Competences of Education and Special Education (5 cr)
Code: 7S00EL46-3018
General information
- Enrolment period
- 02.06.2024 - 18.08.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.08.2024 - 31.12.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Hanneli Sinisalo
- Groups
-
24AVOSOVAKAVarhaiskasvatuksen opintoja 60 op
- Course
- 7S00EL46
Objectives (course unit)
- can identify the key factors that influence individual growth and learning
- can describe the main concepts, approaches and theories in education
- understands the importance of thinking, will, motivation and emotions in learning and is able to
apply this knowledge to support growth and learning
- recognizes one’s own strengths and development challenges as a educator /pedagogy and develops educational awareness
- can define underlying values, ethical principles and significance of special education at individual, community and social level
- can explain special support needs, assessment methods, support measures
and principles of eco-cultural and multi-professional special education
- can structure the principles of special education, phenomena, supportive activities and the role of social worker in different phases of life
Content (course unit)
Education:
- educational awareness and knowledge as concepts and phenomena
- I as an educator
- education and authority
- different concepts of learning
- the influencing factors of learning, motivation and belief, and support for learning
Special Education:
- approaches and basic concepts of special education, as well as human perception, human dignity, self-determination, participation, segregation, integration, inclusion
- socio-emotional difficulties, neuropsychiatric disorders, language disorders, learning difficulties, supportive and compensatory methods of communication, self-esteem, peer support, eco-culture,
multi-professional network in special education
- An own implementation of ECEC special education, where content focuses on ECEC and day care environment. Supporting child's development and learning, identifying the need for support and providing targeted support are essential. Special education in ECEC focuses on support for child development and learning.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Can identify and define phenomena related to the field and basic concepts and theory. The relationship to knowledge is largely telling and descriptive.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
To structure relationships between phenomena and concepts in the field. Can apply concepts and theory in a structured way. Has a reflection of his / her experiences and views in relation to theory and professional skills. Relationship to knowledge self-extract, problematization involved.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Understand wide-ranging entities and the relationships between them. Analyze theory and practice and the relationships between phenomena. Combines pedagogical competence with professional context. Creative, developing, innovative approach. The relationship to knowledge is analytical, argumentative and analytical.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Abandoned Student's Learning Objectives are not or only partially achieved. Content management is inconsistent and incomplete or / and incorrect. Relationship to knowledge borrowing.
Location and time
Lähiopetuspäivät:
La 5.10. klo 9:00 - 11:45
La 9.11. klo 9 - 15:15
La 23.11. klo 9 - 15:15
Etäluento:
Pe 13.12. klo 14 - 18:45
Verkossa suoritettavat osuudet oman aikataulun mukaan.
Exam schedules
Loppukeskustelu/ryhmätentti 23.11. kasvatuksen osuudesta (1-5)
Assessment methods and criteria
- Aloitustehtävä asteikolla hyväksytty/hylätty
- Kasvatusajatukset osion tehtävä asteikolla hyväksytty/hylätty
- Motivaatio ja oppiminen osion tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty
- Kasvatuksen osion reflektoiva essee asteikolla 0 - 5.
- Erityiskasvatuksen lakiperusta osion tehtävä hyväksytty/hylätty
- Erityiskasvatuksen käsitteet osion tehtävä hyväksytty/hylätty
- Erityiskasvatuksen paritehtävä asteikolla 0 - 5
- Kurssin päätös ja palaute osion tehtävä suoritettu
Reflektoivan esseen/paritehtävän arvioinnissa huomiota kiinnitetään seuraaviin asioihin: tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opetusmenetelminä lähiopetus, videoluennot, itsenäinen verkkotyöskentely ja verkkokeskusteluihin osallistuminen ohjeistuksen mukaisesti, kirjallisuus, kirjalliset tehtävät, ryhmäkeskustelu
Learning materials
Moodlesta löytyvien materiaalien ohella
Kasvatus:
Paalasmaa, J. 2016. Maailman parhaat kasvatusajatukset
Loppukeskustelun tukena soveltuvin osin:
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat.
- Avola, P. & Pentikäinen, V. 2020. Kukoistava kasvatus.
- Hietanen, P. (toim.) 2019. Yhteistyövanhemmuuden käsikirja. https://issuu.com/ensi-jaturvakotienliitto/docs/yhteistyovanhemmuus._yhteistyovanhe
Erityispedagogiikka:
oppimistehtävän aihepiiriin linkittyvä kirjallisuus
Student workload
Kasvatus 81 h (lähiopetus 18 h)
Erityiskasvatus 54 h (lähiopetus 8 h)
Content scheduling
23.8. - 15.12.2024
Completion alternatives
Ei ole
Practical training and working life cooperation
Ei ole
International connections
Englanninkielisen lähdekirjallisuuden hyödyntäminen.
Osassa oppimistehtäviä huomioidaan monikulttuurisuus kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa.