Education and Teaching Competence and Digital Communication (3cr)
Code: 7K00FN23-3032
General information
- Enrolment period
- 27.01.2025 - 05.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.05.2025 - 01.06.2025
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 19
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
The student
- understands the philosophical, ethical and pedagogical bases for education and teaching
- is able to utilise client-oriented education and teaching methods appropriate to the situation considering clients of different ages and their significant others
- is able to use and plan digital teaching methods and materials
- knows how to evaluate the effectiveness of different methods.
Content (course unit)
- different education and teaching philosophies
- the education and teaching method process
- education in different situations with various methods
- education and communication utilising information and communications technology
- the assessment of nursing education and teaching
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student
- identifies evidence-based knowledge related to education and teaching and digital communication.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
- knows the theoretical basis of education and teaching and digital communication and is able to apply them utilizing evidence-based knowledge.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
- knows and is able to utilize broadly education and teaching and digital communication
- analyzes and applies evidence-based knowledge and electronic communication individual and family-oriented way.
Location and time
Toteutuu ajalla 12.5.-30.5.2025
Orientaatiotunnilla 12.5. läsnäolovelvoite (lähi)
Kirjoitusviestinnän työpajassa 23.5. läsnäolovelvoite (etä)
Seminaarissa 30.5 läsnäolovelvoite (etä)
HUOM! Jos sinulla on tiedossasi etukäteen, että sinulla on pätevä syy (kuten kertausharjoitukset tai lääkärikäynti) olla pois jostakin pakollisesta osiosta, ilmoita siitä vastuuopettajalle hyvissä ajoin.
Toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatioon mennessä.
Exam schedules
Ei erillistä tenttiä. Opintojakso arvioidaan ryhmäraportin ja ohjausvideon perusteella. Seminaarissa pakollinen läsnäolo.
Assessment methods and criteria
Osa 1:
- Ryhmätyö (kirjallinen raportti ja ohjaustilanteen toteutus videoimalla): arvioidaan 0-5, . Aktiivinen osallistuminen, itsearvioinnin sekä opponoinnin harjoittelu. Seminaariin osallistuminen.
Osa 2:
- Kirjoitusviestintä: arvioidaan hyväksytty/hylätty, 100% läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiluennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät ja seminaari.
Learning materials
- Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
- Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
- Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus. Saatavilla myös e-kirjana.
- Harju (toim.). 2021. Yhdessä perheen kanssa: perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Saatavilla e-kirjana.
- Tervo-Heikkinen, Saaranen, Huurre & Turunen. 2018. Hoitohenkilökunnan arviot potilasohjausosaamisestaan – kyselytutkimus yliopistollisessa sairaalassa. Hoitotiede, 30 (3), s. 179-190.
- Tervo-Heikkinen, Saaranen, Miettinen & Vaajoki. 2018. Hoitotyöntekijöiden kokemuksia potilasohjauskoulutuksen merkityksestä potilasohjaukselle. Tutkiva hoitotyö, 16 (3), s. 27-33.
- Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia. Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
-Kaikki moodlen sisältö.
Student workload
3 x 27 h = 81 h sisältäen kontaktiopetusta sekä itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä.
Content scheduling
Osa 1: Teoria
- Orientaatiotunnilla 12.5. läsnäolovelvoite (lähi).
- Luennot
- Ryhmätyö: ohjaustilanteen teoreettiseen taustaan perehtyminen sekä kirjallinen raportti (tätä samaa raporttia työstetään kirjoitusviestinnän pajassa) ja ohjaustilanteen toteutus (videointi+videon esitys seminaarissa).
- Seminaarissa 30.5 läsnäolovelvoite (etä)
Osa 2: Kirjoitusviestintä
- Kirjoitusviestinnän paja 23.5: orientaatio + 2 h paja/pienryhmä. Pakollinen läsnäolo. Pajat pidetään etäopetuksena.
Further information
Toteutussuunnitelma ja aikataulu voivat tarkentua orientaatioon mennessä.