Skip to main content

Smart and Technical Textiles (5 cr)

Code: TJ00GE18-3001

General information


Enrolment period
02.11.2023 - 31.12.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 29.02.2024
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
50 - 50
Teachers
Marja Rissanen
Minna Varheenmaa
Tags
HYBRID
Course
TJ00GE18

Objectives (course unit)

Student
- identifies the most common high-performance materials used in smart and technical textiles
- understands what smart and technical textiles are, their properties and the technologies to make them
- identifies the application areas of smart and technical textiles and their potential in the future, as well as the possibilities and limitations from a circular economy perspective

Content (course unit)

- high performance fibers and smart materials
- special manufacturing methods of smart and technical textiles
- application areas of smart and technical textiles
- sustainability of smart and technical textiles

Core questions:
- How do you define smart and technical textiles?
- What are the most important manufacturing technologies for smart and technical textiles?
- What are the future market prospects for smart and technical textiles?

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

KNOWING
Can identify the application areas of smart and technical textiles. Knows the most common high-performance materials in smart and technical textiles.
MAKING
Participates in activities and performs assigned tasks according to instructions. Gather information.
BEING
Recognizes own communication skills. Can act responsibly both independently and as a team member. Can give and receive feedback. Considers the decisions he makes both for himself and for the team.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

KNOWING
Understands the application areas of smart and technical textiles and their potential. Can explain and compare different solutions and their relationship.
MAKING
Acquires new information. Can apply the previous knowledge. Can present justified solution alternatives.
BEING
Develops own interaction skills. Can give and receive feedback actively and interactively (throughout the process). Test own solutions from the point of view of different actors.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

KNOWING
Understands the wide-ranging application areas and potential of smart and technical textiles. Understands the use of smart and technical materials and manufacturing technologies and their sustainability. Can generalize and analyze.
MAKING
Able to bring own versatile know-how to the common use. Tests new operating models. Creatively combines the positive sides of different solution options.
BEING
Develops new, creative solutions. Systematically uses feedback as a tool for personal and community professional growth. Examines and evaluates solutions in terms of the whole, taking into account the different effects.

Location and time

Pe 19.1. Lähi/etätapaaminen
Pe 9.2. Lähitapaaminen (yritysvierailuja)

Exam schedules

Ei tenttiä
Tehtävien palautuksille erilliset ajat

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu tehtävien 3 ja 4 suorittamiseen, mutta arvosanan saamiseksi myös muut tehtävät tulee olla suoritettuna.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Opetuskeskustelut, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, harjoitustehtävien suorittaminen itsenäisesti tai ryhmätyönä

Learning materials

Nousiainen & Rissanen (2020) Tekstiilikuidut : tekniset ja älykkäät tekstiilit. Tammertekniikka.
Shahinpoor, M. (2020). Fundamentals of Smart Materials. Royal Society of Chemistry.
McCann, Jane Bryson, David. (2023). Smart Clothes and Wearable Technology (2nd Edition). Elsevier.
Tao, X. (2015) Handbook of Smart Textiles. Springer.
Horrocks, A. R. & Anand, S. C. (2016). Handbook of Technical Textiles, Volume 1 - Technical Textile Processes (2nd Edition). Elsevier.
Horrocks, A. R. & Anand, S. C.. (2016). Handbook of Technical Textiles, Volume 2 - Technical Textile Applications (2nd Edition). Elsevier.

Student workload

5 opintopistettä = 133 tuntia
Lähi/etätapaamiset 12 tuntia
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely (sisältäen materiaalin lukemisen ja tehtävien tekemisen)
Tehtävä 1: 2 tuntia
Tehtävä 2: 4 tuntia
Tehtävä 3: 55 tuntia
Tehtävä 4: 55 tuntia
Tehtävä 5: 2 tuntia

Practical training and working life cooperation

Yritysvierailuja

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tehtäviä ei ole palautettu määräajassa

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

TIETÄMINEN
Osaa tunnistaa älykkäiden ja teknisten tekstiilien käyttöalueita. Tietää yleisimmät erikoismateriaalit älykkäissä ja teknisissä tekstiileissä.
TEKEMINEN
Osallistuu toimintaan ja suorittaa annetut tehtävät ohjeiden mukaan. Kerää tietoa.
OLEMINEN
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Osaa toimia vastuullisesti sekä itsenäisesti että tiimin jäsenenä. Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Huomioi tekemänsä ratkaisut sekä itsensä että tiimin kannalta.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

TIETÄMINEN
Ymmärtää älykkäiden ja teknisten tekstiilien käyttöalueita ja niiden hyödyntämispotentiaalia. Osaa selittää ja vertailla erilaisia ratkaisuja ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
TEKEMINEN
Hankkii uutta tietoa. Osaa soveltaa aiemmin oppimaansa. Osaa esittää perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja.
OLEMINEN
Kehittää vuorovaikutustaitojaan. Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja vuorovaikutteisesti (koko prosessin ajan). Tarkastelee tekemiään ratkaisuja eri toimijoiden kannalta.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

TIETÄMINEN
Ymmärtää laaja-alaisesti älykkäiden ja teknisten tekstiilien käyttöalueet ja hyödyntämispotentiaalin. Ymmärtää älykkäiden ja teknisten materiaalien käyttöä ja valmistusteknologioita sekä niiden vastuullisuutta. Osaa yleistää ja analysoida.
TEKEMINEN
Osaa tuoda monipuolisen osaamisensa myös yhteiseen käyttöön. Kokeilee uudenlaisia toimintamalleja. Yhdistelee luovasti erilaisten ratkaisuvaihtoehtojen hyviä puolia.
OLEMINEN
Kehittää uusia, luovia ratkaisuja. Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Tarkastelee ja arvioi ratkaisuja kokonaisuuden kannalta eri vaikutukset huomioiden.

Go back to top of page