Skip to main content

Written Communication and Digital Skills (5 cr)

Code: 7S00GV34-3007

General information


Enrolment period
01.01.2025 - 31.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
06.01.2025 - 30.05.2025
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
4 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Sanna Keskikuru
Marja-Liisa Timperi
Annina Korpela
Person in charge
Sanna Keskikuru
Tags
BLENDED
Course
7S00GV34

Objectives (course unit)

This course introduces students to digital tools and the communication and writing skills required in both academic and professional contexts. Additionally, it covers the fundamental principles of data protection.

Upon completing this course, students will:
• Be familiar with key text genres relevant to academic study and the workplace, and be able to apply them
• Know how to use information and library services for scholarly research (particularly article databases)
• Effectively utilize common digital tools used in professional settings
• Demonstrate purposeful and goal-oriented communication in workplace contexts
• Critically evaluate information and describe the basic principles of data security and privacy

Content (course unit)

• Communication
• Information retrieval
• Images and videos
• Data security and protection
• Digital tools
• MS Office programs


• TAMK’s IT applications

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Student
• can describe phenomena related to goals, theory, and define fundamental concepts
• has not justified choices, solutions, or theoretical perspectives thoroughly; theoretical reasoning is straightforward

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Student
• can apply theory and concepts, and organize information in relation to each other
• can narrow down problems and tasks, as well as justify solutions and choices
• can evaluate matters and examine them from different perspectives

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Student
• can analyze information and actions, connecting them to a professional context
• can find improvement opportunities and justify various approaches and alternative solutions
• can creatively devise new solutions or combine existing ones

Location and time

Kirjoitusviestintä: lähiopetustunnit 15.1; 5.3; 6.3 ja 7.3 TAMK pääkampus.
Digitaidot: itsenäiset tehtävät verkossa ja moodlessa
Tiedonhankinta: itsenäiset tehtävät Moodlessa, harjoitustunnit

Exam schedules

Kirjoitusviestintä:
Ei tenttiä. Arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin.

Digitaidot: Ei tenttiä. Arviointi perustuu hyväksytysti suoritettuihin tehtäviin ja opintopolkuihin Eduhouse- koulutussivustolla

Tiedonhankinta: Ei tenttiä. Hyväksytty suoritus itsenäisesti tehdyistä tehtävistä ja läsnäolo harjoitustunnilla.

Assessment methods and criteria

Kirjoitusviestintä: Arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin (mm. pienoistutkielma).

Digitaidot: hyväksytty/hylätty suoritus. Hyväksytty suoritus Eduhousen opintopoluista "Tieken osaamismerkit Perusosaaja T1; Digiosaaja T2; Yhteistyöskentelijä H3; Hyötykäyttäjä H4 ja Ongelmanratkaisija K5" sekä itsenäisistä tehtävistä.

Tiedonhankinta: Hyväksytty / hylätty suoritus. Hyväksytty suoritus itsenäisesti tehdyistä tehtävistä ja läsnäolo kontaktitunnilla.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Kirjoitusviestintä: luennot, harjoitukset
Digitaidot: itsenäiset tehtävät verkossa ja Moodlessa
Tiedonhankinta: itsenäiset tehtävät Moodlessa, harjoitustunnit

Learning materials

Kirjoitusviestintä: Materiaali Moodlessa
Digitaidot: osuuden suorituksen ohjeistus ja materiaali Moodlessa
Tiedonhankinta: Materiaali Moodlessa

Student workload

Kirjoitusviestintä: Opiskelijan työmäärä 3x27h, josta 4 x 4 tuntia lähiopetusta ja noin 59 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Digitaidot: Opiskelijan työmäärä 2 x 27 h, joka on itsenäistä työskentelyä

Tiedonhankinta: Opiskelijan työmäärä noin 6 tuntia, josta 1 x 2 tuntia kontaktiopetusta ja noin 4 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Content scheduling

Kirjoitusviestintä:
- kielenhuollon kertaus
- opiskelussa tarpeelliset tekstilajit: mm. raportti ja essee
- TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohjeet ja raporttipohja
- lähdekriittisyys, tekstiviitteet ja lähdeluettelo
- muistiot ja tiedotteet

Digitaidot
Osuudessa tehdään itsenäisiä tehtäviä sekä opitaan taidot, joita tarvitaan Tieken (Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry) Digitaitojen osaamismerkistön Perusosaaja- (T1); Digiosaaja- (T2); Yhteistyöskentelijä- (H3-); Hyötykäyttäjä-(H4-) ja Ongelmanratkasija-(K5) osaamismerkkeihin.

Tiedonhankinta:
-Kirjaston tietoaineistot ja palvelut, etäkäyttö  
- Tiedonhankintataidot opiskelutaitona mm. hakutekniikat  
- Eettinen tiedonkäyttö korkeakouluopinnoissa  
- Tieteen avoimuus, avoin tiede käsitteenä
- Valikoidut oman koulutusalan kotimaiset ja kansainväliset tiedonlähteet   
- Tiedonhankintaprosessin ymmärtäminen, tiedonhaun suunnittelu  
- Aiheenmukaisen tiedonhaun tekniikat ja strategiat 
- Hakutulosten osuvuuden ja lähteiden luotettavuuden arviointi 
- Avoimet julkaisut tiedonhaussa  
- Viittauskäytännöt osana hyvää tieteellistä käytäntöä

Completion alternatives

Kirjoitusviestintä: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.

Digitaidot: Aikaisemmin suoritetut, osuuden tavoitteita vastaavat korkeakouluopinnot voidaan hyväksyä ahotoinnilla. Nämä katsotaan opiskelijakohtaisesti. Ota yhteys osuuden opettajaan: sanna.keskikuru@tuni.fi

Tiedonhankinta: Aikaisemmin suoritetut, osuuden tavoitteita vastaavat korkeakouluopinnot voidaan hyväksyä. Ota yhteys osuuden opettajaan: marja-liisa.timperi@tuni.fi

Go back to top of page