Skip to main content

Anatomy and Physiology (3 cr)

Code: 7K00CU17-3036

General information


Enrolment period
19.12.2019 - 20.04.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.04.2020 - 14.06.2020
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Riika Riihelä
Person in charge
Riika Riihelä
Course
7K00CU17

Objectives (course unit)

The student
- knows the structure and function of human organs and is able to apply the knowledge in nursing

Content (course unit)

- the structure and function of human organs

Prerequisites (course unit)

none

Exam schedules

Kurssitentti järjestetään Tabulassa 4.-9.6.2020.
Uusinta 1: 10.8.-14.8.2020 Tabulassa
Uusinta 2: 2.11-13.11.2020 Tabulassa

Ilmoittaudu ja varaa paikka oman toteutuksesi (oikea toteutusnumero!) tenttiin.
Sinulla on kaksi mahdollisuutta uusia tentti.

Assessment methods and criteria

Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Tavoitteet: Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena. Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit. Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa. Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, pienryhmätyöskentely, lukupiiritoiminta ryhmissä.

Learning materials

Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset.
Suositellut kirjat. Valitse näkistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. 2016 tai vanhempi. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY. 7.-8. painos. 2019 tai vanhempi.

Student workload

3 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 81 h työtä. Tästä kokonaistuntimäärästä kontaktiopetuksen osuus on 14h (tentti mukaan luettuna).

Content scheduling

-

Further information

Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Kurssi sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
-
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-aineenvaihdunnan säätely: Opiskelija tuntee elimistön tärkeimmät endokriiniset rauhaset, niiden tuottamat hormonit sekä näiden vasteen. Opiskelija ymmärtää endokriinisten rauhasten välisen vaikutuksen ja biologisen takaisinkytkennän, joka pitää hormonitasapainoa yllä.
- lisääntymiselimistö: Opiskelija osaa miehen ja naisen lisääntymiselimistön rakenteen ja toiminnan, pystyy selvittämään kuukautiskierron, hedelmöitymisen, kiinnittymisen ja gastrulaation. Osaa istukan rakenteen ja toiminnan.
-Iho ja aistit opiskellaan kokonaan itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä. Opiskelija tuntee pääpiirteissään aistinelinten rakenteen ja toiminnan. Hän ymmärtää ärsykkeen aiheuttavan aistinsolun aktivaation ja impulssin kulun sekä kuinka aistimus syntyy.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hylätty: jos suoritus on kauttaaltaan puutteellinen tai sisältää paljon tai vakavia virheitä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tyydyttävässä suorituksessa suurin osa vaadituista asioista on esitetty oikein.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyvässä suorituksessa kaikki keskeiset asiat ovat mukana ja ne ovat oikein.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kiitettävässä suorituksessa kaikki asiat on esitetty loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa.

Go back to top of page