Skip to main content

Child Welfare and Family Work (8cr)

Code: 7S00CW46-3004

General information


Enrolment period
02.12.2019 - 15.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.05.2020 - 19.05.2020
Implementation has ended.
Credits
8 cr
Virtual portion
4 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
25 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Anssi-Pekka Udd
Minna Nurminen
Person in charge
Anssi-Pekka Udd
Course
7S00CW46

Objectives (course unit)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina perhepalveluissa ja lastensuojelussa
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lapsiperheiden kanssa työskentelyssä.
2. Lapsi ja perhe perhepalvelujen ja lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja perheen kokemuksia työskentelyn lähtökohtana
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita ja perheen vuorovaikutuksen ongelmia sekä huomioida niitä työskentelyssä
3. Työorientaatiot ja menetelmät perhepalveluissa sekä avo- ja sijaishuollossa
- osaa jäsentää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja perhepalveluissa
- osaa jäsentää lapsen arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää sijaishuollon arkea sekä huomioida sen erityisyyksiä pedagogisesti.
4. Perhepalvelujen ja lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa jäsentää ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä analysoida niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta, kehittämistä ja tulevaisuutta.

Content (course unit)

- Oma kasvatushistoria ja kasvatusnäkemys, oma hyvinvointi, sijaistraumatisoituminen, tehtävärakenne, moniammatillisuus ja –alaisuus
- lapsi- ja perhekeskeisyys, kriisi- ja traumatieto, kokemusasiantuntijuus
- huolen puheeksiotto, varhainen tuki, arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö, kiintymyssuhdeperusteinen laitoshuolto, luovat ja toiminnalliset menetelmät, digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet, dokumentointi
- syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdeongelmat, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, monikulttuurisuus, perheiden moninaisuus, yrittäjänä perhepalveluissa ja lastensuojelussa, koulun sosiaalityö, muut työelämästä nousseet tai ajankohtaiset aiheet
- sosiaalihuoltolaki, lastensuojelulaki, muut soveltuvat lait, laatusuositukset, alueelliset, valtakunnalliset ja kansainväliset kehittämisstrategiat- ja hankkeet, ajankohtainen ja kansainvälinen

Exam schedules

Ryhmätentti TO 16.4. klo 9-12!!

Assessment methods and criteria

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - LÄSNÄOLO LÄHIKERROILLA PAKOLLINEN!! Poissaolot korvataan erillisellä tehtävällä, joka pohjautuu sen kerran materiaaleihin!
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin
- Arvosana ryhmätentin perusteella (0-5) ja hyväksytty suoritus myös muiden tehtävien osalta
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson viimeisellä kerralla 18.5.2020

Assessment scale

0-5

Teaching methods

- Lähiopetus
- Itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista ja itsenäisten tehtävien tekemistä
- Työelämävierailijat
- Oppimispäiväkirja - oma pohdinta ja pohdintatehtävät tabulassa
- Reflektointi
- Ryhmätyöskentely

Learning materials

TABULASIVU ETENEMISEEN JA MATERIAALEIHIN LIITTYEN: 7S00CW46-3002 Perhepalvelut ja lastensuojelu, EI avainta
KIRJALLISUUTTA - RYHMÄTENTTIIN TULEVAT:
- Hughes, D. 2011. Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen. PT-kustannus. Tampere. (kokonaan)
- Asiakas on aina oikealla ovella - Käsikirja lasten ja perheiden palveluiden muutokseen Pirkanmaalla. Tampereen kaupunki. 2018. Luvut 5 ja 13. https://www.pirkanmaa.fi/wp-content/uploads/Asiakas-on-aina-oikealla-ovella-K%C3%A4sikirja-Lasten-ja-perheiden-palvelujen-muutokseen.pdf
- Marjo Alatalo, Kari Lappi & Päivi Petrelius. Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden
tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä
perhetyötä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 21/2017. 71 sivua. (verkkojulkaisu)
- Aaltio, E. & Isokuortti, N. 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin ydinelementit. Kuvaus asiakastason ydinelementeistä, tavoitteista ja toimintamekanismeista. THL. Työpaperi 33/2019. 27 sivua. (verkkojulkaisu)
- Eeva Timonen-Kallio, Laura Yliruka & Pekka Närhi. Lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 23/2017. 47 sivua.
Helsinki 2017. ISBN 978-952-302-867-8 (painettu); ISBN 978-952-302-866-1 (verkkojulkaisu)
+ lisäksi opintojakson aikana käydyt ennakkotehtävät ja vierailijoiden anti!
MUUTA KIRJALLISUUTTA:
- Kaltoin kohdeltu lapsi. Käsikirja kaltoin kohdellun lapsen kanssa työskenteleville. 2015.
- Rönkkö, L. & Rytkönen, T. (2010): Monisäikeinen perhetyö
- Vehviläinen, S. (2014): Ohjaustyön opas- yhteistyössä kohti toimijuutta.
- Järvinen,R., Lankinen, A., Taajamo, T., Veistilä, M. & Virolainen, A. (2012): Perheen parhaaksi
- Välimäki, H. 2012. Lastenkotinuorten kokemuksia omaohjaajuudesta kiintymyssuhteena.
- Laakso, R. 2009. Arjen rutiinit ja yllätykset - etnografia lastenkotityöstä. Acta Universitas Tamperensis 1444. Väitöskirja. SIVUT: 20-48, 70-84, 114-265. (löytyy verkosta ja kirjastosta)
- Reinikainen, S. 2009. Nuorisokodista maailmalle. Kokemuksia nuorisokodissa elämisestä ja aikuisiässä selviytymisestä. Helsingin yliopisto. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 224. SIVUT: 52-79, 84-89.
- Hovi-Pulsa, R. 2011. Arkilähtöinen perhetyö. Strukturoitua avoimuutta. Lisensiaatintutkimus. Itä-Suomen yliopisto, SIVUT: 29-32, 44-48, 69-92 ja 98-106.
- Toimiva lastensuojelu. Selvitysryhmän raportti. 2013. STM.
- Toimiva lastensuojelu. Toteuttamissuunnitelma vuosille 2014-1019. 2014. STM.
- Lastensuojelun laatusuositus. Työryhmän raportti. 2013. STM.
- Alhanen, K. 2014. Vaarantunut lastensuojelu. Tutkimus lastensuojelujärjestelmän uhkatekijöistä. THL:n raportti 24.
- Sosiaalihuoltolain soveltamisopas (STM)
- Lastensuojelulaki ja sen uudistukset, Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (ks. Finlex/Lastensuojelun käsikirja)
- Verkkosivut: Lastensuojelun käsikirja, Kasvun Kumppanit, Pesäpuu ry, Perhehoitoliitto jne.
- TÄRKEÄ!! Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2016:29,
LAPE-hankkeen sivut: www.lapepirkanmaa.fi
- Tabulassa olevat perus- ja syventävät materiaalit
- Osaamissalkkuun liittyvä ajankohtainen tutkimus ja kirjallisuus
- Opiskelijan oman työskentelyn ja mielenkiinnon kannalta rakentuva kirjallisuus & lähteet

Student workload

Kokonaisuus 8 op = 216 h, josta
Lähiopetuskerrat: 56 h
Ryhmätenttiin valmistautuminen: 80 h
Muu itsenäinen työskentely - materiaalien lukeminen ym.: 80 h

Content scheduling

ETENEMINEN TEEMOINEEN:
ke 15.1. klo 9-12 Moninaiset perheet; klo 13-16 Asiakasosallisuus ja kokemusasiantuntijuus; Nuorisopuolen kanssa. Minna Nurminen
TO 16.1. Luo luottamusta - Suojele lasta.
ke 12.2. klo 9-12 Asiakasprosessi - tuen tarpeen arviointi -ryhmätyöt; klo 13-16 Vanhemmuuden tukeminen ja ehkäisevä työ - Minna
TO 13.2. klo 9-12 Ryhmätöiden purkaminen
PE 14.2. klo 13-16 Itsenäinen työskentely - välireflektio! (purku 17.3. kerralla)
HUOM! PE 21.2. Hyviä juttuja sijaishuollosta -seminaari! Suosittelemme osallistumaan! Ohjelma ja ilmoittautuminen tabulassa!
21.2.-6.3. Asiakkaana perhepalveluissa ja lastensuojelussa - traumanäkökulma - videoluentona
TI 17.3. klo 9 Välireflektion purku; klo 10-12 Avohuolto - kohti systeemistä ajattelua ja toimintakulttuuria
ke 18.3. klo 9-16 Avohuolto vierailijat; Sijaistraumatisoituminen, myötätuntouupuminen ja jaksaminen
30.3.-14.4. Lastensuojelun sijaishuolto ja jälkihuolto - sosiaalipedagoginen ja terapeuttinen työote - videoluento
ke 15.4. Sijaishuolto; klo 9-10.30 ryhmätyöskentelyä - 10.30-12 purku; 13-16 vierailijat
TO 16.4. klo 8.30-12.30 Ryhmätentti
MA 18.5. klo 9-16 Lapsiperheiden palveluiden laatu, kehittäminen ja tulevaisuus, yhteenveto; tenttipalaute ja loppureflektio

Completion alternatives

Aiempaa lastensuojelun osaamista omaavat tekevät HyväHot -hakemuksen, jonka pohjalta sovitaan osaamisen näyttö ja mahdollinen osallistuminen opintojaksolle.

Practical training and working life cooperation

Tutustuminen työelämätahoon oman tarpeen mukaan, vierailijat

International connections

Opiskelijan oman mielenkiinnon mukaisesti.

Further information

Toteutus pääasiallisesti 18aso-ryhmälle.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla lastensuojelutyötä vain yleisesti
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa mainita lapseen ja perheeseen liittyviä seikkoja lastensuojelun näkökulmasta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa erotella eri työmuotojen keskeiset piirteet toisistaan
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojelun taustalla olevia syitä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa mainita lastensuojeluun liittyviä lakeja

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla itseään ja sosionomin roolia lastensuojelutyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa kuvailla lapsen ja perheen roolia lastensuojelussa
- osaa nimetä kriisi- ja traumareaktioita sekä perheiden ongelmia
- osaa nimetä lasten ja perheiden kanssa työskentelyn tapoja
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa nimetä varhaisen työn areenoita ja periaatteita
- osaa kuvailla lastensuojelun avohuollon työtä
- osaa kuvailla laitoshuollon arkea ja työskentelytapoja
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa kuvailla lastensuojelun tilannetta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta.
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamista eri ympäristöissä
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa arvioida kriittisesti omaa ja ammatillista identiteettiään, vahvuuksiaan ja haasteitaan lastensuojelun asiakastyössä sekä yhteistyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa muodostaa perustellen lapsen etua ja perhelähtöisyyttä ajavan ammatillisen näkemyksen ja soveltaa toimintaansa sen mukaisesti
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa JA
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä soveltaa perustellen niiden suuntaisia työorientaatioita ja menetelmiä ehkäisevässä työssä, avohuollossa sekä laitoshuollossa
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida, arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellen lastensuojelulakia, palvelujärjestelmää ja asiakasprosessia

Go back to top of page