Skip to main content

Kemian peruslaboratoriotyöt (5 cr)

Code: 5P00GS05-3001

General information


Enrolment period
03.08.2024 - 06.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2024 - 20.12.2024
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bioproduct Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Bioproduct Engineering
Teachers
Lauri Judin
Mika Mecklin
Person in charge
Päivi Viitaharju
Course
5P00GS05

Objectives (course unit)

The aim of the course is to learn how to work safely in the laboratory and how to use measuring instruments and laboratory equipment correctly. The course includes qualitative, quantitative and basic electrochemistry.

Upon completion of the course, students will
• know the basics of safe working practices,
• be able to dilute and prepare solutions,
• be able to carry out gravimetric, titrimetric and electrochemical work,
• be able to interpret and report the results of their work using chemical information sources.

Content (course unit)

Working safely in the laboratory. Dilution and preparation of solutions. Gravimetric, titrimetric and electrochemical work.

Prerequisites (course unit)

Yleinen kemia

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student has followed the rules of the laboratory. The student has passed all laboratory work, exams and reports. The student performs the assigned tasks under supervision/assistance. The student takes responsibility for his/her own performance and is able to give and receive feedback.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student has followed the rules of the laboratory. The student has completed all laboratory work according to the objectives, within the time limits and has demonstrated a smooth workflow. Reports have been written according to the instructions. The student has also performed well in the examinations of the course.
The student is able to choose the most appropriate approach from a range of options and justify his/her choice. The student will be able to take responsibility and commitment not only for his/her own performance but also for the performance of the group and will be able to give and receive feedback in an active and constructive way.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student has followed the rules of the laboratory. The student has completed all laboratory work according to the objectives within the time limits and has demonstrated a smooth working style and has worked in a team under the guidance of others. Reports are finalised. The student's answers to examinations are justified. Students are able to look for different approaches and solutions, justify their choices and experiment with new approaches. The student is able to work in a responsible, flexible and constructive way. Develop personal and group interaction. Systematically use feedback as a tool for professional growth, both for themselves and for their community.

Location and time

1. ja 2. periodi 2024 (s. 2024)

Exam schedules

Laboratorion työturvallisuustentti ennen laboratoriotöiden aloitusta.

Ennen jokaista työtä on suoritettava ko. työn tentti. kts Moodle. Väärästä vastauksesta vähennetään pisteitä.

Assessment methods and criteria

Arviointiin vaikuttavat laboratorioraportit, opintojakson tentit, laboratoriotyöskentely sekä mahdollinen vertaisarviointi.
Arviointikriteerit (katso opintojakson tiedot)
Tentit tehdään aina ennen laboratoriotyön tekemistä. Kaikki tentit on tehtävä läpäistääkseen opintojakson. Myöhässä tehdyn tentin arvosana on 0.


Tentit 40%
Raportit 60%
Toiminta labrassa, työskentely, aktiivisuus voi vaikuttaa arvosanaan +/- ½ arvosanaa.

Työskentelyn arvioinnissa noudatetaan TAMK:n yleisiä arviointikriteereitä (painotus: oleminen, tekeminen):
https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit

0-39 0
40-52 1
53-65 2
66-78 3
79-89 4
90-100 5

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot (työtapatunnit), laboratorioharjoitukset.

Learning materials

Moodle-opintojaksoalustalla: laboratoriotyöskentelyyn liittyvä teoria ja laboratoriotöiden työohjeet, raportointiohjeet ym.

Student workload

Lähiopetusta n. 45 h.
Lisäksi opiskelijan itsenäinen työskentely; laboratoriotöihin ennakkoon perehtyminen, raporttien laadinta ja tenttiin valmistautuminen.

Content scheduling

Ryhmän aikataulu, josta selviää opintojakson sisältö, esitetään Moodle-opintojaksoalustalla.

Completion alternatives

Ei ole

Practical training and working life cooperation

Ei ole

International connections

---

Further information

Opintojaksolla 100 % läsnäolovelvollisuus. Mikäli tämä ei toteudu (esim. sairastuminen), on puuttuvan suorituksen korvaavuudesta sovittava erikseen opettajan kanssa.
1. Sairaana ei SAA tulla kouluun.
2. Sairaudesta ilmoitetaan aina opettajille (sekä Laurille että Mikalle).
3. Lähtökohtaisesti poissaolot korvataan seuraavalla (mahdollisella) viikolla toisen ryhmän kanssa edellyttäen, että on terve. Tällöin opiskelijan vastuulle jää ottaa yhteyttä opettajaan sopiakseen rästin suorittamisen. (Ryhmät ovat isoja, joten montaa rästiläistä ei voida ottaa samaan labrakertaan).
4. Rästikerralla on mahdollista korvata yksi laboratoriokerta, mutta vasta sitten, jos ed. 3. kohta ei enää onnistu.
5. Jos poissaoloja tulee runsaasti, niin rästiin jääneet töitä/työt tehdään seuraavien toteutuksien yhdeydessä. Tällöinkin pitää huomioida, että labrassa saa olla korkeintaan 17 opiskelijaa.
6. Paria päivää ennen tullessanne rästilabraan ilmoittakaa siitä vielä: opettajalle sekä labraan Sari Leinoselle.

Informoiminen aikatauluista ja muista asioista tapahtuu pääasiassa Moodlen kautta. Työtapatunneilla pitäkää kynä ja paperi mukana, jotta saatte kirjoitettua taululla olevat muistiinpanot.

Printtaa työohjeet ja ota ne mukaan laboratoriooon. Älylaitteita Ei käytetä laboratoriossa.

Go back to top of page