Skip to main content

Sosionomi eettisenä ammattilaisena (5 cr)

Code: 7S00GV38-3001

General information


Enrolment period
02.07.2024 - 31.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 23.05.2025
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Sanna Keskikuru
Jussi Kemmo
Anssi-Pekka Udd
Tuija Landström
Minna Nurminen
Person in charge
Minna Nurminen
Tags
BLENDED
Course
7S00GV38

Objectives (course unit)

During the course, a picture is formed of oneself and a bachelor of social services in the field of social work.

Upon completing the course, the student will:
• Analyze their own identity in general and in relation to social work values, ethical principles, and professional practice.
• Analyze their own starting points and proactivity as a self-directed actor and learner, and engage in reflection both individually and collaboratively.
• Understand the foundations of social work ethics and various conceptions of humanity as part of their professional agency.
• Be aware of sustainable development and the ever-changing global nature of social work, as well as the societal, human rights, and moral principles and values expected of professionals.

Content (course unit)

• Personal life history, self-image, and identity, professional growth, and social work competencies
• Self-directed learner, socio-constructivist learning, active and ethical agency, internal motivation
• Self-assessment and reflection skills, listening to and appreciating others’ perspectives, receiving and giving feedback
• Collaboration, group dynamics, interpersonal communication skills
• Human rights, respect for human dignity, and social justice
• Autonomy, confidentiality, and discretion
• Sustainable development and a sustainable lifestyle

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Approved:

Student
• demonstrates achievement of the course objectives
• applies relationships between phenomena and concepts in their work and can provide theoretical justifications
• defines problems and tasks, and justifies solutions and choices based on knowledge
• reflects on their own actions, competencies, and areas for development, including feedback received

Not Approved:

Student
• fails to demonstrate achievement of the course objectives
• does not apply relationships between phenomena and concepts in their work, nor can they provide theoretical justifications
• is unable to reflect on their own actions, competencies, or areas for development

Location and time

SYKSY 2024
20.8. Ammatillisen kasvun aloitus ja syksyn opinnot+Maiju Ketko A-P+MInttu
26.8. Pienryhmät - oma ryhmämme, leirikoulun suunnittelua A+B,C+D
9.9. Etiikka -aloitus Jussi
10.9. Sosionomeja kentältä - A-P+Minttu
25.-26.9. Leirikoulu ryhmät A+B A-P
26.-27.9. Leirikoulu ryhmät C+D A-P
vko 41 Pienryhmät - Opintojen ohjaus 1 op/vertaistutorit
vko 43-44 Etiikka Jussi
vko 45 Pienryhmät - "Jotakin itsestä"
vko 46 Etiikka - lopetus Jussi
vko 47 Pienryhmät - Ikäihmiset ja ammatillisuus kohtaamisessa Sanna
25.11. 1.+2. vsk. kohtaaminen
3.12. Yhteisön joulujuhla
yht. 60 h
KEVÄT 2025
tammikuu ryhmän kerta - oman osaamisen välireflektio Minttu
maaliskuu Koko koulutuksen palauteporinat
maaliskuu Ryhmän oma kerta - opiskelijatutorit mukana
maaliskuu Ammatillisen kasvun teema 1
huhtikuu Ammatillisen kasvun teema 2
toukokuu Ammatillisen kasvun teema - Etiikka - vuoden yhteenveto etiikasta
toukokuu Portfolioiden esityksiä X 2 ja kevätjuhla
32 h

Exam schedules

Portfolioiden esittäminen omassa pienryhmässä toukokuussa 2025. Tarkat päivät tulevat syksyllä lukujärjestysten valmistuttua.

Assessment methods and criteria

Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löydettävissä 24SOn kotisivun moodlesta. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen toukokuussa 2025 omassa ryhmässä.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi aktiivista osallistumista ja läsnäoloa opintojakson opetuskerroilla. Etälinkkejä ei anneta poissaoleville ja opetuskerrat toteutetaan lähes poikkeuksetta LÄHIOPETUKSENA.

Poissaolot tulee korvata, mikäli niitä on enemmän kuin 2 koko vuoden aikana. Korvaustehtävät katsotaan keväällä 2025 lukuvuoden lopussa. Sähköisen opintojaksopalautteen antaminen opintojakson päätyttyä on edellytys merkinnän saamiselle.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

- pienryhmätyöskentely
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- prosessipäiväkirjatyöskentely
- portfoliotyöskentely

Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

Learning materials

PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.

Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

Ammatillisen kasvun materiaalit - 24SO kotisivuilla olevat ammatillisen kasvun osiot

Student workload

KOKONAISUUS: 135 h
PIENRYHMÄKERRAT: 92 h = 3,5 op
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY: 43 h = 1,5 op
- ammatillisen kasvun prosessipäiväkirja
- valmistautuminen lähikerroille/itsenäiset tehtävät
- portfolion rakentaminen prosessimaisesti

Content scheduling

OPINTOJAKSON LÄPÄISEVÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:
Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Etiikka

Completion alternatives

Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei lähtökohtaisesti ole.

Paljon opintoja nopeuttavilla keskustelu oman tutoropettajan kanssa suoritustavoista!

Practical training and working life cooperation

Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan suhteessa syksyn Ikäihmisten kohtaamiseen ja Hyvinvoinnin kokonaisvaltaisenen tukeminen-opintojaksoon sekä kevään harjoitteluun.

Further information

Opintojakso toteutetaan aikavälillä elokuu 2024-toukokuu 2025 koko vuoden oppimista jäsentävänä ja kokoavana prosessina.

Opintojakso koskee koko vuosikurssia 24SO ja toteutetaan käytännössä pääosin ryhmissä A, B, C ja D.

Go back to top of page