Skip to main content

Thesis Seminar (5 cr)

Code: 2E00EW93-3007

General information


Enrolment period
15.02.2025 - 19.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.03.2025 - 30.05.2025
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
Media
Campus
TAMK Mediapolis
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Media
Teachers
Maaret Salminen
Pertti Näränen
Person in charge
Maaret Salminen
Groups
22MA
Medianomi (AMK) 2022
Tags
ONLINE
Course
2E00EW93

Objectives (course unit)

Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan visuaalisilla ja kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ja arvioimaan ammatillisia kehittämisprojekteja ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportoinnin kannalta hyödyllisiä tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet. Opiskelija osaa antaa ja ottaa vastaan ja hyödyntää vertaispalautetta opinnäytetyöseminaarissa.

Content (course unit)

Jaksolla perehdytään opinnäytetyön perusmalleihin, tavoitteisiin ja TAMKin
opinnäyteohjeisiin sekä harjoitellaan valittujen tutkimusmenetelmien käyttämistä.
Opiskelija tekee opinnäytetyönsä aiheesta ensimmäisen kirjallisen version
seminaarityönä. Seminaariesitysten kuuntelu ja osallistuminen palautekeskusteluun.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ammatillisia ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportointiin tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet tyydyttävästi. Opiskelija osaa ottaa vastaan vertaispalautetta.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan visuaalisilla ja kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ja arvioimaan ammatillisia kehittämisprojekteja ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportoinnin kannalta hyödyllisiä tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet. Opiskelija osaa antaa ja hyödyntää vertaispalautetta.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan visuaalisilla ja kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ja arvioimaan ammatillisia kehittämisprojekteja ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportoinnin kannalta hyödyllisiä tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet erinomaisesti. Opiskelija osaa ottaa vastaan ja hyödyntää vertaispalautetta sekä antaa sitä muille opiskelijoille rakentavasti.

Location and time

4. periodi Zoomissa

Exam schedules

ei tenttiä

Assessment methods and criteria

Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymistä syistä, ja opiskelijan tulee korvata kyseiset kerrat itsenäisillä tehtävillä tai muulla sovittavalla tavalla.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Etäopetus ja ohjaustapaamiset Zoomissa (tai tarvittaessa Teamsissä). Itsenäinen opiskelu ja pienryhmätyöskentely Moodlessa, kurssitehtävät viikottain. Päätehtävänä opinnäytteen aiheesta tehtävä, sitä suppeampi kirjallinen seminaarityö, joka käsitellään yhteisöllisesti. Seminaarityön sivumäärä on 15-25 liuskaa ja siihen saa palautetta sekä opettajilta että vertaisopponoinnin kautta. Seminaarityöstä tehdään lopuksi myös itsearviointi.

Learning materials

Oppimateriaali opettajalta ja Moodlesta.

Suositeltavaa luettavaa:
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.

Hyvärinen, M., Nikander, P. & Ruusuvuori J. (toim.). 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino.

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro.

Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja. Tietoarkisto: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/

Erilaiset menetelmäoppaat omasta seminaarityön aiheesta ja tutkimusmenetelmistä riippuen. Lisää linkkejä ja metodilähteitä julkaistaan Moodlessa.

Student workload

Opetus ja pienryhmätyöskentely 30%
Itsenäinen työskentely ja kurssitehtävät 70%

Content scheduling

Opinnäyteseminaari eli seminaarikurssi alkaa pe 21.3. ja päättyy 23.5.2025. Kokoontumiskerrat (7 kpl) ovat etänä Zoomissa perjantaisin klo 9-12 seuraavasti: 21.3., 28.3., 4.4., 11.4., 25.4., 9.5. ja 23.5.

Kokoontumiskertojen välissä kirjoitetaan seminaarityötä valmiiksi ja pidetään ohjaustapaamisia, joista sovitaan erikseen. Perjantaiaamupäivät 18.4., 2.5. ja 16.5., jolloin ei ole kokoontumista, on hyvä varata kalenteriin seminaarityön edistämistä varten.

Kurssille valmistaudutaan ennakkoon päivittämällä opinnäytetyösuunnitelma ajan tasalle, palautetaan Moodleen kurssin alettua.

Completion alternatives

Suoritetaan etäopetuksessa, johon kuuluu tehtävät ja Zoom-tapaamiset perjantaisin 9-12. Muista tavoista neuvotellaan erikseen kurssin opettajien kanssa.

Practical training and working life cooperation

Tapauskohtaisesti ja opiskelijan seminaari-/opinnäytetyön aiheesta riippuen.

International connections

Tapauskohtaisesti ja opiskelijan seminaari-/opinnäytetyön aiheesta riippuen.

Further information

Opinnäyteseminaari eli seminaarikurssi suoritetaan Opinnäytteen suunnittelu ja metodit -toteutuksen (opparikurssi) jälkeen. Seminaarikurssille ei voi osallistua, jos opparikurssi on käytännössä vielä kesken.

Seminaarikurssi alkaa pe 21.3. ja päättyy 23.5.2025. Kokoontumiskerrat (7 kpl) ovat etänä Zoomissa perjantaisin klo 9-12 seuraavasti: 21.3., 28.3., 4.4., 11.4., 25.4., 9.5. ja 23.5.

Kokoontumiskertojen välissä kirjoitetaan seminaarityötä valmiiksi ja pidetään ohjaustapaamisia, joista sovitaan erikseen. Perjantaiaamupäivät 18.4., 2.5. ja 16.5., jolloin ei ole kokoontumista, on hyvä varata kalenteriin seminaarityön edistämistä varten. Opettajat: Maaret Salminen ja Pertti Näränen.

Kurssille valmistaudutaan ennakkoon päivittämällä opinnäytetyösuunnitelma ajan tasalle, palautetaan Moodleen kurssin alettua.

Kurssitehtävien aiheina ovat mm. rajaus, fokusointi ja sisällysluettelo, referointi, viittauskäytännöt, kaksi väliversiota, lopullisen seminaarityön palauttaminen, seminaarityön esittely ja toisen seminaarityön opponointi, ja lopuksi vielä oman seminaarityön itsearviointi.

Kurssilla työskennellään sekä yhdessä että seminaariryhmissä, joiden kokoonpano selviää ensimmäisen kokoontumiskerran jälkeen. Seminaariryhmien ohjaajat pitävät muutamia erillisiä ohjaustapaamisia omille ryhmäläisilleen sopimuksen mukaan.
Kun opiskelija on suorittanut opinnäyteseminaarin ja edeltävät opinnot, hän on valmis siirtymään opinnäytevaiheeseen.

Go back to top of page