Skip to main content

Organic Chemistry Laboratory Work (5 cr)

Code: 5P00EU49-3007

General information


Enrolment period
10.12.2024 - 17.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
06.01.2025 - 30.04.2025
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Built Environment and Bioeconomy
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Bioproduct Engineering
Teachers
Lauri Judin
Person in charge
Timo Parkkinen
Course
5P00EU49

Objectives (course unit)

The student can
- work safely in the laboratory
- follow Finnish and English work instructions
- use organic chemical equipment
• working methods of organic chemistry
• synthesize and analyze the organic substances
• make conclusions and report the results of their work

Content (course unit)

- laboratory work in the organic chemistry laboratory: equipments and safety

Prerequisites (course unit)

Epäorgaaninen kemia, epäorgaanisen kemian laboratoriotyöt

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.

Location and time

Kevät 2025

Exam schedules

Tenttejä ja tehtäviä on lähes viikoittain Moodlessa olevan aikataulun mukaisesti.
Uusinta lopputentistä: Toteutetaan Examissa.
tentti 1: 15.5.2025 (korotukset ja uusinnat)
tentti 2:28.5.2025 (uusinnat)

Assessment methods and criteria

Ennakkotenti, -tehtävät viikottain 50% (tehtävien erittely ja aikataulu Moodlessa; tentit/tehtävät/raportit on tehtävä DL pvm mennessä, myöhästyneen suorituksen arvosana 0)
Raportit 25% (palautusaika 1 viikko työn päättymisestä)
Lopputentti 25%
Työskentely laboratoriossa voi nostaa/laskea arvosanaa +/-0,5; https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit , jossa painottuvat tekeminen ja oleminen

Kaikki tehtävät/tentit on suoritettava saadakseen opintojakson suoritetuksi.
Osioiden painotus säilyy, vaikka joitain muutoksia tulisi.
Mahdollinen lukihäiriötodistus kannattaa välittää opettajan tietoon.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, ryhmätyö,ennakkotehtävät, laboratoriotyöt ja raportit,

Learning materials

Moodlessa ja tunneilla itse tuotettu materiaali.
Suositeltava kirja:
Orgaanisen kemian synteesimenetelmät ja mikrokemialliset työtavat: Tapio Simonen ja Irmeli Karttunen

Student workload

4 x 27 h = 108 h opiskelijan työtä

Opiskelijan työ: työtapatunnit ja työohjetunnit, itsenäinen opiskelu, ennakkotehtävät, laboratoriotyöt, raportointi

Content scheduling

Aikataulumuutokset mahdollisia
1. Aloitus ja opintojakson info
2. Työtavat
3. Työohjeet
4. Työtapoihin tutustuminen laboratoriossa
Työ- ja raportointiohjeet työkohtaisesti
5. Tislausharjoitus
6. Aspiriini
7. Kofeiinin eristys
8. Kofeiinin eristys ja Tert.butyyliasetaatin synteesi
9. Cannizzaron reaktio
10. Cannizzaron reaktio
11. Tert.butyyliasetaatin synteesi

Further information

Laboratoriotöihin luokka jaetaan kahteen ryhmään.

1. Sairaana ei SAA tulla kouluun.
2. Sairaudesta ilmoitetaan aina opettajille.
3. Lähtökohtaisesti poissaolot korvataan seuraavalla (mahdollisella) viikolla toisen ryhmän kanssa edellyttäen, että on terve. Tällöin opiskelijan vastuulle jää ottaa yhteyttä opettajaan sopiakseen rästin suorittamisen. (Ryhmät ovat isoja, joten montaa rästiläistä ei voida ottaa samaan labrakertaan).
4. Rästikerralla, on mahdollista korvata yksi laboratoriokerta, mutta vasta sitten, jos ed. 3. kohta ei enää onnistu.
5. Jos poissaoloja tulee runsaasti, niin rästiin jääneet töitä/työt tehdään seuraavien toteutuksien yhdeydessä. Tällöinkin pitää huomioida, että labrassa saa olla korkeintaan 17 opiskelijaa.
6. Paria päivää ennen tullessanne rästilabraan ilmoittakaa siitä vielä opettajalle sekä labran henkilökunnalle Sari Leinoselle, jotta teitä varten tarvittavat reagenssit ovat valmiina.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.

Go back to top of page