Public Health Nursing: Occupational Health Care (3 cr)
Code: 7K00FN96-3002
General information
- Enrolment period
- 14.12.2024 - 12.01.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.01.2025 - 23.02.2025
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
- Teachers
- Hoitotyö Luennoitsija
- Riikka Pelkonen
- Irmeli Nieminen
- Laura Hilden
- Person in charge
- Riikka Pelkonen
- Groups
-
22TH22TH
- Tags
- BLENDED
- Course
- 7K00FN96
Objectives (course unit)
The student
- is able to apply the most important laws, guidelines and practices related to occupational health, as well as the guidelines and protocols in his/her work
- is able to act in accordance with the principles of good occupational health care and as well with the principles of practice and health-oriented medical care
- is able to evaluate the effects of occupational exposures, factors of work load and well-being at work on the individual and the community
- is able to work in multidisciplinary collaborative groups as a representative of his/her own expertise
- is able to apply good practice in health promotion to client work
Content (course unit)
- public health care for working-age people
- occupational health care, well-being and capability at work and resource utilisation
- occupational medicine and occupational hygiene
- legislation and ethical principles that guide action
- supporting work capacity and sustainable development; preventing social exclusion
Prerequisites (course unit)
The student must have completed 135 ects in the nursing phase and participated in the course Basics of Public Health Nursing
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The Student
- knows the key laws, guidelines and practices for maintaining occupational health
- perceives the principles of good occupational health practice and occupational health-oriented medical care
- knows the effects of occupational exposure, work load factors and well-being at work on the individual and the community
- perceives the importance of multidisciplinary cooperation and his/her own expertise in collaboration
- knows good practices of health promotion in client work
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The Student
- knows the key laws, guidelines and practices for maintaining occupational health
- is able to plan good occupational health care practice and occupational health-oriented medical care in accordance with the principles of occupational health care
- knows the effects of occupational exposure, work load factors and well-being at work on the individual and the community
- is able to work in multidisciplinary collaborative groups as a representative of his/her own expertise
- is able to apply good practices in health promotion to client work
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The Student
- understands the key laws, guidelines and practices for maintaining occupational health and is able to apply these in his/her work
- is able to act in accordance with the principles of good occupational health care practice and occupational health-oriented medical care
- is able to evaluate the effects of occupational exposure, work load factors and well-being at work on the individual and the community
- is able to work in multidisciplinary collaborative groups as a representative of his/her own expertise
- is able to apply good practices of health promotion to client work
Location and time
Orientaatiotunnilla on läsnäolovelvoite.
Pienryhmätyöskentelyn yhteinen aloitus ryhmille orientaation yhteydessä, läsnäolovelvoite.
Asiantuntijaluennoilla (vierailijat) läsnäolovelvoite.
Pienryhmätyöskentelyn purut omassa pienryhmässä, läsnäolovelvoite.
Toteutussuunnitelma voi täydentyä.
Exam schedules
Ryhmätentti 20.2.2025 (lähi TAMKilla).
Uusinnat Examissa.
Assessment methods and criteria
1. osa: Työikäisen terveydenhoitajatyö, tentti, arviointi 0-5
2. osa: Työhygienia, työlääketiede ja työergonomia, 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen ja reflektoivan oppimispäiväkirjan tekeminen luennoista, arviointi hyväksytty/täydennettävä/hylätty
3. osa: Pienryhmätyöskentely, 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen pienryhmissä sekä pareittain, hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, luentopäiväkirjan tekeminen, työpaikkaselvityksen toteuttaminen, pari- ja pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely ja tehtävät.
Muutokset ovat mahdollisia.
Learning materials
Kirjallisuus:
- Martimo, Uitti & Antti-Poika. (toim.) 2018. Työstä Terveyttä. Duodecim.
- Karvala, Leino & Oksa. (toim.) 2019. Altistelähtöinen työterveysseuranta. Duodecim.
- Uitti. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. TTL.
Työterveyshuoltoa ohjaavat lait ja asetukset:
- Työterveyshuoltolaki 1383/2001
- Työturvallisuuslaki 738/2002
- Valtioneuvoston asetus hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteista, työterveyshuollon sisällöstä sekä ammattihenkilöiden ja asiantuntijoiden koulutuksesta 708/2013
- Valtioneuvoston asetus terveystarkastuksista erityistä sairastumisen vaaraa aiheuttavissa töissä 1485/2001
Työkuormituksen arviointimenetelmät:
- Ahola, Aminoff & Hannonen. 2015. Työkuormituksen arviointimenetelmä tikka. TTL.
Muu sähköinen materiaali:
- Työterveys ja kuntoutus -tietokanta. Duodecim Terveysportti.
Tenttikirjallisuus tarkennettuna Moodlessa.
Student workload
Kokonaisuus 3 op, 3 x 27 h = 81 h opiskelijan työtä sisältäen luennot, pienryhmät, tentti ja itsenäinen työskentely.
Content scheduling
1 osa: Työikäisen terveydenhoitajatyö
2 osa: Työhygienia ja työlääketiede sekä työergonomia (asiantuntijaluennot)
3 osa: Pienryhmätyöskentely (työkyky, työhyvinvointi ja työpaikkaselvitys)
Completion alternatives
Toisella toteutuksella. Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Further information
Orientaatiossa, pienryhmätyöskentelyssä (aloitus + purut) sekä asiantuntijaluennoilla läsnäolovelvollisuus. Luennot keskeisiä oppimisen ja osaamisen kannalta. Kurssin tehtävät pakollisia. Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.
Tehtävät tulee olla palautettuna ennen kurssin varsinaiseen tenttiin osallistumista.