Symptom Management and End-of-life Care (10 cr)
Code: TK00FE03-3004
General information
- Enrolment period
- 02.06.2024 - 31.07.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2024 - 30.05.2025
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Specialisation Education
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Expert in Palliative Care – Professional Specialization Program
- Teachers
- Katja Muurinen
- Sanna Eironen
- Mari Vikman
- Person in charge
- Katja Muurinen
- Groups
-
24EPAHO4Palliatiivisen hoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutus, ryhmä 4
- Course
- TK00FE03
Objectives (course unit)
Opiskelija
- Toimii oman alansa asiantuntijana moniammatillisessa tiimissä ennakoivan hoitosuunnitelman mukaisesti
- Suunnittelee, toteuttaa ja arvioi kokonaisvaltaista potilaslähtöistä oirehoitoa palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa näyttöön perustuen
- Soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri sairausryhmien erityispiirteistä osana laadukasta oirehoitoa
- Soveltaa laaja-alaisesti oirehoidon menetelmiä huomioiden potilaan odotettavissa oleva elinaika ja arvioi niiden vaikuttavuutta
- Soveltaa osaamistaan saattohoitopotilaan kuolemisen prosessissa huomioiden läheiset
Content (course unit)
- Moniammatillinen yhteistyö oirehoidossa
- Ennakoiva oirehoidon hoitosuunnitelma
- Kokonaisvaltainen oirehoito:
Oireiden arviointi ja erilaiset oiremittarit
Oirehoidon ohjaus
Kipu
Hengitystieoireet
Mahasuolikanavan oireet
Suun oireet
Neurologiset oireet
Psykologiset oireet
Iho-oireet
Yleisoireet
Total pain, kokonaisvaltainen kärsimys
Palliatiivinen sedaatio
Hätätilanteet
- Syöpä-, sydän-, keuhko-, neurologisten ja muistisairauksien sekä erityisryhmien oirehoidon erityispiirteet
- Kuolemisen prosessi ja kuoleman jälkeinen hoito
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
HYVÄKSYTTY
Tiedot
Opiskelija hallitsee palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää palliatiivisen hoidon ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta
Taidot
Opiskelija hallitsee palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda,
kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän, ja monikulttuurisuuden.
HYLÄTTY
Tiedot
Opiskelija ei hallitse palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä palliatiivisessa olevan potilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Taidot
Opiskelija ei hallitse potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja.Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Assessment scale
0-5