Pulping and Recycling (5 cr)
Code: 5P00FQ22-3005
General information
- Enrolment period
- 09.06.2025 - 01.09.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 01.09.2025 - 19.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Built Environment and Bioeconomy
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Bioproduct Engineering
Objectives (course unit)
The students know the chemical pulp production, unit processes of a fibre line and the recovery of chemicals. The students know the bleaching of the pulp and the production of by-products.
The students know the production of special pulps (for example dissolved pulping). The students know the material, chemical and energy balance of pulp mill. Know the quality parameters of chemical pulps and process parameters of chemical pulping. The student recognizes different types of recycled fibers and can describe the deinking process.
Content (course unit)
An overview of the pulp industry, wood chemistry and physical properties of wood in pulp production,
Fiber line processes: wood debarking and chipping, pre steaming and impregnation, cooking chemistry and cooking process, cooking technology, polysulfide cooking and other cooking modifications, pulp washing, oxygen delignification and bleaching technique; Drying machine and baling line
Chemical recovery: white liquor production, liquor circulation and lime circulation, energy production
Pulp and pulp grades; Lignin, turpentine and tall oil processing
Water and air protection; material, energy and chemical balance
Manufacturing of specialty pulps; dissolving pulp, micro and nano pulps, fluff pulp
Manufacturing of semi-chemical pulp
Recycled fibers
Deinking process
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija osaa luetella raaka-aineet, tietää prosessivaiheet ja tuotteet, hahmottaa materiaali-, kemikaali- ja energiankäytön. Opiskelija läpäisee tentin.
Opiskelija osoittaa heikkoa tietämystä tentissä. Osa palutettavista tehtävistä puuttuu.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija osaa yhdistellä tietoa eri lähteistä ja tehdä niiden perusteella johtopäätöksiä. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja tietämystään toiminnallaan
ja/tai työskentelee vastuullisesti ryhmän jäsenenä,
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija osaa yhdistellä tietoa eri lähteistä ja tehdä niiden perusteella tulkintoja kurssin eri aihepiireistä. Opiskelija osoittaa kiitettävää aktiivisutta luennoilla ja tehtävien tekemisessä.
Opiskelija on perehtynyt sellun valmistukseen laaja-alaisesti; tuntee sellun valmistuksen osaprosessit kuten kuitulinjan, kemikaalikierron (kalkkikierron) tärkeimmät tehtävät ja sellun valmistuksen sivuvirrat sekä niiden hyötykäytön. Opiskelija työskentelee vastuullisesti ryhmän jäsenenä, suorittaen tehtävät annettujen ohjeiden mukaisesti ja tuoden oman teitämyksensä esille. Opiskelija käyttää ekskurio/laboratoriotyömahdollisuuden aktiivisesti hyödykseen ja osoittaa erinomaista tietämystä tentissä.
Assessment methods and criteria
Opintojakson arvioitavan sisällön muodostavat tentti, ryhmätehtävät ja ekskursio/laboratoriotyö.
- Tentti: 75%, suoritettava hyväksytysti kurssin läpäisemiseksi.
-Ryhmätehtävä eri massatyypeistä: 10%
- Ekskurio/laboratoriotyö tai muu vastaava ryhmätyö ja siihen liittyvän raportin laatiminen 15%
Jos ekskursiota tai laboratoriotyöskentelyä ei voida käytännön syistä toteuttaa, kasvaa muiden osa-alueiden painotus arvioinnissa.
Tuntitehtävistä ja ennakkotehtävistä voi ansaita ekstrapisteitä.
- Sellutehdasekskursiolle osallistuminen (ml. ekskursiotehtävä) tai korvaava tehtävä
Aktiivinen osallistuminen tunneilla voi parantaa arvosanaa rajatapauksissa.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetusopetus.
Ryhmätyö
Vierailuluennot ja niihin valmistautumien
Mahdollisuuksien mukaan ekskurio/laboratoriotyö
Tuntitehtävät
Tentti
Learning materials
Opintojakson suorittamiseen tarvittava materiaali löytyy Moodlesta ja KnowPulp-oppimisympäristöstä.
Alla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, joita voi hyödyntää itsenäisessä opiskelussa ja lähteinä.
Isotalo: Puu- ja sellukemia
Fapet: Osat Chemical pulping ja chemical recovery,
Kirja: Paperimassan valmistus
Karsson Håkan: Fiber Guide
Student workload
Etä- ja lähiopetus: noin 50 h, itsenäinen- ja ryhmätyöskentely noin 80 tuntia.
Content scheduling
Johdanto ja katsaus selluteollisuuteen.
Puukemia ja puun fysikaaliset ominaisuudet sellun valmistuksessa.
Puun kuorinta ja haketus.
Impregnointi, keiton kemia ja keittoprosessi, keittotekniikka, polysulfidikeitto ja muut keiton modifikaatiot.
Massan pesu, happi-vaihe ja valkaisutekniikka.
Kuivatuskone ja paalauslinja.
Kemikaalien talteenotto: valkolipeän valmistus; lipeäkierto ja kalkkikierto.
Sellut ja sellun laatusuuret, ligniini, tärpätin ja mäntyöljyn prosessointi.
Veden ja ilman suojelutoimet.
Sellun markkinat ja kysyntä.
Liukosellun ja erikoissellujen valmistus; liukosellut, mikro- ja nanosellut, fluff-sellut, puolikemiallinen massa. (jos aika riittää)
Siistaus ja kiertokuidut
Completion alternatives
Vastaava hyväksytysti suoritettu kurssi voidaan hyväksyä tapauskohtaisesti. Suoritus osaamisen näytöllä on myös mahdollinen.
Practical training and working life cooperation
Opintojakson puitteissa järjestetään vierailuluentoja. Opintojakson aikana pyritään järjestämään myös ekskursio sellutehtaalle ja Tredun sellun valmistuksen yksikköprosesseihin.