Forest Management on Special Areas (5 cr)
Code: 6M00DV59-3009
General information
- Enrolment period
- 01.04.2025 - 15.08.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 22.09.2025 - 31.10.2025
- The implementation has not yet started.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
Objectives (course unit)
The student:
- knows the limitations concerning special areas as well as related information sources and practises
- is able to plan the silvicultural measures taking place in such an area in a way suitable for the particular conditions and its special value
- is able to utilize different digital sources and surveys about special areas in the planning of forest management
Content (course unit)
Planning and carrying out silvicultural measures, nature management and harvesting in special areas, for example in planned and built areas, recreational forests, areas of special scenic value, historical sites, protected areas and in places with valuable natural features or protected species. Planning harvesting in areas demanding special harvesting techniques e.g on islands, and areas with storm devastation. Nature management and restoration in in different habitats. Game and landscape management in silviculture. Utilization of digital and other sources of information.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student has fragmented basic knowledge of special habitats and related usage restrictions and operating practices. The student is familiar with forest management options suitable for special habitats, but his ability to evaluate and justify their advantages, disadvantages and limitations, and suitability to the site is superficial and deficient. The student is able to use the instructions to choose the recommended treatment method for the habitat, but his / her ability to apply the instructions and justify the choices is insufficient
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student is well aware of usage restrictions, recommendations, operating practices and sources of information related to special habitats. The student knows the forest management options applicable to special habitats and is able to evaluate and justify their ecological, forestry and logging benefits, drawbacks and limitations. The student is able to choose the treatment method that best achieves the objectives set for the object and justify his choice.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student knows the usage restrictions, recommendations, operating practices and information sources related to special habitats very well. The student is well versed in forest management options suitable for special habitats and is able to evaluate their ecological, forestry and logging benefits, disadvantages and limitations very well and thoroughly. The student is able to present different treatment options for the habitat, choose the treatment method that best fulfills the set objectives and justify his / her choice in many ways
Location and time
Aloitustutoriaalit 23.9.2025
Loppututoriaalit 30.10.2025
Exam schedules
Tentti 5.11.2025
1. uusintatentti 4 viikkoa 1. tentin jälkeen: 3.12.2025
2. uusintatentti sovitaan erikseen tarvittaessa.
Assessment methods and criteria
Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Tentti 50%
Maastoharjoitus 30%
Tutoriaalit 20 %
Itseopiskelutehtävien suorittamista seurataan ja niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus
harjoitukset
tentti
raportti/työselostus leimikonsuunnitteluharjoituksesta
retkeilyt ja niillä tehtävät harjoitukset
itsenäinen verkko-opiskelu ja itseopiskelutehtävät (4kpl)
Learning materials
Toteutuksen TUNIMoodle -pohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus: Metsätalouden ympäristöopas.
Student workload
Tutoriaalit 5 h
Teorialuennot 15 h
Maastoretkeilyt 4 x 8 h = 32 h
Maastoharjoituksen teko 8 h ja purku 8 h = 16 h
Yhteensä lähiopetusta 71 h
Itsenäistä tiedon hankintaa ja itseopiskelutehtävät 80 h
Content scheduling
Itseopiskelutehtävä 1: Luonnonsuojelualueet ja -ohjelmat, palautus 29.9.2025
Itseopiskelutehtävä 2: Maisemanhoidon suositukset, palautus 6.10.2025
Itseopiskelutehtävä 3: Maisemalliset ja kulttuuriperinnön erityiskohteet, palautus 20.10.2025
Itseopiskelutehtävä 4: Lajiesiintymien suojelu, palautus 20.10.2025, kommentointi 27.10.2025
Seuraavissa läsnäolovelvollisuus:
Aloitustutoriaalit 23.9.2025
1. maasto-opetuspäivä Pälkäne ja Valkeakoski 25.9.2025
2. maasto-opetuspäivä Pälkäne ja Kangasala 30.9.2025
3. maasto-opetus Kauppi 7.10.2025
4. maasto-opetuspäivä Lempäälä ja Vesilahti 9.10.2025
Leimikonsuunnitteluharjoituksen ohjeistus 20.10.2025
Leimikonsuunnitteluharjoituksen teko 21.10.2025
Leimikonsuunnitteluharjoituksen purku 29.10.2025 (poissaolo purusta alentaa arvosanaa yhden numeron pienryhmän numerosta)
Purkututoriaali 30.10.2025
Completion alternatives
Kurssilla tehdään 4 itseopiskelutehtävää osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
Luennoilla käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti Moodlen kautta.
Maastoretkeilyille ja leimikonsuunnitteluharjoitukselle ei korvaavaa toteutustapaa ole, vaan niissä on läsnäolovelvollisuus.
Practical training and working life cooperation
Vierailevat asiantuntijat Metsäkeskukselta ja Museovirastolta.
Suunnitteluharjoituksen kohteita metsäyhtiöiltä ja Tampereen kaupungilta.
International connections
Ei ole.
Further information
Opiskelijoiden on osallistuttava opintojakson lähiopetuspäiviin ja maastoharjoituksen tekoon ja purkuun. Opiskelijoiden on suoritettava itseopiskelutehtävät, mutta niitä ei arvioida. Niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.