Nursing Research (3cr)
Code: 7K00FN31-3026
General information
- Enrolment period
 - 11.06.2025 - 06.10.2025
 - Registration for the implementation has ended.
 
- Timing
 - 06.10.2025 - 23.11.2025
 - Implementation is running.
 
- Credits
 - 3 cr
 
- Mode of delivery
 - Contact learning
 
- Unit
 - Nursing
 
- Campus
 - TAMK Main Campus
 
- Teaching languages
 - Finnish
 
- Seats
 - 0 - 52
 
- Degree programmes
 - Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
 
Objectives (course unit)
The Student
- is able to describe the scientific research process in nursing research
- is able to distinguish between quantitative and qualitative research approaches
- is able to choose suitable data collection and analysis methods for the research approach
- be able to evaluate the ethical principles of scientific research
- knows the basic concepts of statistics
                    
Content (course unit)
- recent nursing research
- research ethics
- the stages of the research process
- empirical research: quantitative and qualitative
- theoretical research
- the reliability of the study
- basics of statistics
                    
Prerequisites (course unit)
Completed Structured Data Search
                    
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The Student
- can describe superficially the stages of the research process
- be able to look at the reliability of research and research ethics issues in a limited way
- is able to describe the theoretical, quantitative and qualitative research approach in a limited way
                    
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The Student
- can describe well the stages of the research process
- is able to describe the reliability of research and research ethics issues
- is familiar with the principles of theoretical, quantitative and qualitative research approach as a rule
                    
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Student
- is able to describe the research process with various justifications and examples
- is able to describe issues related to research reliability and research ethics in a variety of ways
- clearly knows the principles of quantitative and qualitative research approach
- is able to consider and evaluate research methods suitable for different situations
                    
Location and time
Lähiopetus, ei etäopetusta. HUOM! Läsnäolo pakollinen orientaatiotunnilla ja seminaarissa.
                    
Exam schedules
Exam tentti auki 21.11. - 7.12.2025: https://exam.tuni.fi/enrolments/431159?code=7K00FN31-3026 
Uusinta/korotustentti Examissa. (Ei tarvita erillistä ilmoitusta korotuksesta opintojakson opettajalle):
1. Uusinta 2.-18.1.2026: https://exam.tuni.fi/enrolments/431161?code=7K00FN31-3026 
2. Uusinta 2.-8.2.2026: https://exam.tuni.fi/enrolments/431162?code=7K00FN31-3026 
                    
Assessment methods and criteria
Toteutus arvioidaan numeerisesti. Numeerinen arvosana perustuu Exam tenttiin. Seminaariesitys arvioidaan hyväksytty/hylätty.
                    
Assessment scale
0-5
                    
Teaching methods
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt tunnilla ja seminaari. Tentti Examissa.
                    
Learning materials
Suositeltava kirjallisuus  (kts. toteutuksen sisällöt, vastaavat osiot kirjallisuudesta)
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Pietilä, A., Eriksson, K., Isola, A., Kyngäs, H., Leino-Kilpi, H., Lindström, U. Å., . . . Åstedt-Kurki, P. (2012). Hoitotiede (4. uud. p.). Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita. (e-kirjana)
Vaihtoehtoinen kirjallisuus (kts. toteutuksen sisällöt, vastaavat osiot kirjallisuudesta)
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku:  Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973 
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
                    
Student workload
Opintojakso sisältää 81h työtä: itsenäistä opiskelua (68h) ja lähiopetusta (13h). Pääosin toteutuksen sisällöt opiskellaan itsenäisesti.
                    
Completion alternatives
Ei ole