Planning and Methodology of Thesis Work (5 cr)
Code: 2E00EW92-3005
General information
- Enrolment period
- 02.12.2023 - 17.01.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 19.01.2024 - 20.03.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Media
- Campus
- TAMK Mediapolis
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 55
- Degree programmes
- Degree Programme in Media
Objectives (course unit)
Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opiskelija tunnistaa hankkeen erityispiirteistä nousevia tutkimuskysymyksiä ja taustatiedon tarpeita. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman hankkeensa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä. Jos opinnäytteeseen liittyy yhteishanke, opiskelija osaa määritellä siitä oman työosuutensa.
Content (course unit)
Perehdytään media-alan tutkimus- ja kehittämismenetelmiin. Opiskelija määrittelee, taustoittaa ja rajaa opinnäytetyönsä aihetta ja siihen liittyviä tutkimuskysymyksiä. Opiskelija laatii yksilöllisen tai ryhmässä tehtävän opinnäytehankkeen suunnitelman ja siihen liittyvän kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja aikatauluttaa opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteita, Opiskelija pystyy määrittelemään hankkeeseen liittyviä tutkimuskysymyksiä ja taustatiedon tarpeita. Opiskelija osaa suunnitella hankkeeseen tiedonhankinnan tapoja ja analyysimenetelmiä tyydyttävästi. Jos opinnäytteeseen liittyy yhteishanke, opiskelija osaa määritellä siitä oman työosuutensa.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opiskelija tunnistaa hankkeen erityispiirteistä nousevia tutkimuskysymyksiä ja taustatiedon tarpeita. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman hankkeensa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä. Jos opinnäytteeseen liittyy yhteishanke, opiskelija osaa määritellä siitä oman työosuutensa.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille kunnianhimoiset tavoitteet. Opiskelija tunnistaa hankkeen erityispiirteistä nousevia tutkimuskysymyksiä ja taustatiedon tarpeita. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman hankkeensa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä luovasti, analyyttisesti ja täsmällisesti. Jos opinnäytteeseen liittyy yhteishanke, opiskelija osaa määritellä siitä oman työosuutensa. Opiskelijan aikataulun hallinta on erinomaista. Hän osaa antaa myös kanssaopiskelijoille rakentavaa palautetta.
Location and time
3. periodi - opetukset ja etätapaamiset perjantaisin klo 9-12 välillä aikavälillä 19.1.-15.3.2024
Exam schedules
Kurssilla on tentti.
Assessment methods and criteria
Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymistä syistä, ja opiskelijan tulee korvata kyseiset kerrat sovitulla tavalla.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opetus etänä Zoomissa. Itsenäinen-/pienryhmätyöskentely, opiskelua Moodlessa ja digityökaluilla, kurssitehtävät, tentti TUNI-EXAMissa.
Learning materials
Oppimateriaali opettajilta ja Moodlesta.
Suositeltavaa luettavaa:
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.
Hyvärinen, M., Nikander, P. & Ruusuvuori J. (toim.). 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro.
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja. Tietoarkisto: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Student workload
Etäopetus ja ryhmätyöskentely 40%
Itsenäinen työskentely ja kurssitehtävät 60%
Content scheduling
Opparikurssi alkaa 19.1. ja päättyy 15.3. 2024. Kokoontumiset ovat Zoomissa perjantaisin klo 9-12, ellei toisin ilmoiteta. Tarkempi työjärjestys esitellään Moodlessa.
Kokoontumiskertoja on 7 ja lisäksi yksi perjantai on varattu itsenäiselle työskentelylle seuraavasti: 19.1., 26.1., 2.2., 9.2., 16.2., (23.2. itsenäinen työskentely), 8.3., 15.3.
Completion alternatives
Opinnäytteen suunnittelu ja metodit eli opparikurssi suoritetaan etäopetuksessa. Muista tavoista neuvotellaan erikseen kurssin opettajien kanssa.
Practical training and working life cooperation
Tapauskohtaisesti ja opiskelijan tulevasta opinnäytetyön aiheesta riippuen.
International connections
-
Further information
Opparikurssi painottuu seminaari-/opinnäytetyön aiheen ideointiin ja suunnitteluun sekä tutkimusmenetelmien ja tieteellisen kirjoittamisen perusasioihin tutustumiseen. Kurssilla tehdään aiheeseen liittyviä tehtäviä, joista keskeisimmät ovat haastattelu-, havainnointi- tai kyselytehtävä, opinnäytetyösuunnitelman ensimmäinen versio, sekä tentti. Tehtävien tukena käytetään tunneilla läpikäytyä sekä kurssimateriaaleja
Opparikurssi alkaa 19.1. ja päättyy 15.3. 2024. Kokoontumiset ovat Zoomissa perjantaisin klo 9-12, ellei toisin ilmoiteta. Tarkempi työjärjestys esitellään Moodlessa.
Kokoontumiskertoja on 7 ja lisäksi yksi perjantai on varattu itsenäiselle työskentelylle seuraavasti: 19.1., 26.1., 2.2., 9.2., 16.2., (23.2. itsenäinen työskentely), 8.3., 15.3.