Elämänkulun ja kehityksen psykologia (5cr)
Code: 7S00GV44-3001
General information
- Enrolment period
- 07.12.2024 - 07.03.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 06.01.2025 - 23.05.2025
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Minna Putous
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Hanneli Sinisalo
- Person in charge
- Minna Putous
- Course
- 7S00GV44
Objectives (course unit)
In this course, we delve into the psychological development throughout the lifespan and explore the significance of attachment relationships. Additionally, we apply psychological knowledge in the context of a social worker’s role.
Upon completing this module, the student will:
• Be able to view life progression as a continuum and comprehend its structures
• Explain attachment models and their origins, while assessing their impact on an individual’s life course
• Describe emotional development
• Recognize the importance of sexual development and sexual education
Content (course unit)
• Psychological insights into various life stages.
• Attachment relationships and emotional development.
• Trauma awareness.
• Psychological development across the lifespan.
• Sexual development and sexual education.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Student
• can describe phenomena related to goals, theory, and define fundamental concepts
• has not justified choices, solutions, or theoretical perspectives thoroughly; theoretical reasoning is straightforward
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Student
• can apply theory and concepts, and organize information in relation to each other
• can narrow down problems and tasks, as well as justify solutions and choices
• can evaluate matters and examine them from different perspectives
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Student
• can analyze information and actions, connecting them to a professional context
• can find improvement opportunities and justify various approaches and alternative solutions
• can creatively devise new solutions or combine existing ones
Exam schedules
5.5 klo12-18 ETÄ Ryhmätentti Kotiryhmissä (moodle)
Assessment methods and criteria
Läsnäolo reflektiokerroissa ja osallistuminen kotiryhmätehtävien tekoon (poissaoloja max 2krt)
Itsenäinen tehtävä: Mielenterveystalo, omahoito-ohjelma, 6. Lisää myötuntoa itselle (puretaan viimeisellä reflketiokerralla)
Ryhmätentti (0-5)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
-flipped learning
-luennot (etä/lähiopetus tilanteen mukaan)
-kirjallisuus
-aktivoivat tehtävät
-itsenäinen työskentely
-reflektiot
-ryhmätyöskentely
-elokuva
-oman minuuden ja elämänkokemuksen soveltaminen
Learning materials
Kotiryhmätenttiin:
-Johnson, S. & Auvinen, P. 2015. Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi. sivut 33-90 ja 161-181.
- Cacciatore, R. 2008. Kiukkukirja. Aggressiokasvattajan käsikirja - vauvasta kouluikään (löytyy moodlesta).
Content scheduling
VKO 10
3.3 klo14.15-15.45 ETÄ Aloitusinfo KAIKILLE. Etäryhmätoive moodleen. Etäryhmän koko max 20 opiskelijaa. Valinta tapahtuu arpomalla siten, että jokaisen tutorryhmän (A,B,C,D) etäryhmätoiveen esittäineistä valitaan 5 opiskelijaa etäryhmään.
5.3 klo 8.30-11.45 KOTIRYHMÄT videoluennot ja tehtävä MOODLE "Kiintymyssuhdetieto"
6.3. klo 12.30-15.45 KOTIRYHMÄT videoluennot ja tehtävä MOODLE "Kognitiivinen kehitys"
VKO 11
10.3. klo 8:30-11:45 KOTIRYHMÄ tehtävät MOODLE "Seksuaalikasvatus"
REFLEKTIO, lapsuusiän kehityksen reflektio (Hanneli Sinisalo)
10.3 klo14.15-15.45 Etä-ryhmä
11.3 klo10.15-11.45 Ryhmä C
13.3 klo8.30-10.00 Ryhmä B
13.3 klo10.15-11.45 Ryhmä D
14.3. klo10.15-11.45 Ryhmä A
VKO 12
17.3. klo12.30-15.45 KOTIRYHMÄ videoluento ja tehtävä MOODLE "Nuoruus"
REFLEKTIO, Nuoruus (Minna Putous)
20.3 klo12.30-14 Ryhmä B
20.3 klo14.15-15.45 Ryhmä D
20.3 klo16-17.30 Etä-ryhmä
21.3 klo8.30-10 Ryhmä C
21.3 klo10.15-11.45 Ryhmä A
VKO 13
27.3 klo8.30-11.45 KAIKKI RYHMÄT G00-10, Ylisukupolvien: Elokuva ja tämän jälkeen tehtävä moodlesta kotiryhmissä (+ itsemyötätuntotehtävän ohjeistus)
REFLEKTIO, Ylisukupolvien (Hanneli Sinisalo)
28.3 klo8.30-10 Ryhmä A
28.3 klo10.15-11.45 Ryhmä B
VKO 14
31.3 klo8.30-11.45 KOTIRYHMÄT videoluento ja tehtävä MOODLE "Traumatieto"
REFLEKTIO, Ylisukupolvien (Hanneli Sinisalo)
31.3 klo12.30-14.00 Ryhmä C
31.3. klo14.15-15.45 Ryhmä D
3.4 klo8.30-10.00 Etä-ryhmä
VKO15
REFLEKTIO, Traumatieto (Riikkaelina Susipolku)
8.4 klo8.30-10.00 Ryhmä C
8.4 klo10.15.11.45 Ryhmä D
8.4 klo12.30-14 Ryhmä A
8.4 klo14.15-15.45 Ryhmä B
VKO 16
REFLEKTIO, Traumatieto (Riikkaelina Susipolku)
14.4 klo10.15-11.45 Etä-ryhmä
14.4 klo12.30-15.45 KOTIRYHMÄT videoluento ja tehtävä MOODLE "Aikuisuuden tunnesuhteet"
VKO 17
REFLEKTIO, Aikuisuuden tunnesuhteet (Riikkaelina Susipolku)
22.4 klo8.30-10 Ryhmä B
22.4 klo10.15-11.45 Ryhmä C
22.4 klo12.30-14 Ryhmä D
22.4 klo14.14-15.45 Ryhmä A
VKO18
REFLEKTIO, Aikuisuuden tunnesuhteet (Riikkaelina Susipolku)
28.4 klo10.15-11.45 Etä-ryhmä
28.4 klo12.30-15.45 KOTIRYHMÄT videoluento ja tehtävä MOODLE "Vanhuuden psykologinen kehitys"
REFLEKTIO, Vanhuuden psykologinen kehitys (Minna Putous), Huom! Itsemyötätuntotehtävä puretaan myös tällä kerralla (kts. ohjeet moodle)
29.4. klo 15.30-17.00 Etä-ryhmä
30.4 klo8.30-10 Ryhmä A
30.4 klo10.15-11.45 Ryhmä B
6.5 klo 12.30-14.00 Ryhmä C
6.5 klo 14.15-15.45 Ryhmä D
VKO 19
5.5 klo12-18 ETÄ Ryhmätentti Kotiryhmissä (moodle)
Tenttipalaute moodlessa katsottavana viim. kolme viikkoa tentistä. Tenttipalautteen katsomisen jälkeen on mahdollista keskustella opettajien kanssa lisäkysymyksistä
26.5. klo 14-15:30 Teamsissa,