Child Welfare and Family Work (8cr)
Code: 7S00CW46-3002
General information
- Enrolment period
- 02.12.2018 - 20.01.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2019 - 14.05.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 8 cr
- Virtual portion
- 7 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Anssi-Pekka Udd
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Minna Nurminen
- Course
- 7S00CW46
Objectives (course unit)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina perhepalveluissa ja lastensuojelussa
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lapsiperheiden kanssa työskentelyssä.
2. Lapsi ja perhe perhepalvelujen ja lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja perheen kokemuksia työskentelyn lähtökohtana
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita ja perheen vuorovaikutuksen ongelmia sekä huomioida niitä työskentelyssä
3. Työorientaatiot ja menetelmät perhepalveluissa sekä avo- ja sijaishuollossa
- osaa jäsentää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja perhepalveluissa
- osaa jäsentää lapsen arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää sijaishuollon arkea sekä huomioida sen erityisyyksiä pedagogisesti.
4. Perhepalvelujen ja lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa jäsentää ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä analysoida niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta, kehittämistä ja tulevaisuutta.
Content (course unit)
- Oma kasvatushistoria ja kasvatusnäkemys, oma hyvinvointi, sijaistraumatisoituminen, tehtävärakenne, moniammatillisuus ja –alaisuus
- lapsi- ja perhekeskeisyys, kriisi- ja traumatieto, kokemusasiantuntijuus
- huolen puheeksiotto, varhainen tuki, arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö, kiintymyssuhdeperusteinen laitoshuolto, luovat ja toiminnalliset menetelmät, digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet, dokumentointi
- syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdeongelmat, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, monikulttuurisuus, perheiden moninaisuus, yrittäjänä perhepalveluissa ja lastensuojelussa, koulun sosiaalityö, muut työelämästä nousseet tai ajankohtaiset aiheet
- sosiaalihuoltolaki, lastensuojelulaki, muut soveltuvat lait, laatusuositukset, alueelliset, valtakunnalliset ja kansainväliset kehittämisstrategiat- ja hankkeet, ajankohtainen ja kansainvälinen
Exam schedules
Osaamissalkun palauttaminen 12.5.2019!
Assessment methods and criteria
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - poissaollessa tiedot mahdollista opiskella itsenäisesti tabulassa olevien tehtävien ja aineistojen avulla
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin
- Oppimispäiväkirjan tekeminen opintojakson aikana ja sen huomioiminen osana osaamissalkkua
- Osaamissalkun tekeminen - arviointi näiden perusteella
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua 7.5.-14.5.2019
Assessment scale
0-5
Teaching methods
- Lähiopetus
- Itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista ja itsenäisten tehtävien tekemistä
- Työelämävierailut ja -vierailijat
- Oppimispäiväkirja - oma pohdinta ja pohdintatehtävät tabulassa
- Osaamissalkun tekeminen yksin
Learning materials
TABULASIVU ETENEMISEEN JA MATERIAALEIHIN LIITTYEN: 7S00CW46-3002 Perhepalvelut ja lastensuojelu, EI avainta
KIRJALLISUUTTA - KÄYTETTÄVÄ OSAAMISSALKUSSA ALLA OLEVIA:
- Hughes, D. 2011. Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen. PT-kustannus. Tampere. (kokonaan)
- Asiakas on aina oikealla ovella - Käsikirja lasten ja perheiden palveluiden muutokseen Pirkanmaalla. Tampereen kaupunki. 2018. Luvut 5, 13 ja 15. https://www.pirkanmaa.fi/wp-content/uploads/Asiakas-on-aina-oikealla-ovella-K%C3%A4sikirja-Lasten-ja-perheiden-palvelujen-muutokseen.pdf
- Marjo Alatalo, Kari Lappi & Päivi Petrelius. Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden
tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä
perhetyötä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 21/2017. 71 sivua. Helsinki
2017.ISBN 978-952-302-858-6 (painettu); ISBN 978-952-302-859-3 (verkkojulkaisu)
- Eeva Timonen-Kallio, Laura Yliruka & Pekka Närhi. Lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 23/2017. 47 sivua.
Helsinki 2017. ISBN 978-952-302-867-8 (painettu); ISBN 978-952-302-866-1 (verkkojulkaisu)
+ lisäksi opintojakson aikana käydyt ennakkotehtävät ja vierailijoiden anti!
MUUTA KIRJALLISUUTTA:
- Kaltoin kohdeltu lapsi. Käsikirja kaltoin kohdellun lapsen kanssa työskenteleville. 2015.
- Rönkkö, L. & Rytkönen, T. (2010): Monisäikeinen perhetyö
- Vehviläinen, S. (2014): Ohjaustyön opas- yhteistyössä kohti toimijuutta.
- Järvinen,R., Lankinen, A., Taajamo, T., Veistilä, M. & Virolainen, A. (2012): Perheen parhaaksi
- Välimäki, H. 2012. Lastenkotinuorten kokemuksia omaohjaajuudesta kiintymyssuhteena.
- Laakso, R. 2009. Arjen rutiinit ja yllätykset - etnografia lastenkotityöstä. Acta Universitas Tamperensis 1444. Väitöskirja. SIVUT: 20-48, 70-84, 114-265. (löytyy verkosta ja kirjastosta)
- Reinikainen, S. 2009. Nuorisokodista maailmalle. Kokemuksia nuorisokodissa elämisestä ja aikuisiässä selviytymisestä. Helsingin yliopisto. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 224. SIVUT: 52-79, 84-89.
- Hovi-Pulsa, R. 2011. Arkilähtöinen perhetyö. Strukturoitua avoimuutta. Lisensiaatintutkimus. Itä-Suomen yliopisto, SIVUT: 29-32, 44-48, 69-92 ja 98-106.
- Toimiva lastensuojelu. Selvitysryhmän raportti. 2013. STM.
- Toimiva lastensuojelu. Toteuttamissuunnitelma vuosille 2014-1019. 2014. STM.
- Lastensuojelun laatusuositus. Työryhmän raportti. 2013. STM.
- Alhanen, K. 2014. Vaarantunut lastensuojelu. Tutkimus lastensuojelujärjestelmän uhkatekijöistä. THL:n raportti 24.
- Sosiaalihuoltolain soveltamisopas (STM)
- Lastensuojelulaki ja sen uudistukset, Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (ks. Finlex/Lastensuojelun käsikirja)
- Verkkosivut: Lastensuojelun käsikirja, Kasvun Kumppanit, Pesäpuu ry, Perhehoitoliitto jne.
- TÄRKEÄ!! Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2016:29,
LAPE-hankkeen sivut: www.lapepirkanmaa.fi
- Tabulassa olevat perus- ja syventävät materiaalit
- Osaamissalkkuun liittyvä ajankohtainen tutkimus ja kirjallisuus
- Opiskelijan oman työskentelyn ja mielenkiinnon kannalta rakentuva kirjallisuus & lähteet
Student workload
Kokonaisuus 8 op = 216 h, josta
Lähiopetuskerrat: 3 x 8 h kontaktipäivät + 3 x 4 h "pajapäivät" = 36 h = n. 1,5 op
Itsenäinen työskentely 180 h = n. 6,5 op, josta
- materiaaleihin tutustuminen/työstäminen yksin ja yhdessä+itsenäiset päiväkirjatehtävät: 4 op
Osaamissalkun tekeminen 2,5 op
Content scheduling
ETENEMINEN TEEMOINEEN:
16.1. Toteutus; klo 9-12 Ammattilaisen perhepalveluissa ja lastensuojelussa; klo 13-16 Kertaus; Sijaishuolto ja jälkihuolto aloitus
6.2. klo 9-12 Asiakkaana Perhepalveluissa ja lastensuojelussa; klo 13-16 Sijais- ja jälkihuolto -vierailijat
8.2. klo 9-12 Lastensuojelun avohuolto
5.3. klo 9-12 Perhepalvelut ja ehkäisevä työ
6.3. klo 9-12 Monitoimijainen työskentely, kehittäminen ja tulevaisuus; klo 13-16 Sijaistraumatisoituminen, myötätuntouupuminen ja jaksaminen
7.5. klo 9-12 Yhteenveto ja lopetus
Completion alternatives
Aiempaa lastensuojelun osaamista omaavat tekevät HyväHot -hakemuksen, jonka pohjalta sovitaan osaamisen näyttö ja mahdollinen osallistuminen opintojaksolle.
Practical training and working life cooperation
Tutustuminen työelämätahoon oman tarpeen mukaan, vierailijat
International connections
Opiskelijan oman mielenkiinnon mukaisesti.
Further information
Toteutus pääasiallisesti 17aso-ryhmälle ja poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat).
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla lastensuojelutyötä vain yleisesti
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa mainita lapseen ja perheeseen liittyviä seikkoja lastensuojelun näkökulmasta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa erotella eri työmuotojen keskeiset piirteet toisistaan
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojelun taustalla olevia syitä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa mainita lastensuojeluun liittyviä lakeja
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla itseään ja sosionomin roolia lastensuojelutyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa kuvailla lapsen ja perheen roolia lastensuojelussa
- osaa nimetä kriisi- ja traumareaktioita sekä perheiden ongelmia
- osaa nimetä lasten ja perheiden kanssa työskentelyn tapoja
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa nimetä varhaisen työn areenoita ja periaatteita
- osaa kuvailla lastensuojelun avohuollon työtä
- osaa kuvailla laitoshuollon arkea ja työskentelytapoja
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa kuvailla lastensuojelun tilannetta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta.
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamista eri ympäristöissä
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa arvioida kriittisesti omaa ja ammatillista identiteettiään, vahvuuksiaan ja haasteitaan lastensuojelun asiakastyössä sekä yhteistyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa muodostaa perustellen lapsen etua ja perhelähtöisyyttä ajavan ammatillisen näkemyksen ja soveltaa toimintaansa sen mukaisesti
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa JA
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä soveltaa perustellen niiden suuntaisia työorientaatioita ja menetelmiä ehkäisevässä työssä, avohuollossa sekä laitoshuollossa
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida, arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellen lastensuojelulakia, palvelujärjestelmää ja asiakasprosessia