Nursing Science in Past and Now (3cr)
Code: 7K00CT89-3008
General information
- Enrolment period
- 27.08.2018 - 06.10.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 29.10.2018 - 09.11.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Teachers
- Tuija Rasku
- Person in charge
- Tuija Rasku
- Small groups
- Pienryhmä 1 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 4 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 5 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 6 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 7 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 8 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 9 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 10 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
- Pienryhmä 5
- Pienryhmä 6
- Pienryhmä 7
- Pienryhmä 8
- Pienryhmä 9
- Pienryhmä 10
- Course
- 7K00CT89
Objectives (course unit)
The student
- knows what science and nursing science are;
- is aware of the meaning of other sciences for nursing science and nursing practice;
- knows the historical bases behind the current state of the field;
- understands the meaning of nursing science in nursing practice and social decision-making;
- knows the basics of scientific argumentation and evidence-based thinking.
Content (course unit)
- science, nursing science and its relationship to other sciences;
- the historical development of nursing science
- recent nursing research as a basis for nursing practice and science
- using nursing science in decision-making in social and health care in society
- basis for scientific argumentation and evidence-based practice
Prerequisites (course unit)
none
Location and time
30.10. klo 12:30 - 15:30 pakollinen kaikille; Sinä - tuleva ensihoitaja/kätilö/sairaahoitaja - tulevaisuutemme. Valmennus kurssin jatkototeutukselle.
7.11 klo 12:30 - 16 Tieteellinen oikeusistunto
8.11 klo 8:30 - 15:30 Tulevaisuutesi varassa; pakollinen kaikille ; Osaamisen markkinointi ja esittely ; Tutkimuksen ROSC
Exam schedules
Suorituksen hyväksyminen edellyttää annettujen tehtävien tekemistä hyväksytyllä tasolla sekä riittävää tietämystä alueesta.
Varsinainen kurssisuoritus ja arviointi tutkimustiimitehtävän perusteella (erillinen ohjeistus orientaatiossa ja tabulassa). Ei mahdollisuutta kirjatenttiin.
Uusinta: 1. Uusinta= tehtävän täydentäminen opettajan pyynnöstä 1. kerran
2. Uusinta= tehtävän täydentäminen opettajan pyynnöstä 2. kerran
Assessment methods and criteria
Arviointi asteikolla hyv./hyl.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opetusmenetelminä ovat tieteellinen väittely, mediaseminaari ja tulevaisuuspaja. Tehtävätiimit saavat aihealueet n. viikkoa ennen kurssin alkua. Tiimi kokoaa väittämiensä taustaksi tutkittua tietoa ja on valmiina perustelemaan vastaväittäjilleen toimintansa oikeellisuuden. Mediaseminaarissa höydynnetään tämän päivän arkitutkimusta ja prototyypitystä. Tulevaisuuspaja kokoaa tulevien terveydenhuollon ammattilaisten ja tämän hetken hoitotieteellisen tiedon informaatiomahdollisuudet.
Learning materials
Somen ja median tarjoamat ammattikuntaan liittyvät ohjelmat ja tiedotteet
Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheiskirjallisuus: Eriksson K. Ym. 2012. Hoitotiede.SanomaPro. ISBN: 978-952-63-0143-3.
Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen
Student workload
Opintojakso on 3 op eli 81 h, josta läsnäoloa on 24 h. ja itsenäistä opiskelua 57 h.
Content scheduling
- tiede ja hoitotieteen historia; suhde muihin tieteisiin
- EBP; viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- Behind Scenes;hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa
päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan ajattelun lähtökohdat
Completion alternatives
Koska kurssi on toiminnallinen kokonaisuus painopiste on suullisessa ja toiminnallisessa taidossa, joten valinnaisena suoritustapaja on jokin toinen toteutus.
International connections
Taustamateriaalit on koottu alan kansainvälisista konferensseista.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksytty suoritus: tehtävien suorittaminen sovittujen ajankohtien sisällä ja selkeä osoitus omasta osuudesta yhteisissä tehtävissä. Sekä suomenkielisen että englanninkielisen materiaalin käyttäminen ja peer review-materiaalin käyttäminen harmaan lehdistön lisäksi.