Skip to main content

Bachelor of Social Services as an Ethical Professional (5cr)

Code: 7S00GV38-3002

General information


Enrolment period
02.07.2025 - 31.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.08.2025 - 22.05.2026
Implementation is running.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Piia Roos
Jussi Kemmo
Jaana Kokkinen
Tuija Landström
Hanna-Kaisa Korpikoski
Person in charge
Piia Roos
Groups
25SOC
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä C
25SOB
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä B
25SOA
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä A
25SO
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tags
BLENDED
Course
7S00GV38

Objectives (course unit)

During the course, a picture is formed of oneself and a bachelor of social services in the field of social work.

Upon completing the course, the student will:
• Analyze their own identity in general and in relation to social work values, ethical principles, and professional practice.
• Analyze their own starting points and proactivity as a self-directed actor and learner, and engage in reflection both individually and collaboratively.
• Understand the foundations of social work ethics and various conceptions of humanity as part of their professional agency.
• Be aware of sustainable development and the ever-changing global nature of social work, as well as the societal, human rights, and moral principles and values expected of professionals.

Content (course unit)

• Personal life history, self-image, and identity, professional growth, and social work competencies
• Self-directed learner, socio-constructivist learning, active and ethical agency, internal motivation
• Self-assessment and reflection skills, listening to and appreciating others’ perspectives, receiving and giving feedback
• Collaboration, group dynamics, interpersonal communication skills
• Human rights, respect for human dignity, and social justice
• Autonomy, confidentiality, and discretion
• Sustainable development and a sustainable lifestyle

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Approved:

Student
• demonstrates achievement of the course objectives
• applies relationships between phenomena and concepts in their work and can provide theoretical justifications
• defines problems and tasks, and justifies solutions and choices based on knowledge
• reflects on their own actions, competencies, and areas for development, including feedback received

Not Approved:

Student
• fails to demonstrate achievement of the course objectives
• does not apply relationships between phenomena and concepts in their work, nor can they provide theoretical justifications
• is unable to reflect on their own actions, competencies, or areas for development

Location and time

TARKEMPI OHJELMA MOODLESSA
SYKSY 2025
• vko 33 ke koko pvä tutkinto-ohjelmakohtainen päivä KOKO RYHMÄ YHDESSÄ
• vko 34 koko päivä: Ammatillisen kasvun aloitus ja syksyn opinnot KOKO RYHMÄ YHDESSÄ
• vko 35 puolikas päivä pienryhmät
• vko 36 koko päivä Etiikka -aloitus JUSSI KEMMO, KOKO RYHMÄ YHDESSÄ
• vko 37 ETÄ Sosionomeja kentältä KOKO RYHMÄ YHDESSÄ
• 18.-19.9. Leirikoulu ryhmät A+B Hanna-Kaisa ja Tuija
• 25.-26.9. Leirikoulu ryhmät C+D Piia ja Jaana
• vko 41 puolikas pvä, ryhmät A, B, C, D - opintojen ohjaus 1 op
• vko 43 tai 44 Etiikka-paja JUSSI KEMMO, A+B / C+D puolikas päivä
• vko 45 puolikas päivä, "Jotakin itsestä", Ryhmät A, B, C, D - Opintojen ohjaus 1 op
• vko 46 koko päivä, Etiikka -lopetus JUSSI KEMMO KOKO RYHMÄ YHDESSÄ
• vko 47 puolikas pvä Ikäihmiset ja ammatillisuus kohtaamisessa, ryhmät A, B, C, D - Opintojen ohjaus 1 op
• vko 48 1. ja 2. vuosikurssin kohtaaminen kaikki yhdessä
• 2.12. klo 12-16, Koko sosionomiyhteisön joulujuhla
yht. 56 h

Exam schedules

Portfolioiden esittäminen omassa pienryhmässä toukokuussa 2026. Tarkat päivät tulevat syksyllä lukujärjestysten valmistuttua.

Assessment methods and criteria

Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löydettävissä 25SOn kotisivun moodlesta. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen toukokuussa 2026 omassa ryhmässä.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi aktiivista osallistumista ja läsnäoloa opintojakson opetuskerroilla. Etälinkkejä ei anneta poissaoleville ja opetuskerrat toteutetaan lähes poikkeuksetta LÄHIOPETUKSENA.

Poissaolot tulee korvata, mikäli niitä on enemmän kuin 2 koko vuoden aikana. Korvaustehtävät katsotaan keväällä 2026 lukuvuoden lopussa. Sähköisen opintojaksopalautteen antaminen opintojakson päätyttyä on edellytys merkinnän saamiselle.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

- pienryhmätyöskentely
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- prosessipäiväkirjatyöskentely
- portfoliotyöskentely

Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

Learning materials

PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.

Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

Ammatillisen kasvun materiaalit - 25SO kotisivuilla olevat ammatillisen kasvun osiot

Student workload

KOKONAISUUS: 135 h
PIENRYHMÄKERRAT: 92 h = 3,5 op
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY: 43 h = 1,5 op
- ammatillisen kasvun prosessipäiväkirja
- valmistautuminen lähikerroille/itsenäiset tehtävät
- portfolion rakentaminen prosessimaisesti

Content scheduling

OPINTOJAKSON LÄPÄISEVÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:
Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Etiikka

Completion alternatives

Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei lähtökohtaisesti ole.

Paljon opintoja nopeuttavilla keskustelu oman tutoropettajan kanssa suoritustavoista!

Practical training and working life cooperation

Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan suhteessa syksyn Ikäihmisten kohtaamiseen ja Hyvinvoinnin kokonaisvaltaisenen tukeminen-opintojaksoon sekä kevään harjoitteluun.

Further information

Opintojakso toteutetaan aikavälillä elokuu 2025-toukokuu 2026 koko vuoden oppimista jäsentävänä ja kokoavana prosessina.

Opintojakso koskee koko vuosikurssia 25SO ja toteutetaan käytännössä pääosin ryhmissä A, B, C ja D.

Go back to top of page