Preplanning a Project (5 cr)
Code: 5S00DZ42-3005
General information
- Enrolment period
- 16.06.2025 - 14.09.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 25.08.2025 - 20.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Electrical and Automation Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Electrical Engineering
- Teachers
- Heikki Yli-Rämi
- Tom Kalves
- Mika Ijas
- Esa Parkkila
- Antti Välimäki
- Person in charge
- Jarkko Lehtonen
- Tags
- CONTACT
- Course
- 5S00DZ42
Objectives (course unit)
The students can carry out preliminary project planning and apply their skills in technology in a project which combines several fields of technology. They know different comparison methods for preliminary planning, idea creation and can produce a technical preliminary plan.
Content (course unit)
The preliminary planning of a project begins with a survey which compares various implementation possibilities in order to carry out the project in question. The students produce a literature review and a preliminary project plan, complete with a schedule. The literature review presents existing implementation options, which are related to the project.
The students write a learning diary from the beginning.
Prerequisites (course unit)
5S00BU71 Initiating a Project
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Ryhmällä ei ole toiminnalleen selkeitä pelisääntöjä, projekti etenee jossain määrin ohjaaja- tai asiakasvetoisesti. Projektiryhmän jäsenet keskittyvät omiin osakokonaisuuksiinsa, yhteistyö jäsenten kesken ja asiakkaan kanssa sekä ryhmän jäsenten vahvuuksien hyödyntäminen on puutteellista. Työkuorma jakautuu epätasaisesti projektiryhmän jäsenten välillä. Tuotos jää vajavaiseksi tai ryhmän käsitys työnsä laadusta ei vastaa asiakkaan näkemystä.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Ryhmä sopii johdetusti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pääsääntöisesti noudattaa niitä toiminnassaan. Ryhmän jäsenet toimivat sovittujen sääntöjen ja projektipäällikön ohjeiden mukaisesti kuunnellen toisten näkemyksiä ja tehden yhteistyötä asiakkaan kanssa. Kuitenkin vastuunotto projektista vaihtelee sen eri vaiheissa. Projektin tuotos vastaa pääsääntöisesti tehtävänasettelua. Ryhmän ja asiakkaan näkemykset työn laadusta ovat suhteellisen yhteneväiset.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Ryhmä sopii oma-aloitteisesti ja yhteisesti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pitää huolta niiden noudattamisesta toiminnassaan. Jokainen ryhmän jäsen edistää projektin tavoitteiden saavuttamista omalla toiminnallaan yhteistyössä ryhmän muiden jäsenten kanssa ja kantavat vastuuta projektin etenemisestä koko projektin ajan. Ryhmän jäsenet tekevät luontevaa yhteistyötä asiakkaan kanssa ja muokkaavat suunnitelmia saamansa palautteen mukaan. Projekti etenee aikataulussa tai muutokset ovat asiakkaan kanssa yhdessä sovittuja. Projektiryhmä osaa realistisesti arvioida tuotoksen laatua suhteessa projektin tavoitteisiin ja reflektoida projektin etenemistä.
Location and time
ks. Lukujärjestys
Exam schedules
ei tenttiä
Assessment methods and criteria
Reports, portfolios, project results, demonstrations, discussions, peer reviews and evaluations, seminar quality and participation
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Projektioppiminen, Tietoiskut, Työpajatyöskentely, Esitelmät
Keskeinen osa älykkäät koneet opintopolun opintokokonaisuutta on tuoteprojekti (30op), jossa tehdään todellisia tuoteprojekteja tiedonhausta ja esi-suunnittelusta valmiiseen laitteeseen, testaukseen ja loppuraportointiin. Projektit ovat opiskelijavetoisia, joissa opettajalla on opastajan rooli.
Ammatillisen osaamisen lisäksi tavoitteena on kehittää ryhmätyötaitoja, projektityötaitoja sekä ongelmanratkaisutaitoja, joiden avulla opiskelijan osaa suunnitella ja toteuttaa vaativiakin teknisiä kehitys- ja valmistusprojekteja.
Student workload
Lähtökohtana opiskelijan kokonaistyön mitoitus (27 h/op). Työnteko ja rytmitys on opiskelijavetoista, projektitavoitteen mukaista.
Content scheduling
Projektit etenevät omaan tahtiinsa.
Completion alternatives
ei valinnaisia suoritustapoja
Practical training and working life cooperation
oppimisprojektit ovat työelämälähtöisiä
International connections
Toteutus on tarjolla vaihto-opiskleijoille.
Further information
Opintojakson suorittaminen vaatii ahkeraa ja kurinalaista työskentelyä sekä aktiivista osallistumista työryhmän jäsenenä eri rooleissa. Opetuskielenä on suomi ja tarvittaessa myös englanti.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Project can be evaluated as failed because of following reasons
- the coach has been responsible for all communication with the client
- project group has not had any documented meetings
- project group has not written a project plan and/or project report
- project group has not evaluated the process and outcome of the project
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
The student recognizes the different areas of the project and the roles of the people involved in the project. The student knows the technical entities and grouping required by the definition. The student is supported in project planning, scheduling and project management. The student is aware of the need for information retrieval.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
The student knows well the functions related to the project work and performs the tasks independently. The student is able to bring knowledge and skills to his / her own area of expertise to advance the project. The student is able to work well in the group and in the given schedule. Students are able to communicate well in writing and orally, Student can independently search for missing information from different sources.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
The student is well versed in all aspects of the project and is able to apply their skills to advance the project. The student is able to take responsibility for the management of the project and is active in helping the others in the group. The student is able to communicate in writing and orally fluently, The student is searching for information widely and is able to evaluate its correctness, and is able to make excellent summaries of them.