Nursing Administration and Working Life Skills (2 cr)
Code: 7K00FN38-3024
General information
- Enrolment period
- 04.08.2025 - 04.10.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 06.10.2025 - 14.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Credits
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 52
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
Objectives (course unit)
The student
- is able to understand the entirety of management
- understands the importance of quality and safety in organizational activities
- knows the key work community skills and understands their importance
- is able to analyze one's own working life skills
Content (course unit)
- strategic planning, implementation and evaluation
- key processes in Human Resource Management
- quality and Safety in organizational activities
- work community skills and culture of work society
- critical thinking
Prerequisites (course unit)
Supervised Clinical Training 1-4 completed.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student:
- knows basic concepts of the entirety of management
- recognizes the importance of quality and safety in organizational activities
- recognizes some key work community skills
- recognizes his/her own working life skills
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
- knows and is able to describe basic concepts of the entirety of management
- knows the importance of quality and safety in organizational activities
- knows some key work community skills
- can describe his / her own working life skills
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
- is able to understand the entirety of management
- understands the importance of quality and safety in organizational activities
- can analyze and discuss the importance and consequences of the key work community skills
- can analyze his / her own working life skills
Location and time
Toteutusaika 6.10.-14.12.2025
Opintojaksoille opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Toteutukselle otetaan 60 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä, esitietovaatimuksen tulee täyttyä (harjoittelut 1-4 suoritettuna ja merkintä näistä opintorekisterissä).
Tehtävien palautuspäivät viimeistään: Tiimiin ilmoittautuminen & aiheenvalinta 12.10.2025, tiimitehtävän palautus 30.11. 2025, vertaisarviointi ja yksilötehtävien palautus 14.12.2025
Exam schedules
Opintokokonaisuudesta ei ole tenttiä. Osaamisen varmistaminen yksilö- ja tiimitehtävien kautta. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojakson tehtävien hyväksytysti suorittamista sovitussa aikataulussa.
Assessment methods and criteria
Yksilötehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Tiimitehtävä arvioidaan arviointiasteikon 0-5 mukaan, josta muodostuu koko opintojakson arvosana.
Vertaisarviointi on osa tiimitehtävän arviointia.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Tiimityöskentely, vertaisarviointi tiiminä, opetusvideo, sähköiset verkkomateriaalit, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina Moodlessa, eikä se sisällä kontaktiopetusta.
Learning materials
Kurssikirja:
- Laaksonen, H. ja Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita. Helsinki.
Muu kirjallisuus:
- Juuti, P. 2016. Johtamisen kehittäminen. PS-kustannus. Jyväskylä.
- Järvinen, P. 2017. Menestyvän työyhteisön pelisäännöt. WSOYpro Oy. Helsinki
- Järvinen, P. 2018. Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Alma Talent. Helsinki
- Harmoinen, M. 2014. Arvostava johtaminen terveydenhuollossa Akateeminen väitöskirja Tampereen yliopisto.
- Laaksonen, H. & Salin, S. (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Oppian. Helsinki.
- Laaksonen, H. & Ollila, S. (toim.) 2022. Henkilöstöjohtamisen moninaisuus: ajateltua, koettua, tutkittua. Oppian. Helsinki.
Suositeltava verkkomateriaali:
Hyvinvointialueet vastaavat sote-palvelujen ja pelastustoimen järjestämisestä 1.1.2023 lähtien. Linkki: https://stm.fi/hyvinvointialueet
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma
2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163858/STM_2022_2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Opiskelijat perehtyvät muuhun Moodlessa olevaan materiaaliin ja tekevät tehtävät itsenäisesti.
Student workload
27h x 2op = 54h
Yksilötehtävät 10h.
Tiimitehtävä (3-5 opisk.) ja vertaisarviointi 44h.
Completion alternatives
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Practical training and working life cooperation
Tehtävät tulee liittää ohjattuihin harjoitteluihin (1-4) tai muuhun kokemukseen työelämästä.
Further information
Harjoittelut 1-4 täytyy olla suoritettuna ja suoritusmerkintä näkyvillä Pakissa opintojakson alkaessa.
Opintojaksoille opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Toteutukselle otetaan 60 opiskelijaa.
Opiskelijat hyväksytään toteutukselle ilmoittautumisjärjestyksessä viimeistään 5.10.2025
Opintojakson suorittaminen tapahtuu itsenäisesti verkko-opintoina Moodle-alustalla.
Tiimitehtävän aiheet on annettu valmiiksi, opiskelijat jakautuvat tiimeihin valitsemalla itseä kiinnostavan aiheen heti opintojakson alussa.
Vertaisarviointi tehdään ennalta jaetuissa tiimeissä.
Opintojakson tiedot päivittyvät.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- ei tiedä peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- ei tunnista laadun ja turvallisuuden merkitystä organisaation toiminnassa
- ei tunnistaa joitakin keskeisiä työyhteisötaitoja
- ei tunnistaa omia työelämävalmiuksiaan
- ei suorita annettuja tehtäviä tai niiden osatehtäviä tai tehtäviä ei ole palautettu ajallaan.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa laadun ja turvallisuuden merkitystä organisaation toiminnassa
- tunnistaa joitakin keskeisiä työyhteisötaitoja
- tunnistaa omia työelämävalmiuksiaan
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tietää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- tietää keskeiset työyhteisötaidot
- osaa kuvata omia työelämävalmiuksiaan
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- ymmärtää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- osaa analysoida ja pohtia keskeisiä työyhteisötaitoja ja niiden merkitystä
- osaa analysoida omia työelämävalmiuksiaan