Anatomy and Physiology 2 (2 cr)
Code: 7K00GH70-3011
General information
- Enrolment period
- 14.05.2025 - 10.08.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 04.08.2025 - 28.09.2025
- The implementation has not yet started.
- Credits
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 43
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
The aim of this course is to develop basic knowledge about the structure and function of the digestive system, urinary system, nervous system and skin.
After completing the course, the student
• Knows the structure and function of the digestive system.
• Knows the structure and function of the urinary tract, as well as the fluid balance and acid-base balance of the body.
• Knows the structure and function of the nervous system.
• Knows the structure and main functions of the skin.
Content (course unit)
• Digestive system and its function.
• Urinary tract system and its function, fluid balance and acid-base balance.
• Nervous system and its function.
• Skin and its functions.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student
• Knows the general structure and function of the digestive system.
• Knows the basics of the structure and function of the urinary tract, knows the principles of body fluid balance and acid-base balance.
• Knows the basics of the structure and function of the nervous system.
• Knows the structure of the skin and its main functions.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
• Knows the structure and function of the digestive system.
• Knows the structure and function of the urinary system, fluid balance and acid-base balance.
• Knows the structure and function of the nervous system.
• Knows the structure of the skin and its main functions.
• Is able to describe the relationship between the functions of the human body and apply the knowledge learned.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
• Has a deep understanding of the structure and function of the digestive system.
• Understands the structure and function of the urinary tract, understands the importance of body fluid balance and acid-base balance in body function.
• Has a broad understanding of the structure and function of the nervous system.
• Understands the structure of the skin and its main functions.
• Is able to apply his / her knowledge, demonstrate mastery of entities and combine theoretical knowledge with the professional context.
Exam schedules
Anatomian ja fysiologian tentti tehdään Examissa viikolla 36 (ma-su)
Uusinta 1: viikolla 39 (ma-su, Exam)
Uusinta 2: viikolla 43 (ma-su, Exam)
Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran ja korottaminen tapahtuu toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Examissa ja ilmoittautuminen vähintään kaksi viikkoa ennen korotusjakson alkua toteutuksen opettajalle sähköpostitse.
Assessment methods and criteria
Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, itsenäinen opiskelu, mahdollinen pienryhmätyöskentely, kotitehtävät
Learning materials
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.
3. Tortora G.J. & Derrickson B.H. Principles of anatomy and physiology. Wiley-Blackwell
Andorin kautta löytyy e-kirjana (2020)
Student workload
2 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 54 h työtä.
Further information
Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
HUOMAA! Etäopetus on etäopetusta ja lähiopetus on lähiopetusta. Lähiopetusta ei voi seurata etäyhteydellä.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-Iho opiskellaan kokonaan itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä.