedules
Lopputentti 10.12. kampuksella (omakonetentti)
Uusinnan ajankohta ilmoitetaan erikseen
Assessment methods and criteria
Kokonaisarvosana muodostuu molempien osioiden (HR ja työoikeus) yhteisen lopputentin pistemäärän perusteella.
HR ja esihenkilötyön osuudessa on lisäksi ryhmätehtävä, joka arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Työoikeuden osuus (2 op): Kolme lähiopetuskertaa, joiden yhteydessä tehdään pienryhmissä soveltavia tehtäviä, lähiopetuskertojen välissä ennakkotehtäviä ja opintojakson lopussa omakonetentti kampuksella (10.12.).
HR ja esihenkilötyön osuus (3 op) koostuu lähiopetuksesta, harjoitustehtävistä, ryhmätyöskentelystä ja itsenäisestä opiskelusta. Tämä osuus tentitään yhdesssä työoikeuden kanssa 10.12.
Learning materials
Työoikeus:
Hyttinen, M. & Korte, A. (2022). Työoikeuden perusteet -oppikirja. BoD - Books on Demand. (soveltuvin osin). Saatavissa e-kirjana.
tai
Nieminen, K. (2024). Työpaikan lait ja työsuhdeopas 2025. Alma Insights. (soveltuvin osin). Saatavissa e-kirjana.
Vaihtoehtoisesti voi käyttää muita samansisältöisiä teoksia (esim. Kauppakamarin julkaisemat).
HR ja esihenkilötyö:
-Viitala, Riitta ja Jylhä, Eila: Johtaminen - keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit, Edita - Osat 1 ja 4.
-Viitala Riitta: Henkilöstöjohtaminen - keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit, Edita. Osat 1, 2 ja 3.
-Joki, Maritta: Henkilöstöasiantuntijan käsikirja, Kauppakamari
- Lisäksi Moodlessa materiaalia
Student workload
Työoikeuden osio: osallistuminen lähiopetukseen, ennakkotehtävät, itsenäinen tiedonhaku ja valmistautuminen lopputenttiin yhteensä noin 54 h.
HR ja esihenkilötyön osio: osallistuminen osallistuminen lähiopetukseen, ennakkotehtävät, itsenäinen tiedonhaku, ryhmätyö ja valmistautuminen lopputenttiin yhteensä noin 81 h.
Content scheduling
Opintojakso alkaa 21.10.2025, jolloin myös opintojakson Moodlepohja avataan opiskelijoille.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Practical training and working life cooperation
HR ja esihenkilötyön osuudessa opiskelijat tekevät pienissä ryhmissä ryhmätehtävän valitsemastaan organisaatiosta.
International connections
Osa kurssin vapaaehtoisesta lisämateriaalista on kansainvälistä englanniksi.
Further information
Uusinnoissa noudatetaan liiketalouden tutkinto-ohjelman uusintakäytäntöä (ks. Tutkintosääntö 27 §) . Hylätyn oppimistehtävän (raportti, essee, ryhmätyö, esitys, tms.) voi uusia opintojakson päättymisen jälkeen. Uusinnasta tulee sopia opintojakson opettajan kanssa heti hylätyn arvioinnin saamisen jälkeen tai viimeistään 3 kk opintojakson päättymisen jälkeen (=toteutussuunnitelmaan kirjattu päättymispäivä). Jos opintojakso loppuu touko-kesäkuussa, tulee opettajaan olla yhteydessä 4 kk:n kuluessa. Mikäli opiskelija ei ole annetun aikarajan puitteissa yhteydessä opettajaan tai mikäli opiskelija ei palauta tehtävää opettajan kanssa erikseen sovitun aikarajan mukaisesti, tulee opiskelijan ilmoittautua kurssille uudelleen. Jos opintojakso on jäänyt selvästi kesken tai opiskelijalta puuttuu useita oppimistehtäviä, opintojakso tulee suorittaa uudelleen.