Supervised Clinical Training: Public Health Nursing of a Schoolchild (9 cr)
Code: 7K00GD67-3002
General information
- Enrolment period
- 02.12.2024 - 14.02.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.03.2025 - 20.04.2025
- Implementation has ended.
- Credits
- 9 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
Objectives (course unit)
Opiskelija:
- osaa kohdata erilaisista elämäntilanteista ja kulttuureista lähtöisin olevia koululaisia ja/tai opiskelijoita sekä heidän perheitään/läheisiään ja syventää taitojaan terveyttä vahvistavassa terveyskeskustelussa
- osaa tehdä koululaisen ja/tai opiskelijan terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia ja lähettää tarvittaessa jatkohoitoon
-tunnistaa koululaisen ja/tai perheen terveyden tukemisen tarpeita ja osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä opiskeluympäristössä
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin toimia koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa terveyden edistämisen asiantuntijana
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja/tai opiskelijoiden yleisimmissä sairaanhoidollisissa tarpeissa
- osaa rokottaa ja antaa tartuntatauteihin ja rokotuksiin liittyvää ohjausta koululaiselle ja huoltajille sekä opiskelijoille
Content (course unit)
Ohjattu harjoittelu koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyössä
Prerequisites (course unit)
Osallistunut opintojaksolle koululaisen terveydenhoitajatyö ja opiskelijan terveydenhoitajatyö
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Opiskelija:
Hyväksytty
- osaa kohdata koululaisen ja perheen ja/tai opiskelijan ja läheiset asiallisesti, kunnioittavasti ja ammatillisesti
- osaa toteuttaa itsenäisesti koululaisen ja/tai opiskelijan terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia sekä suunnitella jatkohoitoa
- osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia ja tunnistaa mahdollisia terveyden tukemisen tarpeita
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä opiskeluympäristössä
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin terveyden edistämisen asiantuntijana opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja/tai opiskelijoiden yleisimmissä sairaanhoidollisissa tarpeissa
- osaa rokottaa ja antaa tartuntatauteihin ja rokotuksiin liittyvää ohjausta koululaiselle ja huoltajille sekä opiskelijoille
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti
Hylätty:
Opiskelija:
- Koululaisen ja perheen ja/tai opiskelijan ja läheisten asiallinen, kunnioittava ja ammatillinen kohtaaminen on puutteellista
- ei kykene itsenäisesti toteuttamaan terveystarkastuksia, seulontatutkimuksia
- ei osaa ohjattuna suunnitella jatkohoitoa
- ei osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia eikä havaitse keskeisiä terveyden tukemisen tarpeita
- ei osaa käyttää asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä opiskeluympäristössä
- ei tunnista terveydenhoitajan roolia terveyden edistämisen asiantuntijana opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
- ei osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja/tai opiskelijoiden yleisimmissä sairaanhoidollisissa tarpeissa
- ei osaa rokottaa ja antaa tartuntatauteihin ja rokotuksiin liittyvää ohjausta koululaiselle ja huoltajille sekä opiskelijoille
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai asiakkaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan asiakasturvallisuuden
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Toteutuu käytännön harjoitteluna koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. ILähtökohtaisesti ja ihanteellisesti harjoittelun tunnit menevät noin tasan molempien sektoreiden osalta. Jos tämä ei ole mahdollista harjoittelupaikan saatavuudesta johtuen, neuvottele asiasta tutoropettajan ja harjoittelua ohjaavan opettajan kanssa.
Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 9 x 27h = 243h. Orientaatioon kuluu 2h harjoitteluajasta, joten harjoittelupaikassa tulee tehdä 241h.
Harjoitteluun kuuluu ohjaavan opettajan kanssa käytävä väliarviointi sekä opettajalle palautettava kirjallinen itsereflektointi. Reflektointi palautetaan viikon sisällä harjoittelun päätyttyä. Oppimispäiväkirjaa kannattaa pitää harjoittelun aikana, jotta loppureflektointi on helpompi tehdä.