Supervised Clinical Training 1 (9cr)
Code: 7K00CU02-3026
General information
- Enrolment period
- 16.04.2019 - 29.07.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 05.08.2019 - 15.09.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 9 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
- Teachers
- Mari Laaksonen
- Anne Silvan
- Paula Pajunen
- Raakel Viheroksa
- Person in charge
- Raakel Viheroksa
- Course
- 7K00CU02
Objectives (course unit)
The student
-is able to communicate professionally with patients, their significant others and colleagues by observing nursing values and principles;
-is able to support, guide and empower patients' self-care and help patients in their daily activities by using safe nursing interventions;
-is able to monitor the patient's vital signs to identify the patient's basic needs;
-is able to make a nursing plan for his/her own patient in a holistic way, and give an oral and written report;
-is able to work ergonomically and follow aseptic principles;
-is able to safely implement patients' medication and fluid therapy under supervision;
-is able to plan his/her own personal learning outcomes and evaluate his/her learning during the clinical training;
-is able to identify his/her own development challenges.
Content (course unit)
holistic nursing
supervised clinical training 6 weeks
Prerequisites (course unit)
30 ects of initial stage studies completed
Location and time
-
Exam schedules
-
Assessment methods and criteria
Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti, harjoittelun tavoitteiden, arvioinnin ja kirjallisen tehtävän tekeminen ohjeiden mukaan. Lääkehoidon passin täyttäminen. Ohjattu harjoittelu arvioidaan hyväksytty/hylätty. Arviointiin sisältyy opiskelijan itsearviointi, ohjaajan arviointi ja ohjaavan opettajan arviointi.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Ohjattu harjoittelu: arvioidaan hyväksytty/ hylätty. Läsnäolovelvollisuus ohjatun harjoittelun orientaatiotunnilla sekä reflektiotunnilla. Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti, harjoittelun tavoitteiden, arvioinnin, kirjallisen tehtävän tekeminen ohjeiden mukaan ja reflektiotunnille valmistautuminen. Lääkehoidon passin täyttäminen.
Learning materials
Aikaisempi opiskeluun liittyvä materiaali, harjoittelupaikkojen perehtymismateriaali, ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja Tabulassa.
Student workload
Laajuus 243h. Kokonaistuntimäärään sisältyy harjoittelujakson orientaatio, reflektio koululla, arvioinnit, tehtävien tekeminen ja itsenäinen opiskelu. Osastolla/työyksikössä tehtävä tuntimäärä on 228h eli 38h/vko .
Completion alternatives
Ei ole
Practical training and working life cooperation
-
International connections
-
Further information
Tavoitteet jaksolle. Jokainen opiskelija laatii omat henkilökohtaiset tavoitteet jaksolle, jotka pohjaavat opetussuunnitelmassa olevien Ohjattu harjoittelu 1 tavoitteisiin. Tavoitteet tulee laatia osaamisen tasoa kuvaavaan muotoon ja niissä tulee näkyä harjoittelupaikan tarjoamat oppimisedellytykset sekä opiskelijan opintojen vaihe.
Harjoittelun kirjallinen tehtävä: omapotilaan hoitotyön suunnitelma ja yhteenveto DOCCAAN (erillinen ohje)
Muut tehtävät: lääkehoitopassin täyttäminen, oman oppimisympäristön esittely (erillinen ohje)
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit -hyväksytty:
Opiskelija
- osaa hoitotyön perustiedot, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
- hahmottaa potilaan hoitopolun
- suoriutuu keskeisistä potilaan hoitotyön kliinisistä taidoista
- hallitse infektioiden torjunnan periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- kohtaa potilaan/ perheen/työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen asiakkaan/potilaan/ työyhteisön jäsenten kanssa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan hoitoa asiakaslähtöisesti
- tekee hyväksytyn hoitotyön suunnitelman ja yhteenvedon omalle potilaalle
- pyrkii ottamaan huomioon terveyden edistämisen näkökulman potilaan hoidossa
- harjaantuu potilaan ohjauksessa ja osaa käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä
- edistää potilasturvallisuutta hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Arviointikriteerit -hylätty:
-Hoitotyön perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei hahmota potilaan hoitopolkua
- ei suoriudu keskeisistä potilaan kliinisistä taidoista ohjattuna
- ei hallitse infektioiden torjunnan periaatteita ja aseptinen toiminta pettää
- tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidon passia
- ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja vointia
- hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellista
- omapotilaan hoitotyön suunnitelmasta ja yhteenvedosta ei ilmene potilaan kokonaistilanne
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita/perhettä/ työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen asiakkaan/ perheen/ työyhteisön kanssa
- ei osoita kiinnostusta potilaan ohjaukseen, vetäytyy ohjaustilanteista
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaolois-taan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta