Political Guidance and Market Economy in Social and Health Care (5 cr)
Code: 7L00DH78-3001
General information
- Enrolment period
- 10.06.2019 - 01.09.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- MD in Clinical Expertise and Development
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
Objectives (course unit)
Student
•Understanding meaning of political control behind production of social and welfare services
•Getting acquainted with changes in the service system and processes caused by the county reform and choice freedom
•Knowing legislation defining activities of the social and welfare system
•Familiarizing the municipal decision making system
Content (course unit)
•European Commission control of social and welfare policies
•Control of the Ministry of social and welfare affairs
•Strategic planning, control, monitoring and evaluation by county and municipality
•Legislation of competitive and public acquisition concerning the service providers
•Public, private and third sector actors as service providers
•Financial control of the social and welfare system
•Meaning of networks in the social and welfare system
Location and time
Kurssi ajoittuu seuraaville lähipäiville:
23.08.19. klo 08.30 - 9.15, Mirva Kolonen, orientaatio ja kokonaisuus kurssin toteutuksesta
23.08.19 klo 09.15 . 11.45 Hannele Palukka, Kansalaisuuden hallinta suomalaisessa sosiaali ja terveyspolitiikassa, lakitaustaa
18.09.19 klo 08.30 - 10.00, Ridanpää-Vuolle, maakunta, sote ja taloudellinen ohjaus, lakitaustaaa
18.09.19 klo 10.15 - 11.45 Anu Vähäniemi, Palvelujen, tuottajien kilpailutus ja hankintalainsäädäntö, yksityinen, julkinen ja kolmas sektori, verkostot, ohjaavat lait
13.11.19 klo 08.30-10.00 Hannele Palukka. Asiakkaan asema sosiaali- ja terveyspalveluissa.
13.11.19 klo 10.15 -11.45 Soile Ridanpää -Vuolle, Tulevaisuuden suuntaviivat sote-palveluissa ja SOTE-uudistus
Assessment methods and criteria
Palukka ja Kolonen arvoivat kurssin esseet, joista tulee numero asteikolla 1-5.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Mirva Kolonen, koordinointi ja kokonaisuus
Hannele Palukka, luennot ja tehtävät
Anu Vähäniemi, luennot
Soile Ridanpää-Vuolle, luennot
Learning materials
Kirjallisuus tulee vielä erikseen.
Student workload
5 op 135 h
12 h läsnäolo luennoilla ja orientaatiossa.
40 h artikkelianalyysi osana kurssin esseesuoritusta.
83 h muu itsenäinen /tiimien kanssa yhteistyöskentely
Content scheduling
Luennot pidetään lähipäivinä.
Completion alternatives
Sovitaan erityistapauksissa erikseen koordinoivan opettajan kanssa.
International connections
Ei ole kv-yhteistyötä-
Further information
Kurssin arvioitava tehtävä on tiimissä/pareina toteutettu essee kurssin kokonaisuudesta. Esseen tekemisestä sovitaan orientaatiotunnilla.
Tehtäväohjeistus tiimien selvitykseen/yhteenvetoon kuvataan orientaatiotunnilla ensimmäisellä kerralla.
Esseetehtävä: luennot , artikkelit ja oheismateriaalit
• Miten sosiaali- ja terveydenhuollon poliittinen ohjaus näyttäytyy sinun työssäsi?
• Miten esimerkkikunnassa näyttäytyy taloudellinen ohjaus?
• Miten kilpailutus ja hankintalainsäädäntö näyttäytyvät omassa työssäsi?
• Miten monituottajamalli näyttäytyy omassa työssäsi?
• Millainen merkitys verkostoilla on omassa toiminnassasi?
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
0=
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1-2=
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
3-4=
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
5=
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.